Заміна російського пального: чи готова Україна до диверсифікації

Генадій Рябцевдиректор енергетичних проектів НТЦ «Психея»

Україна не зможе повністю відмовитися від російського пального. Для трейдерів не проблема переорієнтуватися на залізничні поставки. Однак «Укрзалізниця» не в змозі забезпечити достатню кількість тягового вантажно-рухомого складу для перевезень нафтопродуктів.

Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив директор спеціальних програм науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев.

За його словами, липневе збільшення поставок російського пального в Україну обумовлене тим, що на українському ринку можна заробити набагато більше на продажу нафтопродуктів, ніж в РФ та Білорусі, де діє держрегулювання цін.

«В Європі заробити складно через високу конкуренцію», – зазначив Рябцев.

На його думку, в такій ситуації немає об'єктивних передумов для зростання цін на нафтопродукти, навпаки – ціни знижуються. Однак існують ризики, пов'язані з необхідністю переорієнтації поставок, що може призупинити зниження цін. Логістика трубопровідного ресурсу найдешевша й найефективніша, але спецмита України проти РФ торкнулися саме цього ресурсу.

Зараз більшість компаній переорієнтовуються на залізничні поставки. Проте УЗ досі не може задовольнити всі заявки трейдерів паливного ринку, підкреслив він.

«По-перше, відчутний дефіцит локомотивної тяги, по-друге, УЗ не здатна забезпечити необхідну кількість вагонів-цистерн, по-третє, помітні постійні затримки та простої при переміщенні цих вагонів-цистерн Україною», – пояснив експерт.

Незважаючи на підвищення тарифів на залізничні перевезення, ситуація погіршується, додав він.

«Створюється враження, що УЗ хоче заробити на всьому, не звертаючи уваги на необхідність гарантування енергетичної безпеки держави та інтереси споживачів України», – уточнив Рябцев.

При цьому він наголосив, що вартість пального в РФ або в інших джерел однакова, відмінність лише у вартості транспортування.

«Різниця у вартості трубопровідних поставок і поставок залізницею – 3-4%. Морські поставки дорожчі на 1-2% через необхідність перевалки в портах плюс портові збори», – акцентував фахівець.

Кожен покупець шукає дешевший товар, щоб потім продати дорожче, додав він.

«Іноді навіть морські поставки вигідніші, особливо якщо йдеться про прибережні регіони. При цьому УЗ може затримувати партії на кілька декад, що навіть найвигідніше трубопровідне пальне робить дорожчим, ніж будь-яке інше», – резюмував Геннадій Рябцев.

Нагадаємо, Україна з 1 серпня запровадила спеціальне мито на товари з Росії, які вилучатимуться незалежно від інших зборів.

Відзначимо, бензин і дизельне пальне з 2014 до 2019 року подорожчали більш ніж удвічі.

Динаміка вартості пального для авто за останні п'ять років – на нашій інфографіці.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО