Верховна рада відклала на невизначений термін розгляд президентського законопроекту про подвійне громадянство. Більшість голів фракцій парламенту на погоджувальній раді висловили пропозицію зняти з розгляду дане питання. Депутати монобільшості та голова Верховної ради Дмитро Разумков також вирішили не педалювати дане питання.
Вочевидь, драйвером цього питання є саме пропрезидентська команда і сам глава держави Володимир Зеленський. Саме президент у грудні 2019 року вніс даний законопроєкт на розгляд Верховної ради як невідкладний. Уже всередині січня поточного року документ міг бути розглянутий парламентом на будь-якому пленарному тижні. Утім, ситуація із відставкою уряду, а потім із пандемією коронавірусу, відтермінувала дане питання аж на травень.
Відтермінування із розглядом законопроекту про подвійне громадянство не означає, що пропрезидентська команда відмовилася від цієї ідеї. З іншого боку, щось таки змусило монобільшість засумніватися ухвалити цей документ або навіть дещо змінити загальну концепцію та його наповнення.
Громадянство в обмін на досвід
По суті, питання подвійного громадянства в Україні досі не було врегульовано повною мірою. Прямої заборони мати більше ніж один паспорт для громадян України немає. Як і немає норми про біпатридів. Отже, така ситуація дозволяє різноманітні маніпуляції, які деякі громадяни розглядають як додаткові можливості, і водночас держава наразі отримала купу загроз для національної безпеки.
Ідею з надання паспорту України етнічним українцям, які через різні обставини є громадянами інших держав, команда Володимира Зеленського оприлюднювала ще під час передвиборчої кампанії на початку 2019 року. Така опція мала б сприяти збільшенню інвестицій та наданню нових можливостей для української діаспори.
Вже на посаді президента України Володимир Зеленський неодноразово повертався до цієї теми. Зокрема, він висловив впевненість, що українці із американської та канадської діаспори залюбки скористаються можливістю за спрощеною процедурою отримати український паспорт. «Ми раді, коли люди їздять та обмінюються досвідом, але також хочемо, щоб наша діаспора в США при бажанні отримала можливість повернутися, і зараз працюємо над запровадженням подвійного громадянства в Україні», – зазначив Володимир Зеленський наприкінці 2019 року.
Тоді ж до розробки відповідного законопроекту взялося вітчизняне МЗС. Розглядалися дві основні концепції – надавати право отримати подвійне громадянство з державами, які підпишуть з Україною відповідні договори, або спростити процедуру виключно для представників української діаспори, аби їм, за бажанням, було набагато легше отримати паспорт.
Так чи інакше, сам президентський законопроект містить низку критерій та запобіжників, які б, наприклад, не дозволяли подвійного громадянства з державою-окупантом чи агресором. Звісно, передусім йдеться про Росію.
Загрози національній безпеці
Противники ухвалення законопроекту, яких найбільше серед опозиційних фракцій парламенту, вказують на дві основні небезпеки ухвалення законопроекту про подвійне громадянство.
По-перше, зазначається, що ухвалення такого документа призведе до узаконення російських паспортів, які отримали громадяни України на непідконтрольних територіях Донбасу та Криму. Утім, у самому законопроекті йдеться передусім про іноземців українського походження, які б хотіли скористатися можливістю отримати паспорт України як додаткову опцію. До того ж документ чітко визначає, що якраз можливості легалізувати російські паспорти українцям, які їх отримали не лише в ОРДЛО та Криму, не вдасться.
По-друге, опоненти законопроекту вказують на те, що його ухвалення може стати додатковою лазівкою для іноземців отримати можливість разом із паспортом – ще й право на купівлю землі. Згідно з ухваленим законом про відкриття ринку землі поки що правом на її купівлю користуватимуться лише громадяни України. Такий ризик і справді існує, проте законопроект про подвійне громадянство передбачає можливість отримання паспорта для етнічних українців і лише на другому етапі – для іноземців, які мають певні заслуги перед Україною.
Так чи інакше, навіть якщо закон і ухвалять найближчими місяцями, запрацює він хіба що з 2021 року. Та й навряд чи отримаємо величезні черги серед іноземців на отримання українських паспортів. А враховуючи тривалість процедури надання громадянства, очікувати масового скуповування української землі іноземцями в осяжному майбутньому не варто.
Коронавірус вносить зміни?
Якщо два вищезазначені ризики поки що здаються дещо перебільшеними, чому ж законопроект таки поставили на невизначену паузу?
Найімовірніше, справа в дещо іншій площині питання із громадянством. Ймовірно, розуміючи масштаби наявності в громадян України не лише російських (які за критеріями законопроекту будуть поза законом), але й паспортів європейських держав, влада має підстави вважати, що не зможе мати бодай якогось впливу на виїзд наших співгромадян за кордон.
Якщо в рамках легалізації питання подвійного громадянства будуть підписані договори з деякими державами ЄС, українські громадяни зможуть перетинати кордон, використовуючи саме паспорт іншої держави. Навіть в умовах жорсткого карантину, українські громадяни, які мають посвідку на постійне місце проживання в певних країнах ЄС, могли на особистому транспорті перетинати кордон і виїжджати з України.
А якщо рішення про подвійне громадянство буде легалізовано, сотні тисяч українців із паспортами Польщі, Угорщини, Румунії та інших держав ЄС зможуть більше не зважати на обмежувальні заходи з боку України й вільно користуватися своїми документами як громадяни європейських держав. Можливо, подібну «лазівку» спробують вдосконалити до того, як ухвалювати доленосний законопроект.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і діло»