Святковий шопінг: як повернути невдалу покупку

Перед новорічними святами ми часто робимо емоційні покупки, піддаємося спокусі розпродажів або отримуємо дивні презенти, які ніколи не знадобляться. Американці у таких випадках здають подарунки назад у магазин, не соромлячись попросити чек у дарувальника. Ми ж маємо закон «Про захист прав споживачів», який, до речі, писався з американського, але не користуємося всіма належними нам по праву привілеями. Тож «Слово і діло» зібрало усі можливі ситуації, коли можна повернути придбану річ до магазину, а також подивилось, які товари не візьмуть назад, навіть якщо вони не розпаковані та як бути з невдалими покупками онлайн.

Які товари можна повернути протягом 14 днів

Більшість покупців вважає, що повернути товар можна лише протягом 14 днів, а продавці часто користуються необізнаністю людей.

Насправді термін у два тижні дається на повернення товарів належної якості, а ті, що виявилися несправними чи зламалися після придбання можна обмінювати (віддавати в ремонт), доки діє гарантія. Але це вже зовсім інша історія.

Спочатку розберемось із простим варіантом – як повернути в магазин товар належної якості.

Що таке товар належної якості?

Треба розуміти, що річ, яку ви повертаєте продавцю, знову опиниться в продажу, тому вона має зберегти так званий товарний вигляд. Тобто повернути можна тільки те, чим не користувалися, в «рідному» упакованні, з пломбами, ярликами. Наприклад, якщо йдеться про вечірню сукню, вона має бути з биркою.

Такі умови передбачає ст. 9 закону «Про захист прав споживачів». Повернути товар, яким ви користувалися не можна, крім випадків, коли він бракований.

Отже, споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.

Припустімо, вам не сподобався колір шалика, чи фен виявився недостатньо потужний, або розмір каструлі замалий. Будь-які промислові товари можна обміняти протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший термін не заявлений продавцем.

Можна також обміняти товар, доплативши або отримавши різницю у ціні. Якщо на момент обміну аналогічного немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші з перерахуванням вартості, або забрати свої гроші.

Можна дочекатися обміну товару на аналогічний за першого ж надходження відповідного в продаж. Продавець зобов'язаний одразу ж про це повідомити покупця.

Якщо ви хочете отримати назад свої гроші, розрахунки проводяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші повертаються споживачеві у день розірвання договору, або в інший термін за домовленістю сторін, але не пізніше як протягом семи днів.

За яких умов можна повернути чи обміняти товар

Як довести, що ви купили товар саме у цього продавця? Тільки продемонструвавши чек. Тому як би нудно не звучало нагадування – зберігайте документи після покупки, але це дає вам змогу скористатися своїми правами споживача.

Щоправда, особливо прискіпливі покупці можуть попросити відновити чек, адже магазини з касовими апаратами зобов’язані зберігати стрічки з даними про продаж товарів 3 роки. Доведеться писати заяву про отримання копії чека на ім’я директора магазину та чи піде він вам назустріч, не відомо.

Можна звернутися до суду та вимагати запис із камер спостереження.

Повернути чи обміняти товар можна якщо:

  • ви маєте касовий або товарний чек;

  • товар не використовувався і зберігся у тому вигляді, в якому його купували;

  • минуло менше 14 днів з моменту придбання;

  • товару немає в Переліку тих, що не підлягають обміну та поверненню.

Які товари не можна повернути чи обміняти

Ще 26 років тому уряд визначив Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну чи поверненню. Тож не дивно, що деякі товари зі списку вже втратили актуальність. У більшості випадків така заборона обмовлена гігієнічними міркуваннями.

У будь-якому разі не можна повернути:

  • продовольчі товари,

  • лікарські препарати та засоби,

  • предмети гігієни.

Важливо розуміти різницю. Якщо ви купили, наприклад, курку гриль і вона виявилася зіпсутою, тоді ви маєте право наполягати, щоб вам повернули гроші. Якщо ж курка свіжа, а ви просто передумали її їсти, тоді грошей вам не повернуть.

Серед непродовольчих товарів не підлягають поверненню:

  • корсетні товари (і взагалі білизна, в тому числі й постільна);

  • парфумерно-косметичні вироби;

  • пір'яно-пухові вироби;

  • дитячі м’які та надувні гумові іграшки;

  • зубні щітки, мундштуки, апарати для гоління, помазки для гоління, розчіски, гребінці та щітки масажні;

  • сурдини (для духових музичних інструментів) та скрипкові підборіддя;

  • рукавички, тканини, тюлегардинні і мереживні полотна, килимові вироби метражні, панчішно-шкарпеткові вироби;

  • товари в аерозольному упакованні, друковані видання;

Із будматеріалів: лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні, матеріали (деревноволокнисті та деревостружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником);

  • вироби з натурального та штучного волосся (перуки);

  • товари для немовлят (пелюшки, пустушки, пляшечки для годування тощо);

  • інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо);

  • ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння.

У переліку також є такі «старожитності», як фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір, а також аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом.

Чи можна повернути товар, який має гарантію

Велика побутова техніка, електроніка, зазвичай, продається з гарантією. Якщо ви купили пральну машину, а вона не вмикається, то не важливо, скільки днів минуло від дня купівлі, головне, щоб у вас зберігся чек та в гарантійному талоні стояли всі необхідні позначки – дата продажу, печатка продавця чи виробника.

Важливо, коли ви купуєте велику техніку, особливо якщо її доставляють з інтернет-платформи, навіть широко розрекламованої, вимагати від кур’єра показати документи – чек та техпаспорт з позначкою про дату продажу. Якщо немає відповідних документів, ви маєте право відмовитися оплачувати покупку. Оплативши – втрачаєте право на гарантію. Тоді всі поломки техніки будете ремонтувати самотужки.

У ситуації, коли новий гарантійний товар несправний, зазвичай, магазини не поспішають повертати гроші чи обмінювати ваш товар на аналогічний.

Спочатку вашу нову покупку відправляють до сервісного центру (найімовірніше, везти доведеться самотужки). Там товар протестують, щоб з’ясувати, чи потрібен ремонт, чи він має істотний дефект.

Якщо товар підлягає ремонту, то ніхто вам не буде його міняти на новий. Відремонтують, приберуть брак за рахунок виробника (або продавця) і будете користуватися. Поверненню чи обміну підлягає тільки те, що має істотний недолік. Такий «вердикт» виносить сервісний центр. У такому випадку покупець може:

  • обрати аналогічний товар;

  • вибрати інший, доплатити або отримати різницю у вартості;

  • вимагати повернення грошей.

Які товари можна взяти в магазині, доки ваша покупка перебуває у сервісному центрі

Якщо новий товар довелося відправляти до сервісного центру, щоб визначити, чи не має він істотних недоліків (тоді можна повернути гроші за товар), або він потребує ремонту (тоді відремонтують за рахунок продавця і повернуть вам). Поки товар обстежують або ремонтують, покупець може вимагати видати йому тимчасово інший для користування.

Якщо ви купили холодильник, він не морозить, а продавець відправляє агрегат до сервісного центру, то ви можете взяти в магазині інший холодильник з обмінного фонду, поки ваш не полагодять чи не замінять на такий самий, але справний.

До товарів, з яких утворюється обмінний фонд, належать: телевізори, смартфони і телефони, персональні комп'ютери та комплектувальні до них, пилососи, холодильники, електропраски, морозильники, електроміксери, пральні машини, соковичавлювачки, мікрохвильові печі, магнітоли, кухонні машини, магнітофони, в'язальні машини, радіоприймачі, апаратура для відеозапису та відтворення зображення і звуку, електрочайники, фени, електрокавоварки.

Як повернути товар, придбаний в інтернеті

Всі покупки в інтернеті регулюються тим самим законодавством, що й звичайні. Якщо покупцю товар не підійшов через якість, колір, розмір, фасон, габарити і форму або будь-які інші причини, він має право обміняти непродовольчий товар на такий самий за якістю і вартістю (ст. 9 закон «Про захист прав споживачів»).

Щоправда, в законодавстві зазначається, що між покупцем і продавцем встановлюється так званий договір за допомогою дистанційного зв’язку (ст.13 закон «Про захист прав споживачів», яка регулює правовідносини щодо інтернет-торгівлі).

Продавець зобов’язаний доставити товар протягом 30 днів з моменту замовлення (якщо договором не передбачено інше).

Повернути товар належної якості можна протягом 14 днів після придбання. Днем купівлі в інтернеті вважається день оплати товару у відділенні пошти або кур’єру.

Інтернет-продавці мають право відмовити, якщо:

  • немає товарного або касового чеку;

  • з моменту купівлі пройшло більше 14 днів;

  • на товарі помітні сліди використання, з’явилися подряпини чи інші дефекти;

  • на товарі є ознаки спроби ремонту або порушено умови гарантійного обслуговування;

  • відсутні будь-які елементи комплектації;

  • йдеться про виріб під замовлення та заміри конкретного покупця.

Яка процедура повернення інтернет-покупки

Покупець складає претензію на ім’я продавця — власника інтернет-магазину з проханням повернути товар та відповідною аргументацією. До претензії треба додати документ, що підтверджує придбання, це може бути чек, накладна, квитанція про оплату. Надіслати претензію в інтернет-магазин можна листом з повідомленням про вручення або передати особисто.

Якщо претензія виправдана, продавець має повернути гроші протягом 30 днів від дати одержання претензії. У разі, якщо інтернет-магазин порушить встановлені законом терміни, доведеться сплатити неустойку — 1% вартості товару за кожен день затримки.

Також інтернет-магазин повинен повідомити покупцеві адресу, за якою він може повернути товар. Якщо в договорі була прописана можливість це зробити поштою або службою доставки, покупець може скористатися таким способом.

Усі витрати на повернення зобов’язаний компенсувати продавець. При цьому, покупець має право не повертати товар, доки інтернет-магазин не поверне грошей.

Якщо оплата відбувалася онлайн (з банківської карти), то гроші надійдуть на той самий рахунок.

Раніше «Слово і діло» розібралося, які нові вимоги до оформлення банківських договорів пропонує Нацбанк та чому так звані «швидкі» кредити і депозити доведеться оформляти по-новому.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО