Цього тижня народні депутати спробують вирішити питання дешевого розмитнення авто з Європи. Цим безуспішно займаються вже близько 5-ти років – із самої появи на дорогах України так званих «євроблях». Ситуація мала би кардинально змінитися після обрання президентом Володимира Зеленського та переобрання нового складу парламенту у 2019-му році. Проте розв'язання проблеми вже кілька разів відкладалося.
Схоже, і цього разу протистояння парламенту із представниками громадських організацій, які борються за дешеве розмитнення авто в Україні, не уникнути. Саме 18-го лютого Верховна рада має розглянути 2 законопроєкти, які, як обіцяють парламентарії, дозволять суттєво зменшити вартість оформлення – але з певними обмеженнями та процедурами.
Очільник парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев пообіцяв, що вже у четвер Верховна рада розгляне законопроєкт, що пропонує надати можливість разового доступного розмитнення авто за 1000 євро. «Людина сплачує цю суму, це ‒ разова акція, і ми більше взагалі не повертаємося до цього питання», ‒ зазначив Данило Гетманцев. Та чи все так просто?
Розмитнять усіх?
Щодо розмитнення авто за 1000 євро – це справді, можливо, але за кількох «але». У законопроєктах № 4643-д та 4644-д, завдяки яким українці й мають нарешті розмитнити свої авто на єврономерах, йдеться передусім про транспортні засоби з іноземною реєстрацією, які були ввезені до 31 грудня 2020 року з порушенням митних правил.
По-друге, доведеться сплатити штраф – причому дається вибір: або можна вивезти авто назад за кордон, не розмитнюючи його, і сплатити 8500 гривень штрафу; або таки продовжити процедуру розмитнення, сплативши все ті ж 8500 гривень адмінпокарання.
По-третє, розмитнити можна автомобіль однієї категорії на одну людину. До того ж, транспортний засіб має відповідати екологічним стандартам не менше «Євро-2».
По-четверте, пільговий режим для розмитнення авто становитиме 180 днів від часу підписання президентом закону. Важливо, що закон не поширюватиметься на транспортні засоби, які «походять з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом України та/або визнаної державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території такої держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом України».
Нарешті, законопроєкт передбачає формулу, за якою будуть розмитнювати авто – загальна сума має певні коефіцієнти, які розраховуватимуться виходячи з віку машини, об’єму та типу двигуна. Причому, за вік авто («ставка базова») доведеться сплатити від 25 євро, якщо машині понад 10 років за кожен рік (до 10 років – власник не сплачує жодного євро за цим параметром), до 150 євро, якщо транспортному засобу 15 і більше років.
Ще 100 євро доведеться заплатити власникам авто із дизельними двигунами, тоді як за бензинові, електричні чи «гібридні» - не доведеться платити нічого.
А от за параметром об’єму двигуна – «виделка» коефіцієнтів цікавіша: від 0,25 євро за 1 куб. см об'єму циліндрів двигуна для транспортного засобу з об’єм двигуна внутрішнього згоряння до 2000 куб. см (включно), до 0,5 євро за 1 куб. см об'єму циліндрів двигуна - для транспортного засобу з об’єм двигуна внутрішнього згоряння понад 5000 куб. см.
Тобто, за авто 2011-го року з бензиновим двигуном з об’ємом у 1500 куб. см доведеться сплатити загалом 625 євро за розмитнення (375 євро за об’єм двигуна + 250 євро за вік авто). За таке ж авто, тільки із дизельним двигуном – доведеться сплатити на 100 євро більше (725 євро). Старіші авто із більшим об’ємом двигуна відповідно коштуватимуть дорожче. Втім, якщо враховувати параметри за максимальними критеріями – вартість розмитнення може сягати далеко за обіцяні розробниками законопроєктів 1000 євро.
До речі, отримані від розмитнення авто на єврономерах кошти, відповідно до запропонованих у законопроєкті норм, пропонується повністю направити на вакцинацію українців від коронавірусної інфекції, доплати медикам та придбання медичного обладнання.
Пільгові умови – назавжди!
Нововведення запропонованих законопроєктів полягають у тому, що у процесі формування ціни розмитнення до відома не береться початкова вартість авто. Однак саме в громадських організаціях, котрі борються за запровадження нових правил розмитнення, вже давно наполягають на розгляді законопроєкту №3704, в якому йдеться про упорядкування структури акцизного податку. Окрім зниженої фіксованої ставки акцизу, законопроєкт не передбачає якихось термінів розмитнення, тобто у разі його ухвалення – мав би діяти для всіх громадян безстроково. Таким чином – документ не передбачає жодних пільгових умов, на яких наполягають у фракції «Слуга народу». А це означає, що окрім вже зазначеного штрафу у 8500 гривень, інші санкції не мають бути застосовані.
Представники ГО «АвтоЄвроСила» закликають до чергового пікетування Верховної ради у день голосування, 18 лютого, й наполягають на внесенні на розгляд законопроєкту №3704. Союзниками активістів у просуванні цього документа у ВР виступила депутатська група партії «За майбутнє».
Поки що зрозуміло те, що ані запропоновані профільним комітетом законопроєкти, ані альтернативний №3704 – не мають достатньої підтримки у залі парламенту. Звісно, шансів на ухвалення запропонованих депутатами фракції монобільшості законопроєктів – більше, проте і в цьому разі можуть бути сюрпризи.
Так чи інакше, українці продовжують ввозити з-за кордону рекордну кількість вживаних авто. Загалом ринок вживаних авто за останні роки зростає ‒ у 2019 році в Україні було зареєстровано 408 тисяч вживаних легкових автомобілів, що в 3,5 рази більше, ніж роком раніше. А в 2020-му 4 з 5 зареєстрованих в Україні авто були вживаними.
Статистика із виробництва авто в Україні на тлі цифр із ввезеними і розмитненими вживаними авто взагалі виглядає вкрай сумною: минулого року було вироблено 4952 одиниці автотранспортних засобів, що на 32% менше, ніж у 2019 році.
Тож бачимо, що захищати вітчизняний автопром невдовзі буде просто ні до чого – за державу все вирішить ринок. Нині питання полягає у тому, як врегулювати ринок і запустити цивілізовані правила гри, які б дозволили вже іноземним інвесторам вкладати кошти в новітній автопром саме на теренах нашої держави. Ймовірно, ці часи настануть нескоро, і ще більш вірогідно – до того часу в світі надшвидкими темпами почне розвиватися зовсім інша галузь виробництва авто із електродвигунами.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і діло»