За ініціативою Зеленського до КУ хочуть включити норму про те, що президент призначає та звільняє з посад глав ДБР і НАБУ. Зміни до Конституції ставлять під сумнів незалежність майбутніх керівників відомств.
Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив доктор юридичних наук, експерт Центру політико-правових реформ Борис Малишев.
Експерт констатував, що відповідно до закону, призначення глав НАБУ і ДБР проходить за результатами конкурсного відбору, який проводить конкурсна комісія у складі представників президента, ВРУ. Комісії рекомендують президентові кандидатури, і він їх призначає.
За словами юриста, точаться дискусії на предмет того, що цей порядок не відповідає КУ, оскільки прямих повноважень президента призначати таких осіб навіть за рекомендаціями комісії не було в Конституції.
«Формально законопроект Зеленського покликаний усунути ці суперечки. У документі про зміни в КУ зазначено, що президент отримує право призначати на посаду глав НАБУ і ДБР в порядку, який визначений законами України. Однак нічого не сказано, що порядок повинен бути конкурсним, що повинна бути конкурсна комісія», — пояснив Малишев.
На його погляд, на підставі таких змін до КУ президент отримує право пропонувати депутатам внести зміни до закону про ДБР, НАБУ і вилучити конкурсну комісію з процедури призначення взагалі.
«Замість цього можуть призначити будь-яку іншу процедуру на свій розсуд», — зазначив Малишев.
Експерт скептично оцінив такі зміни і висловив побоювання, що не буде незалежного конкурсного порядку при призначенні глав НАБУ і ДБР.
«Виходить, що своїм призначенням наступні глави НАБУ і ДБР зобов'язані президенту, а не конкурсній комісії, яка рекомендувала ОПУ кандидата до призначення, що ставить під сумнів їх незалежність», — резюмував Борис Малишев.
Раніше «Слово і Діло» відстежило хронологію основних протиріч між НАБУ, НАЗК і прокуратурою, а також гучних корупційних справ.
Також читайте інтерв'ю «Слова і Діла» з главою САП Назаром Холодницьким.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA