20 липня в Миколаївській і Житомирській областях відбулися ДТП за участю мікроавтобусів, які забрали життя 15 людей. 24 липня вже в столиці на Дорогожичах у результаті зіткнення двох автомобілів одна людина загинула, троє перебувають у важкому стані. Цього ж дня на бульварі Лесі Українки в Києві позашляховик Hummer H2 на смерть збив 10-річну дівчинку на переході. Поліція затримала водія через кілька сотень метрів. Ним виявився колишній боксер, а нині директор, власник фірми Fit & Sweet Кирило Островський 1995 року народження. Тим часом у Нацполіції відзвітували: з початку року в рамках операції «Перевізник» в Україні виявили 3 тисячі технічно несправних автобусів та оформили 27 тисяч порушень ПДР і правил перевезення пасажирів. До слова, ще в 2017 році міністр внутрішніх справ пообіцяв, що за півтора року після ухвалення закону про посилення відповідальності за порушення ПДР будуть встановлені 4 тисячі камер. Станом на липень 2018 року законопроект, який дозволить запровадити відеофіксацію правопорушень на дорогах, очікує розгляду в Раді.
Юрист, експерт-кримінолог Ганна Маляр зазначила, що ситуація доволі складна, оскільки щодо смерті людей це необережна форма провини.
«Щодо ПДР, то тут умисне їх порушення. Тобто людина усвідомлює, що вона робить, і робить це свідомо. Проте говорити, що це умисне вбивство, з точки зору кримінального права некоректно», – констатувала вона.
Однак питання не в тому, як ми це кваліфікуємо, а в тому, що якби нинішній закон, який є, діяв, а покарання було б невідворотним, навіть за такого законодавства можна було б ефективно протидіяти таким ДТП, підкреслила Маляр.
«Проте корупція не дає можливості працювати навіть цьому закону», – акцентувала вона.
За її словами, за часів ДАІ була така сама ситуація – тисячі загиблих і величезна кількість ДТП, просто про це не говорили.
«Відбувалося те ж саме, що й зараз. Просто зараз, зокрема цього місяця, сталися ДТП з масовими смертями. Безумовно, суспільство починає активніше про це говорити», – уточнила юрист.
Безумовно, є низка факторів, які погіршують ситуацію, додала вона.
«По-перше, те, до чого має прийти корумпована держава, де немає відворотності покарання, де людина, яка була за кермом і вчинила смертельну ДТП, може просто відкупитися від покарання. Йдеться не лише про великі міста чи так званих «мажорів». Така ж ситуація й у селах», – пояснила експерт.
Вона звернула увагу, що часто й у селах потерпілі не можуть домогтися справедливості, навіть коли це не «мажор», а звичайна людина, що якось знайшла виходи на правоохоронні структури.
Крім того, на її переконання, потрібно переглянути підходи в покаранні осіб, які перебувають у нетверезому стані. Має бути застосоване найжорстокіше покарання – довічне позбавлення водійських прав.
«Якщо хоча б одного разу зафіксували – все. Ця людина не виправиться, буде ще сідати за кермо в такому стані. Тому потрібно убезпечити суспільство», – наголосила юрист.
Також третій елемент – контроль, який має бути ефективним. Зараз точиться дискусія, чи повертати поліцейських з радарами на дороги, чи запроваджувати відеоспостереження, додала вона.
«У цій ситуації, якщо ми боїмося корупції, безумовно, ефективнішим буде відеоспостереження. Держава має виділити на це гроші з бюджету», – підкреслила експерт.
За її словами, такий експеримент наразі діє в Маріуполі, де працює дуже сучасна система відеоспостереження в усьому місті.
«Фіксується не лише швидкість та номери, але й видаються всі дані про автомобіль, який потрапляє в поле зору камери відеоспостереження. Це допомагає розкривати злочини, які можуть відбуватися з використанням автомобіля, що переміщується містом. Однак така система є дорогою. Це гроші. Питання в цьому», – резюмувала Ганна Маляр.
Відзначимо, в ексклюзивному інтерв'ю «Слову і Ділу» міністр інфраструктури Володимир Омелян розповів, як в Україні посилять контроль за пасажирськими перевезеннями.
Повне інтерв'ю Омеляна читайте на порталі «Слово і Діло».
Хочете обговорити матеріал? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA.