Була в нас контрабанда і з кримінальною відповідальністю, потім була контрабанда – лише адміністративна відповідальність. Зараз пропозиція має дві сторони.
Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів експерт із питань державної безпеки Василь Вовк, оцінюючи ініціативу прем’єра повернути кримінальну відповідальність за контрабанду.
«У цій ситуації є дві сторони. По-перше, звичайно, посилення відповідальності за контрабанду потрібне. Бо зараз переважно це зброя, історичні цінності, наркотичні засоби, радіоактивні матеріали. Все інше – цигарки, спирт, дизельне паливо – вважається товарною контрабандою. Там великі штрафи, аж до вартості всього предмету контрабанди, які митники скеровують до суду», – зазначив Вовк.
Коли була кримінальна відповідальність, ішлося про те, що ми маємо певну ментальність, тобто люди бояться, додав він.
«Зважаючи на нашу ментальність, люди все одно бояться потрапити за ґрати. Тому це могло б спрацювати, якби не одне «але», – уточнив експерт.
За його словами, все одно, як правило, контрабанда закінчувалася тим, що якщо не змогли домовитися з митниками, йшли домовлялися зі слідством, куди митники передавали матеріали.
«Якщо не могли домовитися зі слідством, йшли до прокуратури. Не могли з прокуратурою – йшли до суду. Врешті-решт, на якомусь з етапів усе одно домовлялися», – констатував фахівець.
Тобто це все породжувало корупційні прояви, складові та втягування до цього ланцюжка дедалі більше посадовців, службових осіб, підкреслив він.
«Тому, з одного боку, кримінальна відповідальність – це спосіб, щоб принаймні трохи, але боялися здійснювати контрабанду. З іншого боку, це породжує та продукує корупційну складову. Це не вирішує проблеми», – резюмував Василь Вовк.
Як відомо, в Україні стартував експериментальний проект зі створення умов для запобігання ухиленню від сплати митних платежів. Поліція цілодобово перебуватиме в зонах митного контролю.
20 червня 2018 року прем'єр-міністр України Володимир Гройсман пообіцяв ліквідувати схеми контрабанди на митниці.