Власники автомобілів переживають черговий стрес: лише протягом тижня в середині серпня вартість зрідженого газу на заправках зросла майже на 30%. Іще на початку минулого тижня вартість літра цього виду палива коливалася в межах 11,35-11,50 грн, а вже вихідними деякі мережі заправок продавали газ для автомобілів за ціною майже 15 грн за літр.
У чому причини такого різкого здорожчання? Експерти заспокоюють: збільшення ціни пов’язане з дефіцитом, після диверсифікації поставок вартість популярного нині в Україні палива зменшиться. Втім, навіть таке цілком ймовірне «ринкове» пояснення наводить на низку негативних висновків.
Аналіз коливання ціни на зріджений газ протягом останніх трьох років доводить: його вартість справді може знизитися, однак навряд чи повернеться до попереднього рівня. Причина – зростаюча популярність використання цього виду палива українськими автомобілістами для заправки своїх автомобілів.
Тренд на здорожчання
Заощаджувати на пальному наразі є світовою тенденцією. Автомобільні концерни розробляють сотні концептів на альтернативних видах палива, а загалом найбільш розвинуті країни переживають зародження ери виробництва електромобілів.
На жаль, попри зняття деяких законодавчих обмежень на ввезення електрокарів до України, придбати таке авто пересічному українцю поки не по кишені. Тож найпопулярнішим способом заощадити на паливі за останні три роки стало масове встановлення газобалонного обладнання на автомобіль. У середньому така «модернізація» транспортного засобу коштує від 10 до 12 тисяч гривень (найпопулярніше 4-те покоління ГБО). Сімейний бюджет одразу ж відчує значне полегшення від такої інвестиції, адже донедавна літр зрідженого газу коштував удвічі дешевше за літр бензину і в півтора - за літр дизпалива.
Особливо вигідно заправлятися газом для тих автовласників, які використовують авто у комерційних цілях, наприклад, у таксі. Цікаво, що засновником тренду на використання ГБО вважається Італія, де встановленням такого обладнання на авто займаються із середини минулого сторіччя. Прикметно, що зараз «мода» на використання ГБО в деяких країнах Європи пов’язана саме з більшою екологічністю цього виду пального на відміну від бензину чи дизпалива. Автовласники таких транспортних засобів намагаються заощадити ще й на екологічних зборах.
Утім, в Україні цей тренд виник через іншу причину – бажання зекономити через дорожнечу бензину. Про популярність газобалонного обладнання красномовно свідчать зростаючі обсяги купівлі українцями зрідженого газу у 2017 році. Так, у січні-травні 2017-го українські водії купили 1130 мільйонів літрів пропан-бутану, натомість бензину - 931 мільйон літрів. Не дивно, що за таких умов дефіцит і зростання ціни газу – лише питання часу.
Звідки дефіцит?
Зрештою, якщо є попит, чому б імпортерам палива або вітчизняним газовидобувним компаніям його не задовольнити? Ключовим фактором є ціна на його доставку, адже власного видобутку для потреб внутрішнього ринку вже не вистачає.
Основні об’єми зрідженого газу надходять з Росії, адже в такий спосіб його транспортування виходить дешевшим. З РФ ми досі імпортуємо до 50% усього газу, яким українські водії заправляють свої авто.
2017 року Росія впорядкувала свої поставки зрідженого газу до України, залишивши це право лише за компанією «Роснафта», яка працює через швейцарського посередника. Саме в серпні виробничих потужностей цієї компанії стало недостатньо, щоб задовольнити потреби українського ринку.
Врятувати ситуацію могла б Білорусь – наступна країна за об’ємами поставок газу в Україну. Втім і там газу зараз бракує – начебто через проведення ремонтних робіт на заводах, звідки здійснюються поставки палива в Україну.
Вдовольнити ж український ринок за рахунок поставок з інших країн є дуже амбіційним завданням, яке ще доведеться вирішити. Найбільш перспективний шлях – поставки газу з інших країн морем. Утім, щоб досягти відчутного ефекту, доведеться налагодити справді системний імпорт саме з країн Перської затоки.
Насправді, різкого здорожчання газу на заправках можна було уникнути, якби українські компанії могли б робити більші запаси цього палива. На заваді стали дорогі кредитні ресурси, які не дозволяють вітчизняним трейдерам підписувати довготривалі контракти, змушуючи вдовольнятися невеликими обсягами газу, що є на ринку на короткострокові періоди.
Серед причин зникнення газу експерти називають і політичну складову: у США вкотре підтримали економічні санкції проти Росії, які, зокрема, торкнуться всієї газовидобувної галузі РФ. Не виключено, що це призведе до певного перерозподілу поставок російського газу і до країн Європи, де його донедавна продавати було вигідніше. Тому можливий штучний дефіцит підвищить ціни на українському ринку, де кількість споживачів зрідженого газу зростає, а значить, згодом продавати його в Україні стане більш вигідно.
Ринкові зловживання?
Найбільш сумним у ситуації є відсутність будь-якого пояснення зростання ціни з боку уряду чи контролюючих органів. У липні минулого року збільшення ціни зрідженого газу на 1 гривню за літр протягом доби одразу помітили в Антимонопольному комітеті та принаймні обіцяли розібратися. А цьогоріч підвищення ціни майже на 4 гривні за літр газу не знайшло жодного відгуку у владних кабінетах.
Вочевидь, українцям уже вкотре доведеться прийняти для себе чергові «ринкові реалії». Адже популярність зрідженого газу серед населення точно не пройшла повз увагу великого бізнеса. Недавно саме за ініціативи місцевої влади в Києві й Дніпрі щосили взялися за демонтаж нелегальних газових заправок начебто із благородною метою – усунути потенційну небезпеку вибухів. Мовляв, неліцензійні «сірі» заправки можуть стати джерелом страшних техногенних катастроф. У цьому кроці є логіка, втім, поступове зникнення нелегальних газових заправок призвело до ще більшого зростання цін на цей вид палива.
На жаль, ціна зрідженого газу хоч і знизиться, та до попереднього рівня не повернеться. Аналіз ринку споживання цього палива із 2015 року демонструє чітку тенденцію до поступового зростання ціни. Так, у січні 2014-го ціна на зріджений газ стартувала з позначки 6,30 гривень за літр. У січні 2015-го вона вже становила 8,65 гривень за літр, ще за рік – 9,48 гривень за літр, а на початку 2017-го становила більше 12 гривень за літр. Так, ціна коливалася зі значною амплітудою упродовж різних проміжків часу, але тенденція до здорожчання зрідженого газу лише посилилася.
Окрім пересічних водіїв, зростання цін на газ відчують і пасажири, які користуються послугами таксі й маршруток. Більшість автоперевізників міжміського сполучення вже давно обладнали свої автобуси газобалонним обладнанням і формували ціну проїзду з огляду на вартість зрідженого газу. Нескладно передбачити, що транспортні витрати українців знову зростуть.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»