Норму про розрив дипвідносин з РФ пропонують ввести в законопроект про реінтеграцію Донбасу до другого читання. Однозначної відповіді поки немає, оскільки у ВР уже заявили, що це питання є прерогативою виконавчої гілки влади.
Про це в ексклюзивному матеріалі «Розлучення або війна. Що означає розрив дипвідносин між Україною і Росією» для «Слова і Діла» розповів журналіст, військовий експерт Денис Попович.
«Дипвідносини між двома державами здійснюються за взаємною згодою й відбуваються відповідно до положень Віденської конвенції про дипломатичні відносини 1961 року. Наявність дипвідносин – це дружні зв'язки, визнання законності влади, з якою вони встановлюють контакт», – констатував Попович.
Він підкреслив, що дипломатичні відносини можуть існувати й без наявності посольств у столицях обох держав.
«Існують навіть факти встановлення дипвідносин з урядами у вигнанні. Наприклад, у роки Другої світової війни СРСР встановив такі відносини з урядом захопленої нацистами Чехословаччини», – нагадав експерт.
На його думку, розрив дипвідносин є екстраординарною подією.
«Це свідчення того, що одна з держав перестала визнавати законну владу в іншій, обидві країни опинилися в стані війни між собою або ж одна з держав з якихось причин просто припинила своє існування», – зазначив журналіст.
«Грузія в серпні 2008 року призупинила свої дипломатичні відносини з РФ у результаті збройного конфлікту між цими державами. З іншого боку, історія знає безліч фактів розриву дипвідносин, які не мали «озброєних» наслідків. Так, у 1927 році відбувся розрив відносин між СРСР і Великою Британією, в 1961 році – між США й Кубою, а в 1980 році – між США та Іраном. Жоден із цих випадків не призвів до війни», – уточнив він.
На його переконання, розрив дипвідносин з РФ не означає, що Україна оголошує війну.
«Дипвідносини між країнами і так на низькому рівні. Перший крок для цього зробила РФ, відкликавши свого посла, тим самим висловивши сумніви в легітимності нової української влади в 2014 році», – пояснив експерт.
Новий посол РФ в Україні все ще не призначений, а його обов'язки виконує тимчасовий повірений, додав він.
«Своєю чергою український посол Михайло Єльченко двічі відкликався з Росії, й зараз українського посла в РФ також немає», – продовжив журналіст.
На його думку, відкликання послів «для консультацій» у випадку РФ та України є одним із заходів дипломатичного реагування на проблеми між країнами, які можуть передувати розриву дипвідносин.
«Такі «консультації» можуть тривати невизначений час. Але для нас цей захід себе вже вичерпав. Тому офіційний розрив дипвідносин між Україною та РФ означатиме лише формалізацію й без того наявного факту: нормальних дипломатичних відносин між нашими країнами і так немає», – наголосив Попович.
За його словами, на практиці після ухвалення такого рішення РФ та Україна більше не зможуть безпосередньо укладати міжурядові угоди.
«Будь-яке офіційне «спілкування» між державами може здійснюватися лише за посередництва третьої країни. Водночас розрив дипвідносин не означає припинення консульських відносин, оскільки вони спрямовані на роботу безпосередньо з громадянами обох держав», – резюмував Денис Попович.
Докладніше читайте в матеріалі «Розлучення або війна. Що означає розрив дипвідносин між Україною і Росією».