Невідкладно повернутися до теми посилення відповідальності за скоєння ДТП та порушення правил дорожнього руху нардепів змусила резонансна дорожньо-транспортна пригода, яка сталася 12 липня на Старообухівській трасі (Київська область). Нетверезий водій Mercedes в'їхав у мікроавтобус, після чого скоїв лобове зіткнення з легковиком Hyundai, де їхало двоє дорослих, дівчинка 8 років і двоє хлопців 10 і 12 років. Сім'я в Hyundai загинула, вижив лише 12-річний хлопчик, який у важкому стані переюуває в лікарні. Водій, який спровокував ДТП, раніше був засуджений, в тому числі й через смертельне ДТП, де загинула жінка. Які зміни законодавства щодо порушення ПДР, зокрема керування в нетверезому стані, чинні зараз та планують запровадити найближчим часом, «Слово і діло» розпитало експерта з конституційного права Богдана Бондаренка.
Винуватцю смертельної ДТП під Києвом вже оголосили підозру та заарештували, але щоб запобігти подібним випадкам, нардепи розглядають законопроект, який передбачає як високі штрафи для нетверезих водіїв, так і кримінальну відповідальність.
Юрист пояснив, що деяка плутанина в законодавстві виникла через те, що одразу три законопроекти майже одночасно передбачали зміну відповідальності за порушення ПДР.
1 липня набув чинності закон, який запроваджував кримінальну відповідальність за керування транспортним засобом напідпитку. Рада ухвалила його ще в листопаді 2018 року, але він був відтермінований.
Також цей закон запроваджує поняття «кримінального проступку».
«Тобто кримінальні правопорушення залежно від тяжкості тепер поділяються на кримінальні злочини (тяжкі та особливо тяжкі) та кримінальні проступки (середньої тяжкості). По-перше, запровадження такої категорії передбачав Кримінальний процесуальний кодекс 2012 року. По-друге, понад 50% кримінальних правопорушень є нетяжкими, але при цьому вимагали повноцінного розслідування слідчими та забирали багато часу в суддів», – пояснив Богдан Бондаренко.
Тепер над кримінальними проступками можуть працювати не лише слідчі, але й дізнавачі (патрульні Нацполіції). Розгляд в суді є простішим. Якщо особа визнає вину за цим проступком, то суд може розглядати ці провадження без явки сторін. Такий механізм має на меті спрощення розслідування кримінальних проваджень, в тому числі через нескладні ДТП.
Колізія в тому, що 3 липня набув чинності законопроект, який підвищує штрафи за порушення ПДР, посилює покарання за керування в нетверезому стані, але при цьому скасовується кримінальна відповідальність для п’яних водіїв.
«Цей закон треба було підписати до 1 липня, тоді не було б таких складнощів. Тобто 1 липня набули чинності положення про кримінальний проступок та кримінальну відповідальність за керування в нетверезому стані, а за 2 дні – закон, яким скасовується кримінальна відповідальність для п'яних водіїв, але збільшуються штрафи за порушення правил дорожнього руху. При цьому зміни вносяться законом, який передбачає зміни як до Кримінального кодексу, так і до кодексу про адміністративні правопорушення. Кримінальний закон можливо змінювати лише законами, що вносять зміни виключно до Кримінального кодексу, без інших актів. Тому є думка, що такі зміни взагалі не були внесені через вади процедури, і кримінальна відповідальність залишається», – зазначив Бондаренко.
При цьому в парламенті є третій законопроект, який нардепи підтримали в першому читанні 13 липня. Йдеться про проєкт закону N 2695 щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху.
«Основна його ідея – збільшення штрафів за перевищення швидкості, ігнорування пасків безпеки, посилюється відповідальність за залишення місця ДТП, йдеться про позбавлення права керування за певні порушення. Щодо керування автомобілем у нетверезому стані, цей законопроект передбачає запровадження адміністративної відповільності та залишає кримінальну відповідальність. Інше питання, як правоохоронці будуть визначати кваліфікацію в кожному окремому випадку», – акцентував юрист.
Ймовірно, ухваливши цей законопроект, Раді вдасться виправити юридичні розбіжності двох попередніх, але це залежатиме від того, в якому вигляді він дійде до другого читання.
Раніше «Слово і діло» писало, що водієві, який скоїв смертельну ДТП під Києвом, повідомили про підозру.
Також ми проаналізували, які траси державного значення в Україні найнебезпечніші.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps