У Кабміні повідомили про перший етап послаблення карантину, який почнеться вже 12 травня. Згідно з розпорядженням дозволяється робота літніх майданчиків кафе та ресторанів просто неба, закладів громадського харчування на винос; діяльність нотаріусів, адвокатів та аудиторів; надання стоматологічних та косметологічних послуг. При цьому ані в Києві, ані в Україні перший етап не передбачає відновлення руху громадського транспорту, яке може статися лише в останню чергу. Як розв'язати питання з підвозом працівників до місця роботи, і хто повинен організувати розвезення, «Слово і діло» запитало політолога Олега Лісного та директора аналітично-дослідницького центру «Інститут міста» Олександра Сергієнка.
Політолог Олег Лісний підкреслив, що Україна – не найбагатша країна, тому потрібно зменшувати тиск на дрібний і середній бізнес. Однак до питання слід підходити відповідально як державі, так і підприємцям.
«Якщо ейфорія від того, що дозволили працювати, поглине інстинкт самозбереження, все закінчиться сплеском захворювання і ще більш жорстким карантином», – висловив побоювання експерт і наполіг, що підприємці повинні бути відповідальні зараз до себе й покупців.
На його думку, держава повинна проводити детальну роз'яснювальну роботу з приводу того, чим загрожує недотримання вимог. Політолог звернув увагу на практику, яку застосовують щоб стимулювати водіїв виконувати ПДР. Суть у тому, що на небезпечних ділянках дороги ставлять вщент розбиті автомобілі, щоб водій на дорозі бачив, до чого може призвести його безвідповідальність.
Крім ризику недотримання санітарних вимог, експерт вказав також на проблему розвезення людей, яке, найімовірніше, покладуть на плечі самих підприємців.
«Не дуже коректно в ситуації, коли бізнес зазнав збитків, перекладати всю відповідальність на підприємців. Людям потрібно виживати, тому, ймовірно, працівники будуть якось кооперуватися, підвозити один одного. Вирішать і цю проблему. Однак і держава повинна відреагувати», – прокоментував Олег Лісний.
Співрозмовник звернув увагу на ідею екскерівника податкової про те, щоб зробити податкові канікули для малого і середнього бізнесу. Експерт зауважив, що в цій ситуації для вирішення проблеми розвезення працівників пропозиція цілком виправдана.
«Повинні бути податкові канікули для бізнесу на певний період. Підприємець має чітко знати, що в нього є якийсь люфт, і він може закласти додаткові транспортні витрати. Держава повинна передбачити дуже м'яку податкову політику на нинішній період для дрібного бізнесу», – констатував Олег Лісний.
Директор аналітико-дослідницького центру «Інститут міста» Олександр Сергієнко зауважив, що влада заганяє бізнес у ще більші збитки тим, що перекладає на підприємців відповідальність за розвезення.
«Бізнес зараз зазнав збитків, але хоча б не має додаткових витрат. Після відкриття мало того, що бізнесу буде складніше працювати через нові санітарні вимоги, так ще й потрібно буде організувати підвезення людей», – зазначив Сергієнко.
Він висловив переконання, що для вирішення цієї проблеми потрібно зробити послаблення для транспорту.
Експерт позитивно оцінив ініціативу мера збільшити кількість наземного транспорту в столиці, але додав, що й цього недостатньо.
«Доступ до транспорту повинен бути не тільки в стратегічних підприємств, а й у робочих. При цьому на період карантину можна скасувати пільги для пенсіонерів, а всі інші могли б їздити на роботу транспортом. Це не дуже популярний захід, але він може бути застосований на певний час», – прокоментував Олександр Сергієнко.
«Слово і діло» розбиралося, для кого і які передбачені виплати, як подавати документи і що таке допомога з часткового безробіття роботодавцям.
Раніше ми розбиралися, що буде з економікою України після пандемії.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps