За допомогою соціології часто маніпулюють. Наприклад, занадто високий рейтинг демотивує голосувати за цю партію чи депутата. Цим користуються конкуренти.
Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив політолог Кость Бондаренко.
«Дуже часто за допомогою соціології маніпулюють. Наприклад, вкидають рейтинги, які показують, що та чи інша партія гарантовано проходить. Умовно кажучи, це робиться з розрахунком на те, якщо вона прохідна, то за неї менше голосуватимуть. Особливо партії-конкуренти цим зловживають», – зазначив Бондаренко.
Водночас є ціла низка соціологічних служб, які пов’язані з окремими політичними силами й свідомо занижують рейтинг тієї чи іншої політичної сили, додав він.
«Можливо, занижують не дуже сильно, в межах статистичної похибки, але все одно. Якщо похибка, наприклад, 2%, то їх можна в когось відняти, а комусь – додати. Існують такі маніпуляції, які дозволяють потім створити негативний образ партії щодо того, що вона непрохідна, не має шансів і не відіграватиме жодної ролі», – підкреслив політолог.
За його словами, це також стосується депутатів-мажоритарників, коли маніпулюють на користь тих чи інших кандидатів. Інколи кандидату можуть приписати навіть 70% підтримки. Дуже високий рейтинг демотивує виборця.
«Існує велика кількість маніпуляцій, тому потрібно порівнювати різні соціологічні дані. Найкраще, коли соціологічні служби надають широкий масив інформації для того, щоб ним користуватися й співставляти цифри. Крім того, слід звертати увагу на ті служби, які цінують свою репутацію», – уточнив він.
Експерт звернув увагу на різницю в рейтингах Центру Разумкова та КМІС. Згідно з їхніми даними, «Слуга народу» набирає 41,5% та 52,3% відповідно. Річ у тім, що КМІС має свою методику оцінювання, яка не завжди сприймається колегами.
«Тут питання методології, підходів. У КМІС завжди цифри відрізняються від тих, які дають інші соціологічні служби. Але, як правило, там є коефіцієнт. Це вже радше питання наукової дискусії», – пояснив він.
Політтехнолог Катерина Одарченко також зазначила, що потрібно дивитися весь масив, щоб робити висновки. Дивитися рейтинг, антирейтинг, другий вибір, регіональну специфіку, похибку, вибірку, регіональну вибірку й багато інших чинників.
«Провести дослідження в країні – це близько 10 тисяч доларів і вище, залежно від того, яка вибірка. Тому потрібно ще й поставити запитання, де беруться кошти на проведення цих досліджень. Навіть найбагатша компанія не може собі дозволити проводити дослідження безкоштовно», – уточнила вона.
Як змінювалися прогнози соціологів і коефіцієнти ставок у двох найпопулярніших букмекерських конторах щодо партій, які зараз можуть вважатися прохідними до Верховної ради, – за посиланням.
Хронологія виборчої кампанії – тут.
Нагадаємо, з програмами всіх партій, їх положеннями, списками та кандидатами в одномандатних округах можна ознайомитися в нашому розділі «Вибори».
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA