Громадська організація «Авто Євро Сила», яка об'єднує українських водіїв, що експлуатують іномарки на європейських номерах, анонсувала проведення 6 вересня масштабної акції в Києві. Акція спрямована на встановлення доступних тарифів на розмитнення вживаних автомобілів, які ввозяться з Європи. За задумом організаторів, у заході мають узяти участь до 100 тисяч автомобілістів. Причиною збору «автомайдану» стали величезні штрафи, які почали накладати суди на водіїв машин із «єврономерами» за порушення митних правил.
Вживані, але ще цілком міцні іномарки з європейськими номерами (як правило, польськими або литовськими) все частіше можна побачити на українських дорогах. Їздять на них не іноземці, а саме українці, які скористалися «сірою» схемою ввезення таких машин до країни в обхід необхідності оплачувати митні збори. Їхні розміри часом можуть перевищувати вартість самого автомобіля.
Найчастіше «сіра» схема виглядає таким чином: громадянин України, сам або за допомогою співробітників фірм, що надають послуги з переміщення б/в автомобіля з Європи в Україну, підшукує на численних європейських інтернет-сайтах підходящого за вартістю «залізного коня». Потім представник цієї фірми, за певну плату виїжджає в цю країну, оглядає автомобіль, що сподобався, з'ясовує його технічний стан і передає цю інформацію потенційному покупцеві. У разі отримання згоди, машина на місці проходить технічний огляд і оформляється або на фірму, зареєстровану на території Євросоюзу, або на резидента ЄС. Після чого іноземець перетинає кордон України й автомобіль передається покупцеві. За свої послуги фірма бере винагороду (залежно від відстані, на яку доводиться гнати автомобіль, але в середньому 700-800 євро), яка включається в остаточну вартість машини. Юридично вважається, що на машині їздить іноземець. Але реально це робить громадянин України (у чому і криється основна колізія), який вважається фактичним власником, не фігуруючи при цьому в жодих документах.
Іноземець має право користуватися автомобілем, що потрапили в Україну на умовах тимчасового ввезення і без сплати митних зборів, протягом року. Для того, щоб дотриматись цього правила, ближче до закінчення цього терміну власники машини із іноземними номерами передають автомобіль фірмі, яка його ввезла, для повторного перетину кордону.
Таким чином за 2,5-3 тис. євро можна стати фактичним власником цілком пристойної іномарки. Як запевняють співробітники фірм, що допомагають ввозити такі машини, якщо водій цього автомобіля не порушує правила дорожнього руху, то поліція не має права його зупиняти. Але навіть якщо поліцейський і зупинить таку машину, то довести факт порушення митних правил не зможе, оскільки це не входить до повноважень поліції. При цьому співробітники фірм детально розповідають людям, як поводитись і які аргументи пред'являти у спілкуванні з поліцією.
Таким чином, їзда на машинах із «єврономерами» або, як їх зневажливо називають деякі власники «правильних» машин – «євробляхах», стала масовим явищем. За даними громадської організації «Авто Євро Сила», яка об'єднує водіїв, котрі експлуатують іномарки на європейських номерах, кількість таких автовласників досягає вже 2 мільйонів. Директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко, ґрунтуючись на даних Державного митного комітету, називає скромнішу цифру – понад 550 тисяч.
Не так давно власників «євроблях» почали штрафувати за порушення митних правил. Суми в цьому випадку виходять дуже великі. Наприклад, Вищий адміністративний суд Києва нещодавно оштрафував на 420 тис. грн (300% від необхідних митних виплат) громадянина України, який керував ввезеним до України автомобілем Ford Tourneo. З'ясувалося правда, що водій сам створив собі проблеми. Він прострочив обов'язковий перетин кордону через рік, а потім ще й спробував зареєструвати свій автомобіль, добровільно віддавши себе в руки правоохоронних органів. Втім, щоби попередити повторення таких фактів, «Авто Євро Сила» анонсувала проведення 6 вересня стотисячної акції в центрі Києва з вимогою встановити доступні тарифи на розмитнення вживаних автомобілів з Європи.
Прихильники і противники «сірих» схем ввезення іномарок на територію України мають свої резони. Противники справедливо вказують, що подібна практика в цілому виходить за рамки закону і взагалі створює ризики для учасників дорожнього руху та самих власників таких автомобілів. Наприклад, у разі викрадення іномарки на «єврономерах», її господар не може розраховувати на допомогу поліції (нагадаємо, де-юре він не має жодного стосунку до своєї машини), а в разі ДТП, скоєного з вини «литовця» або «поляка», водій такої машини цілком може зникнути з місця події, не побоюючись, що його знайдуть. Правильно і зворотне – власник іномарки на «єврономерах» не має можливості апелювати до закону й користуватися перевагами страховки, якщо ДТП сталося не з його вини.
Прихильники цих схем наполягають на своєму праві їздити на дешевих і якісних іномарках, вказуючи на те, що навіть нові бюджетні варіанти машин, які можна купити в Україні, стали розкішшю. Не кажучи вже про те, що вони гірші і дорожчі за ті, які можна пригнати з Європи. Дійсно, у зв'язку з фінансовою кризою й девальвацією гривні, нові автомобілі сильно подорожчали. Наприклад, геть бюджетний ЗАЗ Sens у найпростішій комплектації коштує майже 177 тис. грн, тобто близько $7 тис. За такі гроші з Європи можна пригнати цілком пристойний Mercedes або BMW. Про співвідношення ціна-якість у цьому випадку годі й говорити.
Звичайно, можна задуматися про купівлю нового автомобіля в кредит. Але, по-перше, умови видачі автокредитів самі по собі є жорсткими. Якщо ми говоримо про придбання в кредит все того ж найпростішого ЗАЗ Sens, то тільки обов'язкові початкові платежі можуть скласти 40-50 тис. грн (до речі, навіть за такі гроші в перерахунку на євро у ЄС можна купити автомобіль). Адже для того, щоб просто влізти в борги, вам необхідно щонайменше заплатити перший внесок (хоча б від 10% вартості машин), оплатити страховку КАСКО й ОСАГО – (7-8% вартості машини), заплатити до Пенсійного фонду, а також оплатити послуги нотаріуса та деякі банківські комісії, які також можуть входити в умови кредитування. Ну, і потім щомісячно погашати кредит із відсотками, сильно переплачуючи за вельми бюджетну й не надто комфортабельну машину.
Ось тому власників автомобілів на «єврономерах» стає все більше й вони все голосніше заявляють про себе. Спроба заборонити «сіру» схему може призвести до нового «автомайдану», а легалізувати її – означає повністю обвалити й без того не дуже активні продажі нових автомобілів. Проте, якщо акція 6 вересня буде мати успіх, є ненульовий шанс, що власники машин на «єврономерах» все ж таки зможуть «продавити» свої вимоги.
Денис Попович, спеціально для «Слова і Діла»