Послаблення карантину в Черкасах: чи можуть мера й членів виконкому притягнути до відповідальності

Геннадій Дубовкандидат юридичних наук

Ситуація з рішенням виконкому Черкас щодо пом'якшення деяких обмежень карантину в місті досить неоднозначна з юридичної точки зору, оскільки законодавство не поділяє повноваження й функції виконавчої влади місцевого самоврядування. При тому, що рішення виконкому Черкас не бездоганне, сам мер максимально себе убезпечив від відповідальності, хоча в спілкуванні із засобами масової інформації висловлювався настільки різко, що в його висловах можна угледіти ознаки закликів до повалення влади. Водночас Кабмін юридично має більш тверду позицію. Про це в коментарі «Слово і діло» розповів адвокат «Столичної колегії адвокатів» Геннадій Дубов.

На думку юриста, рішення Черкаського виконкому про те, що з 1 травня 2020 року в місті відновлюється робота об'єктів торгівлі, сфери послуг, відкриваються міські парки, сквери й об'єкти спортивної інфраструктури, слабо обгрунтоване.

«Рішення виконкому ґрунтується на пункті 8 підпункту а) ст. 30 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Цікаво, що, якщо подивитися зазначене посилання до закону, то виявляється, що місцеві органи виконавчої влади можуть розпоряджатися тільки організацією роботи місцевих ринків, ярмарків і сприяти розвитку всіх форм торгівлі. Тобто йдеться про загальну норму, яка не пов'язана з екстраординарним режимом як надзвичайна ситуація і карантин», – сказав Геннадій Дубов.

При цьому рішення виконкому підписав заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів влади. Сам мер у момент підписання рішення 30 квітня перебував у відпустці.

Підставою для такого рішення також став протокол місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Але таке рішення входить у пряме протиріччя з постановою Кабміну N211 від 11 березня 2020 року, що стосується запобігання поширенню коронавірусу в Україні, яким запроваджено заборону на перебування в парках і скверах, спортмайданчиках та інше.

«У законі про захист населення від інфекційних хвороб і в законі про забезпечення санітарно-епідеміологічного благополуччя населення немає жорсткого поділу, де чия компетенція. Сире, невідпрацьоване законодавство без чіткої відповіді, хто що може заборонити або, навпаки, дозволити», – зазначив юрист.

Тому в цій ситуації не можна застосувати практику звернення до норм вищої юридичної сили при виникненні колізії між рішенням виконавчої влади та місцевого самоврядування.

«Потрібно дивитися, до чиєї компетенції належить ухвалення відповідних рішень. Але чіткого поділу за компетенціями та заходами, які застосовуються під час карантину, в законодавстві немає», – підкреслив юрист.

Якщо подивитися, в яких випадках настає відповідальність за порушення правил щодо карантину, а це ст. 44 закону «Порушення правил щодо карантину», виходить, що притягнути можуть у разі порушення законів, підзаконних актів та рішень місцевих органів влади. Відповідно, громадянам нічого не можна порушувати, але, як визначитися, коли один орган влади говорить одне, а інший – інше, не зрозуміло.

Є однозначне розуміння, що карантин встановлює й скасовує Кабмін (ст. 29 закону про боротьбу з інфекційними захворюваннями), тому уряд у цій ситуації має кращу юридичну позицію.

«Водночас виконком Черкас – колективний орган. Як і за що його залучати до відповідальності, не зрозуміло. Цікаво, що мер Черкас наступного дня, після ослаблення обмежувальних заходів карантину, наговорив на камери багато різких слів, аж до того, що місто буде чинити опір, Черкаси боротимуться. Тут питання, чи немає в його словах ознак ст.109 Кримінального кодексу про публічні заклики до повалення конституційного ладу в Україні. Відповідь на це питання може дати Служба безпеки України, у підслідності якої перебуває це правопорушення», – зазначив юрист.

За його словами, якщо з юридичної точки зору є багато неоднозначних моментів, то з політичної – абсолютно очевидно, що в Черкасах вирішили піти на випередження, розуміючи, що після 11 травня карантин у будь-якому разі будуть пом'якшувати, по суті, за тим же черкаським списком.

Раніше «Слово і діло» розбиралося, як мер Черкас Анатолій Бондаренко виконує обіцянки.

Також ми обговорили з експертом, послаблення карантину в Черкасах – це політична інтуїція чи технологія?

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО