Доступне розмитнення: чи варто чекати дешевих авто з Європи

Олександр Радчукполітолог

Влітку поточного року в парламенті активізувалася тема пільгового розмитнення авто. Йдеться про вирішення одразу двох паралельних проблем – як насправді зробити доступнішим розмитнення вживаних авто з Європи та як врегулювати питання авто з іноземною реєстрацією, які вже перебувають на території України.

Активна боротьба за доступне розмитнення вживаних авто триває з 2016 року. Власникам авто на іноземній реєстрації вдалося об’єднатися в громадський рух та переконливо довести свою позицію для суспільства та держави. Гостроти питанню додає той факт, що кожній владі потрібно не лише врегулювати проблему так званих «євроблях», але й пояснити решті суспільства: чому одні громадяни змогли скористатися ситуацією та фактично тривалий час напівлегально користуватися вживаними авто з Європи, а іншим – доводилось сумлінно платити мита та податки до держбюджету та суттєво переплачувати за авто.

Новій владі на чолі з президентом Володимиром Зеленським та монобільшості «Слуги народу» також поки що не вдалося розв'язати дане питання. Проте, здається, ситуація зрушила з місця і дуже ймовірно, що з 2021 року історія з «євробляхами» нарешті вийде на фінішну пряму. Проте, яких наслідків слід очікувати від вирішення даної ситуації? Якщо авто стануть більш доступними, то чи не погіршиться екологічна ситуація? Чи витримає транспортна інфраструктура України нові навантаження в разі збільшення кількості автівок?

Пристрасті за акцизом

Минулого року, після свого обрання президентом, Володимир Зеленський пообіцяв вирішити питання зі штрафами та розмитненням «євроблях» тоді, коли буде сформований новий склад Верховної ради. Вже у вересні парламент ухвалив закон, відповідно до якого штрафи для власників нерозмитнених авто відтерміновувалися ще на 90 днів.

Однак далі цієї ініціативи питання в юридичній площині не зрушило. Уряд Олексія Гончарука марно шукав конфігурацію вирішення проблеми «євроблях», а після його відставки та з початком пандемії коронавірусу пошук вирішення ситуації знову затягнувся.

Нарешті в червні поточного року народні депутати зареєстрували законопроект №3704 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо упорядкування структури акцизного податку». В його розробці брали участь й представники громадських організацій, які прагнуть вирішити проблему із здешевленням розмитнення вживаних авто. Загалом же документ передусім передбачає пільги із ввезення та розмитнення автомобілів учасникам бойових дій та особам з інвалідністю.

Однак все ж головна увага в законопроєкті приділяється розмитненню вживаних авто на іноземній реєстрації, яка відбуватиметься за новими правилами. За підрахунками авторів документу, це дозволить наповнити державний бюджет додатковими 17,36 мільярдами гривень, враховуючи, що станом на 1 травня 2020 року орієнтовано 500 тисяч автомобілів перебувають на території України із недотриманням строків та умов митних режимів тимчасового ввезення або транзиту. Окрім того, як передбачають законодавці, ухвалення закону допоможе суттєво знизити соціальну напругу в близько 750 тисяч сімей (а це близько 2 мільйонів осіб), які в умовах пандемії коронавірусу не мають додаткових коштів, аби сплатити повну вартість мита за чинними з 2018 року правилами.

Щоправда, знижуючи ставку акцизу (10% становитиме мито, 20% – ПДВ, 3% – до Пенсійного фонду, 1,5% – надходження до бюджету армії), автори документу передбачили і такий собі «мінімальний штраф» у розмірі 8500 гривень для власників «євроблях», які таки прогавили строки обов’язкового розмитнення, передбачені попередніми нормами законодавства.

Розмитнити і покарати?

Попереднє скликання Верховної ради одночасно із пільговим режимом розмитнення запровадило і штрафні санкції для тих, хто через певні причини не встигне зробити цього вчасно. У такому разі порушників очікував штраф у розмірі 170 тисяч гривень.

Наразі ж в нових законопроектах, які змінять правила розмитнення, окрім «штрафних» 8500 гривень, законодавці передбачають лише обов’язкове проходження техогляду для авто, нижче від вимог екологічного стандарту «Євро-4».

На думку експертів, загалом норма про техогляд може мати досить неоднозначні наслідки. Безумовно, не слід виключати людський корупційний фактор. Тож ввезення авто та інших транспортних засобів у пільговому режимі може перетворитися на чергову сагу про зловживання на митниці.

Загалом же законодавчі норми про штрафи за нерозмитнені авто після закінчення дії пільгового періоду нікуди не зникнуть, якщо, звісно, самі законодавці їх не переглянуть.

Проте вирішення питань із «євробляхами» може дуже суттєво вплинути на якість життя кожного українця. І йдеться не лише про здешевлення вживаних авто – в Україні може суттєво збільшитися їхня кількість.

З одного боку, матимемо розвиток супутніх галузей економіки, які прогнозовано підвищать зайнятість населення. Це і запуск нових СТО, сервісних центрів, шиномонтажів.

З іншого боку, отримаємо погіршення екологічної ситуації, адже буде дозволено пільгове ввезення авто із низькими екологічними стандартами.

Ще два негативних наслідки: збільшення навантаження на інфраструктуру та погіршення ситуації із аварійністю на дорогах. На жаль, ні українські дороги, ні громадяни не готові до різкого збільшення кількості транспортних засобів. Збільшення кількості заторів та ДТП не уникнути.

Прикро визнавати, проте Україна так і не використала ситуацію із легалізацією вживаних авто на свою користь. Якісних та доступних за ціною автомобілів ми так і не навчилися виробляти, створити умови для іноземних інвесторів – великих автомобільних компаній-гігантів – також не вдалося. Натомість єдиний доступний нині вихід для пожвавлення економіки – наповнити дешевими вживаними авто з Європи. Цей крок є запізнілим щонайменше на 20 років.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і діло»

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО