«Київ буде містом парків і скверів, але не МАФів», – пообіцяв колись Віталій Кличко. З тим, що потрібно займатися благоустроєм столиці, навряд чи хтось сперечатиметься, як і з тим, що проблема незаконних кіосків стоїть гостро, а іноді взагалі становить загрозу життю. Не так давно в центрі Дніпра загорівся МАФ, полум'я перекинулося на 4 сусідніх кіоски, які повністю згоріли. В Харкові пожежники 2 години гасили вогонь, який охопив 2 кіоски з пресою в підземному переході. Наприкінці березня в Києві біля станції метро «Лівобережна» також відбулося займання через недотримання правил пожежної безпеки. Лише після цього взялися за перевірки. 2 березня 2018 року мер Києва Віталій Кличко пообіцяв, що цьогоріч демонтують 1,6 тисячі незаконних МАФів. Проблема зрозуміла, мета визначена, але методи досить дивні. Нерідко демонтаж кіосків відбувається під покровом ночі й виглядає як погром. Саме в такий брутальний спосіб відбувалося нещодавно знесення МАФів на Андріївському узвозі.
«Слово і Діло» розбиралось, як не перетворити благі наміри на масове «зачищення» із застосуванням сили й руйнуванням майна.
Експерт у сфері нерухомості Олег Приходько підкреслив, що рухаючись до мети, людина завжди має кілька альтернативних шляхів. Навіть у древніх казках у богатирів було три шляхи: направо, наліво й прямо.
Чи можна домогтися заборонами чогось хорошого?
«На жаль, у нашій країні чиновники дуже багато проблем вирішують методом заборон. Багато машин у центрі міста? Заборонити паркування на 68 вулицях, але не будувати додаткові паркінги чи розширювати проїжджу частину дороги. Через Київ проїжджає багато транзитного транспорту? Заборонити в'їзд вантажівок, але не будувати об'їзну дорогу», – зазначив Приходько.
Заборона – це найпростіший і найдешевший спосіб вирішення будь-якої проблеми, додав він.
Він звернув увагу, що завжди після знесення великої кількості МАФів у одному місці знайдеться кілька, які залишаються на своєму місці.
Говорячи про шлях, який ми обираємо, можна відзначити, що роблячи з Києва європейське місто без заторів, МАФів, стихійної торгівлі, бабусь у переходах із кропом, влада обирає шлях заборон і силового знищення, уточнив фахівець.
«Але разом із нічним знесенням МАФів влада зносить робочі місця, закриває доступ до отримання доходів. Пізніше дивиться на статистику емігрантів і дивуєтьс, чому з України такий великий потік працездатного населення», – підкреслив Приходько.
Можна очікувати, що скоро в Києві буде заборона на переїзд мостів через Дніпро, наголосив експерт.
«Адже заторів дедалі більше, а нові мости не з'являються. Використовуючи перевірений метод, потрібно просто обмежити в'їзд автотранспорту в години пік. Наприклад, із 8 до 11 та із 17 до 19. Немає руху – немає заторів», – додав він.
Вулична торгівля – спосіб виживання?
Проблеми з МАФами взагалі можна було уникнути, зазначив Приходько.
«Піклуючись про зовнішній вигляд міста, чиновники позбавляють роботи десятки тисяч сімей. Але скільки при цьому робочих місць вони створили за останні 2, 3, 5 років?», – задається питанням експерт.
Він уточнив, що минулого року рівень безробіття серед працездатного населення коливався в межах 9-10%.
«Можливо, влада вважає, що зовнішній вигляд вулиць важливіший, ніж безробіття. Але якщо ухвалили рішення нагорі знести МАФи, то, звичайно ж, це відбуватиметься в період найменшого опору – вночі. Адже вночі немає ані покупців, ані продавців у павільйонах, ані перехожих, ані громадських захисників», – акцентував фахівець.
Метод тимчасового пробудження та синдром «совка»
Крім методу заборон, існує ще й метод тимчасового пробудження, нагадав він.
Іншими словами, це коли після якоїсь трагедії влада різко береться за перевірки та інспекції, пояснив Приходько.
Він нагадав, що після пожежі в дитячому таборі в Одеській області влада стала різко перевіряти пожежну систему дитячих установ, а після пожежі в Кемерово в Києві почали перевіряти ТРЦ.
«Невже для того, щоб держслужбовці, хоча б тимчасово, сумлінно виконували свої функціональні обов'язки, десь має статися трагедія?», – підкреслив фахівець.
На його переконання, проблеми, які вирішуються заборонами, обмеженнями й посиленням покарання, неконструктивні за своєю суттю – це вчорашній «совок». Він нагадав, як у СРСР був мільйон заборон.
За його словами, єдиний шлях розвитку – це створення умов альтернативної вигоди.
«Наприклад, якби торгувати в МАФі було менш вигідно порівняно з роботою на підприємстві, то питання зовнішнього вигляду міста взагалі було б відсутнє на порядку денному», – констатував він.
«Якби пенсіонери на свою пенсію могли поїхати влітку на найдешевший курорт, то ми б не знали, що таке стихійна торгівля. Але ніхто не задається питанням: «Що б такого зробити, щоб проблеми вирішувалися не заборонами, а альтернативними європейськими можливостями?». Створювати умови для можливостей – це найперше завдання для чиновників усіх рівнів», – резюмував Олег Приходько.
Як мери українських міст борються з МАФами – в нашому огляді.