У розмові з міністром внутрішніх справ Арсеном Аваковим про стрілянину в Броварах, яка була кваліфікована поліцією як «хуліганство», президент Зеленський сказав, що те, що сталося, нагадує йому 90-ті. Мабуть, ідеться про «стрілки», які «забивалися» учасниками ворожих угруповань для з'ясування відносин, і застосування зброї вважалося останнім аргументом. Щоправда, зазвичай це відбувалося у вечірній час і подалі від житлових кварталів.
Аналогія цілком доречна. До того ж це, напевно, такого роду розбірка і була, тільки зараз не 90-ті, навіть не в тому сенсі, який мав на увазі президент: мовляв, ця сумна сторінка нашої історії в минулому. Зараз ми на іншій сумній сторінці. Йде шостий рік війни, і, виявляється, геть не проблема завезти до столиці, а Бровари – це практично вона, сотню озброєних людей і дати їм досхочу побігати. Нагадує це не тільки 90-ті. Це нагадує передусім 2014-й. І потенційно загрожує 2002-м.
У жовтні 2002 року теракт із захопленням заручників у Москві здійснили сорок осіб – удвічі-утричі менше, ніж кількість громадян, які нестандартним чином проявили сьогодні вранці заклопотаність системою перевезень за маршрутом Бровари–Київ. До Театрального центру на Дубровці бойовики під'їхали на трьох мікроавтобусах, майже як у нас. Що сталося далі, широко відомо. Ті, хто виріс пізніше, можуть загуглити.
Хотілося б вірити, що від такого розвитку подій нас береже не тільки скасування масових заходів у зв'язку з епідемією коронавірусу. Але особливо розраховувати на пильність Служби безпеки України не доводиться. Призначення, після всіх строгих відомчих перевірок, на посаду начальника безпеки Харківського танкового заводу імені Малишева людини відверто пропутінських поглядів, заявлених ним публічно в російських ЗМІ, змушує визнавати, що почуття безпеки, включаючи національне, якщо воно у когось є, не ґрунтується буквально ні на чому.
Ще смішніше говорити про ефективність поліції. Про війни перевізників у Києві відомо всім, хто хоч іноді заглядає в новини. Навскидку: 15 червня минулого року у Вишгородському районі вночі згоріли десять «Богданів». 15 серпня на кінцевій броварської маршрутки біля станції метро «Лісова» в салон кинули коктейль Молотова, раніше в тому ж місяці один автобус вже згорів. Вочевидь, що випадків розборок набагато більше, але не чути про те, щоб хтось за це відповів, ні на рівні виконавців, ні, борони боже, на рівні замовників.
Якщо в поліції не знали про підготовку масової сутички із застосуванням зброї – це одного роду провал, але є підстави вважати, що в цій війні доблесні правоохоронні органи – зовсім розгублений охоронець порядку, не здатний нікого викрити й зловити. Активісти нагадали про існування транспортної компанії «А.Т.Н.», яка належить зятю колишнього керівника апарату МВС Сергія Чеботаря, досі впливової людини в міністерстві. «А.Т.Н.» –якраз активний гравець на ринку приміських перевезень. Чи мала компанія відношення до броварської розбірки або там замішана інша подібна «підментована» контора? Слід було б розібратися. Та тільки хто ж цим буде займатися?
Арсену Авакову так часто доводиться демонструвати свою горезвісну виняткову принциповість і ефективність, рішуче реагуючи на гріхи своїх підлеглих, що просто не може не виникнути думка дати цій святій людині, нарешті, відпочити. Чи змінить це ситуацію в органах? Ні, звичайно. Просто елементарно нагадає, що керівник проваленого напрямку повинен йти, правило таке, придумано не нами і завжди працює. Ніхто так яскраво не свідчить про слабкість президента Зеленського, як міністр Аваков в уряді. І більш токсичного елемента в системі влади зараз, мабуть, немає. Вважати, що Зеленський цього не бачить і не відчуває, наївно. Тим більше хотілося б дізнатися, чого він чекає? Що ще має згоріти, де пролунати постріли, скільки вкрасти і кого угробити слід підлеглим Арсена Борисовича, щоб настав момент повідомити йому: «На роботу більше не приходь, добре?»
Леонід Швець, спеціально для «Слово і діло»
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps