Ціни на бензин в Україні продовжують знижуватися на тлі глобальної світової кризи через пандемію коронавірусу. Водночас Антимонопольний комітет спрогнозував зниження цін на бензин у квітні в середньому на 3-5 гривень за літр. У коментарі «Слово і діло» член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук пояснив, що ближче до закінчення карантину ділова активність буде збільшуватися, а ціни на нафту вже почали зростати. Тому серйозного зниження цін на паливо вже чекати не варто.
Юрій Корольчук нагадав, що Україна залежить від зовнішніх чинників, зокрема від цін на нафту й курсу валют.
Він припустив, що в найближчий період, приблизно ще два тижні, ми будемо спостерігати залишки ефекту від зниження цін на нафту. Однак вже є тенденція на збільшення вартості нафти.
На його думку, нафта дорожчатиме, питання тільки, якими темпами.
«Теоретично та практично є шанс протягом травня-червня повернутися до рівня 50 доларів. У більшості країн після закінчення карантину піде вгору промислове споживання, активність населення збільшиться. Тому нафта буде в ціні, що позначиться й на АЗС в Україні», – розповів Корольчук.
Член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій звернув увагу на нинішні середні ціни на АЗС: дизель у середньому коштує 24 гривні, а бензин – 24,5 гривень за літр. Юрій Корольчук допустив зниження цін на паливо ще максимум на 50 копійок у середньому, але не на кілька гривень.
«20 гривень за літр палива ми точно вже не побачимо. Нафта вже розвернулася вбік зростання. Якщо зараз «чорне золото» закріпиться на поточних цінах, то на АЗС вартість палива в найкращому разі залишиться на нинішньому рівні. Малоймовірно, що будуть знижувати ціни, тим більше якщо активність повернеться», – прокоментував експерт.
Юрій Корольчук зауважив, що деякі заправки опустили ціни, наприклад, на дизпаливо до 20 гривень за літр. Однак, як пояснив енергетик, це не можна вважати показником, тим більше, що ціни знизили не на преміум паливо.
На його думку, у травні-червні відбудеться розворот цін убік подорожчання, але поки що незрозуміло, яким він буде.
Член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій уточнив, що багато чого залежатиме від курсу.
«Якщо курс залишиться на рівні 27 гривень за долар, а нафта буде помірно зростати в ціні, то протягом місяця паливо стане дорожчим на гривню-півтори», – спрогнозував Корольчук.
Експерт звернув увагу на стрибки курсу, які були на початку карантину, але зауважив, що такі коливання є тимчасовими.
«Навряд чи ми побачимо щось подібне знову, ефект спекуляцій вже пройшов», – додав Корольчук.
Крім того, енергетик уточнив, що наразі продажі просіли, багато хто пішов у мінус, але ситуація не настільки погана, як намагаються показати. Якби все було так жахливо, багато АЗС закрилися би.
Корольчук наголосив, що навіть у бюджетного сегмента при поточних цінах на нафту і чинних контрактах ситуація не катастрофічна.
«У дешевому сегменті паливо продають по 20 гривень, при тому, що спокійно могли б продавати й по 17 гривень, нічого б не сталося. Так, продажі впали, заробляють менше. Припустимо, продали не 100 тисяч тонн, а 50 тисяч тон. Заробили не 300 тисяч гривень, а 200 тисяч, 100 тисяч втратили, але все одно заробіток є. Це стосується, у принципі, всіх, у тому числі вищого сегмента. Деякі заправки надають знижку 5 гривень. Припустимо, ціна –25 гривень, а клієнт заправився за 20 гривень. Тобто знижку дають, виходячи в нейтральну зону, а не в нуль, для того, щоб зберегти обсяг продажів палива. Заробіток йде від обігу, це завжди вигідніше, ніж просто безглуздо триматися за одну ціну», – прокоментував член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук.
Додамо, бензин і дизельне паливо з 2014-го до 2019 року подорожчали більш ніж удвічі.
Динаміка вартості палива для авто за останні п'ять років – на нашій інфографіці.
«Слово і діло» вирішило подивитися, як впливала світова ціна на нафту на курс гривні й рубля.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA