Китайські компанії Skyrizon і Xinwei Group придбали понад 50 відсотків акцій українського підприємства «Мотор Січ». Угода життєво важлива для компанії, яка зазнає збитків через відсутність замовлень. Проти продажу акцій виступають США, які почали з Китаєм торговельну війну. Чим цей конфлікт може завершитися для України?
Покупку китайською стороною 50 відсотків акцій підприємства «Мотор Січ» (місто Запоріжжя) має ще затвердити Антимонопольний комітет України. У разі схвалення, за умовами угоди, китайці нададуть авіабудівної галузі нашої країни грантове фінансування на суму 100 млн доларів. При цьому 25 відсотків акцій «Мотор Січ» можуть залишитися у власності української держави.
Компанія «Мотор Січ», президентом якої є великий український топ-менеджер В'ячеслав Богуслаєв, є всесвітньо відомим виробником авіаційних двигунів для літаків і вертольотів, що також самостійно здійснює будівництво і модернізацію вертольотів. Зокрема, на «Мотор Січ» були запропоновані варіанти модернізації вертольотів Мі-2 та Мі-8 для Збройних сил. З їх допомогою передбачалося перекрити нестачу штурмових вертольотів Мі-24, що утворився після бойових дій 2014 року.
Однак український ринок занадто малий для такого гіганта, як «Мотор Січ», тому значну частину своїх замовлень, компанія отримувала від РФ. З початком російської агресії в Україні цей канал був перекритий (експерти говорять про втрату двох третин замовлення), тому «Мотор Січ» почала зазнавати збитків. Варіант із «Піднебесної» є справжнім порятунком для підприємства, на якому вже скоротили робочий тиждень і готуються до скорочення співробітників.
Для китайців покупка акцій «Мотор Січ» також вельми цікава. Справа в тому, що в Китаї в останні роки докладають величезних зусиль і використовують різні засоби для технічної модернізації. При цьому китайці не тільки створюють власні технології, вони не гребують купувати їх або ж просто копіювати, попутно скуповуючи і чужі «мізки». Технології, які може запропонувати «Мотор Січ», стануть у нагоді китайцям для створення замкнутого циклу виробництва сучасної авіаційної техніки, здатної конкурувати з американськими і російськими зразками.
Саме тому США, які ведуть запеклу торговельну війну з Китаєм, вирішили перешкодити здійсненню даної угоди. Спеціально для цього до України прилетів радник президента США з національної безпеки Джон Болтон, щоб відмовити українських друзів від такого кроку. Аргументів у американців, по суті, небагато: або перебити угоду «рублем», або якимось чином натиснути на українську сторону, щоб застерегти її від продажу акцій.
Відтак Україна опиняється між двох вогнів. Зрив вже майже укладеної угоди з Китаєм загрожує не тільки фінансовими санкціями та репутаційними втратами для самого підприємства, але й сваркою з таким великим гравцем як Китай. В майбутньому китайці остерігатимуться інвестувати кошти в нашу країну.
З іншого боку, не можна сваритися і з США, які є партнером нашої країни і головним помічником у боротьбі з російською агресією. Зазначимо, що Китай щодо україно-російського конфлікту посів позицію стороннього спостерігача та хоч будь-якої технічної допомоги нашій країні не надав.
У зв'язку з цим не можна забувати і про те, що Росія намагається активно розвиває відносини з Китаєм. Хто може поручитися, що авіаційні технології «Мотор Січ», які зараз недоступні росіянам, не потраплять до них з китайського ринку? До слова, Росія потребує двигунів для гелікоптерів марки «Мі» і «Ка», а також в агрегатах для деяких моделей літаків. Наприклад, на запорізькому підприємстві виробляється двигун АІ-222, який використовується на навчально-бойових літаках Як-130.
Отже, продаж акцій може зіграти на руку нашого ворога і посварити нас з друзями. Але існує ще й третя проблема. Як вже згадувалося вище, китайців цікавить не сама компанія «Мотор Січ», а та продукція, яка там випускається. Не потрібно багато часу для того, щоб вивчити документацію і перевести потрібні потужності в Китай. Після цього з виробництвом власних авіаційних двигунів, а також можливістю будувати і модернізувати вертольоти, Україна зможе розпрощатися.
По-хорошому, на таку «розтяжку» ми посадили себе самі. Після початку війни «Мотор Січ» втратила свого головного замовника в особі Росії. Так, український ринок не такий великий, як російський, але при цьому українська влада в 2018 році вирішила купити 55 французьких вертольотів замість того, щоб розмістити це ж замовлення на запорізькому підприємстві. Зовсім не виключено, що ця угода стала одним з факторів, після якого керівники «Мотор Січ» вирішили не чекати з моря погоди.
Денис Попович, спеціально для «Слово і Діло».