Протяжність доріг, які можуть будуватися за концесією, невелика. Наприклад, одна з перших – Львів-Краковець, понад 60 кілометрів.
Про це «Слову і Ділу» розповів менеджер групи реформування дорожньої галузі «Реанімаційного пакета реформ» Андрій Мартенс, оцінюючи ухвалення ВР законопроекту про концесію й плани щодо будівництва платних доріг в Україні.
Платні дороги: перспективи та вартість проїзду
«Щодо плати за проїзд, то в нас не може бути європейських тарифів. Наш рівень життя не в змозі потягнути такі тарифи. Другий момент – будь-яка платна дорога передбачає альтернативний безкоштовний проїзд. Третій фактор стосується трафіку. Щоб дорога була економічно вигідною, на добу нею мають проїжджати не менш ніж 10 тисяч автомобілів», – зазначив Мартенс.
З огляду на нашу ментальність, люди, навіть ті, хто може собі дозволити заплатити за проїзд, намагатимуться проїхати безкоштовною дорогою, додав він.
«Тому трафік на цих дорогах, скоріш за все, буде невисоким, а ті дороги, які будуть альтернативними, будуть дуже завантажені й, відповідно, розбиватимуться», – припустив фахівець.
На його думку, нічого, крім піару, на цьому ґрунті поки не простежується.
Фінансове питання
За його словами, реальна ситуація така, що навіть за таких обсягів фінансування, як цього року – 44 мільярди, є дві величезні проблеми.
«Перша проблема полягає в тому, що в нас недостатньо підрядників, щоб освоїти виділені кошти. Друга – в нас немає довгострокового плану, щоб інвестори могли приходити або наші компанії мали перспективу хоча б на п'ять років», – пояснив Мартенс.
На його переконання, це не дозволяє сьогодні будувати перспективи щодо поліпшення якості доріг у нашій країні.
«Самі ми ці дороги не збудуємо й не відновимо», – підкреслив експерт.
І знову... корупція
Ще залишається надія на допомогу європейських колег, які дадуть кошти, уточнив він.
«Але знову та сама проблема. В нас не реформована структура, корупція, немає прозорих механізмів. Відповідно, жодна європейська установа не дасть ані копійки, розуміючи, що ці гроші будуть розкрадені. Це замкнуте коло. Залишається придумувати різні ідеї й піаритися, наприклад, на таких законодавчих ініціативах ВР», – наголосив фахівець.
Він додав, що перспективи не такі вже й сумні, як три роки тому, а тих грошей, що є, має вистачити хоча б на підтримку ситуації.
«Важливо зараз, щоб не було руйнувань. Говорити про те, що ми почнемо платні дороги будувати й усе зміниться, нерозумно», – резюмував Андрій Мартенс.
Як політики обіцяють покращити українські дороги – в нашому огляді.