До чого може призвести дозвіл депутатів на блокування сайтів без рішення суду

Якщо народні депутати ухвалять законопроект про позасудове блокування сайтів, який Верховна Рада включила до порядку денного, то, крім того, що Україна скотиться до рівня Північної Кореї, це аж ніяк не допоможе в боротьбі з російською пропагандою, а натомість призведе до порушення прав українців на доступ до інформації й розправи над ЗМІ.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» сказала експерт «Реанімаційного пакета реформ», юрист Злата Симоненко. Нагадаємо, нардеп Ольга Червакова повідомила, що парламентарі мають намір поставити на голосування законопроект «Про протидію загрозам національній безпеці в інформаційній сфері», внесений Іваном Вінником, Дмитром Тимчуком та Тетяною Чорновол.

На її думку, такими погрозами пропонується вважати «надання впливу на ухвалення рішень чи вчинення або невчинення дій органами державної влади або органами місцевого самоврядування, посадовими особами цих органів, об'єднаннями громадян, юридичними особами». Автори законопроекту називають такі дії частиною «технологічного тероризму».

Згідно із законопроектом, СБУ надається право без рішення суду блокувати доступ до будь-якого інформаційного ресурсу. Підставою для цього може бути не лише рішення суду, а й рішення прокурора, слідчого, погоджене з прокурором, або рішення РНБО.

«З точки зору міжнародного законодавства, прозорості державної влади та Конституції України, це є прямим порушенням прав людини. По-перше, лише суд може контролювати питання дотримання прав як юридичних, так і фізичних осіб, що публікують інформацію. У нас законодавчо задекларована свобода слова й ніхто не може обмежити людину у висловленні своїх поглядів. По-друге, законопроект не прописує критерії, за якими інформація може бути визнана тероризмом», – вважає Симоненко.

На її думку, ухвлення законопроекту призведе до ситуації, аналогічної із санкціями від РНБО проти бізнесу, чия робота зараз фактично блокується без пояснення причин.

«Досі жодна посадова особа сьогодні не пояснила критерії, за якими компанії вносять до списку санкцій. Фактично, це інструмент рейдерського коммуніціювання з підприємцями», – зазначила юрист.

До того ж такі закони дозволяють державі нав'язувати свою думку ЗМІ з будь-яких питань. Незгодні просто не матимуть інструменту висловлення своєї думки. До того ж законопроект спрямований на обмеження права людини на доступ до інформації й на вільне поширення своїх думок. Цей законопроект може призвести до резонансних подій в Україні. Ми тривалий час боролися за право чути й читати не лише те, що декларується владою. А сьогодні ми, по суті, повертаємося в 2009-2010 роки, коли заборонялися або блокувалися публікації в ЗМІ.

Якщо ж припустити, що законопроект спрямований на боротьбу з росийскою пропагандою, то, за словами Симоненко, це не робиться шляхом блокування сайтів.

«Боротьба з пропагандою можлива в умовах, коли всі інформаційні ресурси й телеканали, в тому числі національні, нормально працюють. «Перший Національний», який транслюється в усіх куточках України, не має просити в держави гроші, тому що держава сама має бути зацікавлена в його нормальній роботі. До того ж давно необхідно структурувати ті інфомресурси, які є в Україні. Бо виходить, що якщо владу не влаштовує якесь видання, яке пише про корупцію, то його можна заблокувати, при цьому канали, що транслюють концерти з Російської Федерації, не чіпають, тому що вони платять податки», – зазначила вона.

На думку Злати Симоненко, перш ніж запроваджувати поняття «технологічний тероризм», необхідно визначити чіткі критерії, за якими стаття, публікація чи програма на телеканалі може підпадати під них. ЗМІ мають знати правила гри й розуміти, за що вони можуть бути заблоковані.

Раніше ми писали, що депутати хочуть дозволити блокування сайтів без рішення суду.

Також «Слово і Діло» повідомляло, що в Рівному спалили редакцію сайту про корупцію.

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО