Дійсно, відбулося певне подорожчання палива, й така тенденція може зберегтися.
Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів незалежний експерт із питань енергетики Валентин Землянський, оцінюючи ситуацію на ринку палива та його подорожчання.
«Ціна на паливо прив'язана до нацвалюти й нафти. Нафта пішла вгору, тому відкладене зростання зараз починає проявляти себе на заправках. Це було очікувано. Далі все залежатиме від цін на нафту. Якщо ціни йтимуть угору, то й паливо дорожчатиме. В нас затримка місяць-півтора залежно від закупівлі партій. Далі ціна потихеньку рухатиметься», – зазначив Землянський.
Нацвалюта стабільна, отже, основний фактор зростання – ціни на нафту, уточнив він.
«Поки ми маємо тенденцію зростання просто через подорожчання нафти. Прогнози невтішні. Нафта рухатиметься вгору. Але все може змінитися», – додав енергетик.
Проблема в тому, що прогнозувати щось майже неможливо, оскільки уряд не займається цим питанням взагалі, акцентував експерт.
«Зрозуміти, в якому коридорі буде рух цін, складно. Тому що міністерство не проводить роботу з трейдерами, ніхто не намагається регулювати ціну шляхом зниження податків, акцизів на момент зростання. Податки встановлює уряд. Чому влада так само не може відкоригувати їх в бік зниження внаслідок зростання безпосередньо самої ціни на нафтопродукти?», – підкреслив фахівець.
За його словами, за бажання можна простежити весь ланцюжок.
«Тобто від моменту контрактації до моменту поставки на АЗС. Можна побачити, яка маржа операторів, і розмовляти з ними безпосередньо, наприклад, що ми підемо назустріч, якщо назустріч підете й ви в питанні цін», – пояснив він.
Держава з цього сегмента самоусунулася, констатував енергетик.
«Влада навіть не намагається відрегулювати ціну таким чином, щоб стати на захист споживачів», – наголосив він.
При цьому, на його переконання, взагалі немає сенсу говорити про монополію на цьому ринку.
«П'ять великих компаній і дрібні гравці. Монополізації тут немає. Це міг би бути хороший класичний приклад ринку, якби в ньому взяла участь держава. Але держава просто збирає податки. Ані питань якості, ані контролю цін, ані прогнозу цін, ані контролю за трейдером – нічого цього немає, на жаль», – резюмував Валентин Землянський.
Динаміку цін на бензин за роки незалежності можна переглянути за посиланням.