Рада ухвалила держбюджет-2019. Чому поспіхом і вночі?

Олег Устенкоексперт у сфері економіки
Віктор Таранполітичний експерт

Розгляд держбюджету проходив уночі, ймовірно, для того, щоб послабити увагу експертного співтовариства до того, які правки вносилися до видаткової частини кошторису.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко, оцінюючи ухвалення держбюджету на наступний рік, розгляд якого тривав усю ніч, а проголосувати вдалося о 6 ранку 23 листопада.

«Держбюджет розглядали вночі, оскільки потрібно було послабити увагу громадськості. Якби депутати затягнули, то їм було б дуже складно вносити туди власні правки та побажання», – зазначив Устенко.

Ба більше, частина правок і побажань, які були оголошені такими, що внесені, скоріш за все, в реальності внесені не будуть. Тому на ранковому засіданні Парубій і сказав про те, що є правки, й потім вони будуть враховані, уточнив він.

«Це все дуже дивно виглядає. Бюджет уже проголосований», – додав експерт.

На його думку, далі події можуть розгортатися в кілька етапів.

«Депутати на першому етапі, всі учасники процесу – і ті, які голосували, і ті, хто був проти, – в принципі, залишилися задоволеними», – підкреслив він.

За його словами, було помітно, що депутати розділені на чіткі чотири групи й п'яту невелику підгрупу.

«Перша група – ті, хто рекламував себе на бюджеті. Друга – мажоритарники, які намагалися вкласти свої інтереси до нового бюджету для того, щоб переобратися на своїх мажоритарних округах. Третя група – ті, хто вмонтував усе ж свій бізнес-інтерес до бюджету й намагатиметься на цьому заробляти. Четверта група – ті, хто розуміє, що вже ніколи не опиниться в парламенті, тому намагалися продати свій голос першій, другій чи третій групі», – пояснив фахівець.

П'ята невелика підгрупа – свого роду «безсрібники», але їх було небагато, і їм дуже складно було відстоювати власні інтереси, наголосив він.

Бюджет ухвалювали так швидко ще й для того, щоб не розтягувати дискусії навколо нього. Якби це було затягнуто, то рівень перевірки в такому разі різко збільшився б, додав експерт.

Коли під прожектором розглядаєш кожну правку окремо, то неправильну правку набагато складніше проштовхнути, ніж ось так, як було, поспіхом і вночі.

Щодо показників бюджету, на його думку, вся макроекономічна оболонка, розроблена Кабміном, має право на існування.

«Так, це 3% зростання, але є ризики, що ми й цього зростання можемо не досягти. Недоречна критика того, що зростання низьке. Таке не дуже високе зростання закладає Кабмін тому, що боїться вішати на країну додаткові ризики, пов'язані з тим, що такого темпу зростання не буде досягнуто. Адже якщо відбудеться уповільнення темпів зростання світової економіки, то й 3% зростання в нас не буде», – резюмував Олег Устенко.

Експерт «Реанімаційного пакета реформ» Віктор Таран на своїй сторінці в Facebook зазначив, що на його пам'яті це перший бюджет, який ухвалили в середині листопада.

Він додав, що поки складно давати комплексну оцінку документу й правильніше буде його охарактеризувати словами нового міністра фінансів Оксани Маркарової. Вона заявила, що сьогодні найголовніше – те, що макроекономічні показники бюджету 2019 року залишилися в параметрах, запропонованих депутатам урядом. Це дозволить зберегти фінансову стабільність держави.

Політолог підкреслив, що найчастіше запитання, яке сьогодні ставлять: чи ідеальний бюджет-2019, який проголосували в Раді?

«Очевидно, що ні, адже напередодні виборів мажоритарні депутати вписали туди низку своїх «хотілок», одночасно без урахування їхніх інтересів зібрати 240 голосів було малореально. Саме тому ціна результативного політичного рішення – це завжди компроміси, баланс інтересів», – пояснив Віктор Таран.

Детальніше про те, хто дав вирішальні голоси, – на нашій інфографіці.

Раніше «Слово і Діло» аналізувало, як проект бюджету-2019 відрізняється від проекту на цей рік.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО