Після ухвалення закону про ринок сільськогосподарської землі власники паїв, нарешті, отримали право на їх продаж. Закон набуде чинності з 1 липня 2021 року, після чого можна офіційно оформлювати купівлю-продаж паїв. Чи можна буде продати пай, який перебуває в оренді? Які документи потрібні для продажу землі? Як перевірити, чи є земельна ділянка в електронній базі Держгеокадастру? «Слово і діло» зібрало відповіді на основні питання щодо продажу паїв і створило покрокову інструкцію.
Чи можна продавати пай, який перебуває в оренді?
Наразі переважна більшість земель с/г призначення перебуває в довгостроковій оренді (до 50 років). Але це не означає, що власники паїв не зможуть продавати свою землю. Наразі вона перебуває в тимчасовому користуванні агропідприємства або фермера, що обробляє паї.
Власник землі має право розпоряджатися своєю приватною власністю на свій розсуд. Інше питання, що, можливо, доведеться розривати договір оренди або в інший спосіб вирішувати питання припинення орендних відносин.
Хто зможе купити пай?
З 1 липня 2021 року власники паїв зможуть продати свою землю будь-якій фізичній особі, що є громадянином України, але щонайбільше 100 гектарів в одні руки.
Українські юридичні особи, зокрема, і підприємства, які, наприклад, орендують пай людини, яка хоче його продати, зможуть купувати землю тільки з 1 січня 2024 року і максимум 10 тисяч гектарів у одні руки.
При цьому згідно з новим земельним законом першочергове право викупу має саме той, хто орендує пай. Проте, якщо це агропідприємство, то вони зможуть це зробити лише у 2024 році.
Як продавати свій пай?
Якщо ви знайшли покупця – фізичну особу, громадянина України, треба звернутися до підприємства, де пай в оренді, та запропоновувати викупити ділянку на ваших умовах та за вашою ціною.
Оскільки це підприємство не має можливості самостійно придбати вашу земельну ділянку, це підприємство може скористатись правом на переуступку переважного права на викуп вашого паю. Тобто це підприємство може передати право на викуп іншій фізичній особі, у тому числі і вашому конкретному покупцеві.
Для продажу земельної ділянки необхідні такі документи:
документи, що підтверджують право власності на земельну ділянку;
витяг із Державного земельного кадастру;
паспорти та реєстраційні номери облікової картки платника податків сторін договору;
звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки;
якщо договір укладатиметься представником за довіреністю від вашого імені, то необхідно надати таку довіреність, паспорт і реєстраційний номер облікової картки платника податків представника за довіреністю.
якщо нерухоме майно набувалося в шлюбі, який розірвано, або покупець перебуває в шлюбі на цей час, то необхідно надати нотаріусу згоду подружжя на укладення договору, свідоцтво про шлюб або свідоцтво про розірвання шлюбу.
Як перевірити, чи занесена земельна ділянка до електронної бази Держгеокадастру?
Для цього необхідно зайти на сайт Держгеокадастру, вибрати розділ «Публічна кадастрова карта», ввести в полі пошуку кадастровий номер вашої земельної ділянки, зазначений у державному акті.
Якщо така ділянка наявна в кадастровій базі, то сервіс її покаже на екрані та видасть всі дані про неї; якщо ж ні, то повідомить, що інформація відсутня.
Що робити, коли державний акт є, а в базі земельної ділянки немає?
Якщо відомості про ваші земельні ділянки відсутні в Державному земельному кадастрі, вам необхідно звернутись до землевпорядної організації, яка має відповідну ліцензію.
Розробивши в них документацію, потрібно звернутись до Центру надання адміністративних послуг за місцем розташування земельної ділянки для її реєстрації в Державному земельному кадастрі.
Чому цю перевірку слід обов'язково зробити власникам паїв?
Найбільше це потрібно власникам паїв та земельних ділянок, які отримали державні акти до 2004 року. Тоді ще не було електронної версії державного земельного кадастру.
Найімовірніше, державний акт на земельну ділянку у вас є, але в кадастрі вона не зареєстрована.
У такому разі ці землі не можна буде ані здавати в оренду, ані продати, коли ринок землі запрацює.
Не виключено, що з`ясується прикра обставина: вашу земльну ділянку уже хтось зайняв та використовує, і тоді доведеться відстоювати своє право власності через суд.
Які документи, передані до 2004 року, можуть бути в землевласників?
Державний акт на право приватної власності на землю (червоно-рожевого кольору, видавалися в період 1992-2001 років);
Державний акт на право власності на земельну ділянку (зеленого кольору, видавалися в період 2002-2008 року);
Державний акт на право постійного користування землею (видавалися юридичним особам та громадянам);
Договір оренди земельної ділянки (видавалися юридичним особам та громадянам);
Договір на право тимчасового користування землею (видавалися юридичним особам та громадянам).
Раніше «Слово і діло» розбиралось, що буде з паями селян, як поведуть себе агрохолдинги та хто виграє найбільше від відкриття ринку землі.
Що передбачає закон про ринок землі в Україні – дивіться на нашій інфографіці.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps