3 березня в парламенті зареєстрували проєкт постанови №3154 про висловлення недовіри генпрокурору. Ініціаторами законопроекту виступили 158 народних депутатів. Політолог-міжнародник Володимир Воля не виключив, що можлива відставка Руслана Рябошапки - це сакральна політична жертва, щоб не відправляти у відставку інших силовиків. У свою чергу, доктор юридичних наук, експерт Центру політико-правових реформ Борис Малишев в коментарі «Слово і Діло» підкреслив, що підстав для відставки на даний момент немає.
Володимир Воля звернув увагу, що серед причин відставки в пояснювальній записці зазначено наступне: «При цьому замовчується і стан розслідування кримінального провадження стосовно злочинної діяльності дочірніх компаній Burisma в Україні».
«Навіщо і кому цей пункт? Показати Дональду Трампу, що Україна насправді веде розслідування, але затримки через генпрокурора, якого ось-ось звільнять?», - задається питанням експерт.
Він не виключив, що можливо це просто спроба підставити президента України, якщо той виступить проти відставки Рябошапки.
«Адже тоді можна нашептати Трампу, що Зеленський навмисне гальмує розслідування і приховує його», - зазначив Володимир Воля.
Експерт Центру політико-правових реформ Борис Малишев вважає, що ситуація поки виглядає неоднозначною. Він пояснив, що на захист не особисто генпрокурора, але тих змін, які відбуваються в органах прокуратури виступають іноземні партнери, посли G7
Він нагадав, що парламентарії самі схвалили реформу органів правопорядку, яка передбачає масштабні зміни. Зокрема, проведено атестацію прокурорів в Офіс генпрокурора, почалася атестація прокурорів регіональних прокуратур.
«Напевно, вперше за багато років настільки прозоро відбувається реформа в правоохоронному органі, що звичайно підтримується західними партнерами», - констатував Малишев.
Борис Малишев зазначив, що в основному ті, хто виступають за відставку генпрокурора налаштовані проти реформи.
«Є особи, які незадоволені втратою впливу на правоохоронні органи. Раніше ж органи прокуратури були інструментом політичного впливу. На даний момент, є шанс змінити ситуацію. Логічно, що багатьох не влаштовує такий стан», - прокоментував експерт.
Експерт Центру політико-правових реформ уточнив, що Конституція не передбачає якихось підстав, щоб звільнити генпрокурора. Однак, для відставки повинен бути звіт, не можна просто так звільнити генпрокурора тільки тому що депутати зібрали голоси.
«Для початку має бути звіт генпрокурора, час для запитань-відповідей, можливість прокоментувати пред'явлені претензії», - додав доктор юридичних наук.
Борис Малишев звернув увагу на те, що з моменту роботи генпрокурора не пройшло навіть півроку. Минуло дуже мало часу для того, щоб робити однозначні висновки щодо діяльності Рябошапки.
На його погляд, ситуація навколо відставки генпрокурора більше виглядає як політична розправа, яку прикривають незрозумілими гаслами, мовляв «де посадки». По-перше, прокуратура давно втратила функцію досудового розслідування і залежить від поліції, ДБР і НАБУ, вказав експерт.
«По-друге, за півроку показати результат з розслідування резонансних справ неможливо. Повинно пройти хоча б 10 місяців, рік, щоб висувати претензії. По-третє, депутати самі дали карт-бланш на два роки генеральному прокурору на перезавантаження прокуратури. Це не означає, що два роки він може робити що завгодно, але вимагати кардинальних змін з розслідування через 5-6 місяців - абсурд. Тим більше є результати по реформі органу», - прокоментував експерт Центру політико-правових реформ Борис Малишев.
Нагадаємо, 29 січня 2020 року генеральний прокурор Руслан Рябошапка пообіцяв провести атестацію прокурорів усіх обласних прокуратур.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA