Урядовий законопроєкт щодо зміни статусу НАБУ та можливості звільнення Артема Ситника з посади директора відомства не настільки вартий уваги, як законодавча ініціатива, яку подала до Верховної ради велика група нардепів щодо внесення змін до Конституції в частині призначення директорів НАБУ та ДБР. Про це в коментарі «Слово і діло» сказав експерт з конституційного права Богдан Бондаренко.
Суть депутатського законопроєкту в тому, що пропонується унормувати питання призначення та звільнення директорів НАБУ та ДБР, прописавши в Конституції, що такі повноваження мають як президент, так і парламент.
«Йдеться про те, щоб звільнення директора НАБУ відбувалося президентом за погодженням Верховної ради. Так само, як генпрокурора та очільника СБУ. Загалом, ідея пов’язана з тим, що спільні повноваження точно кращі, ніж би вони винятково належали президенту. Якщо буде баланс, то це краще», – сказав юрист.
Стосовно урядового законопроєкту, який, зокрема, пропонує звільнити Ситника, на думку Богдана Бондаренка, він практично не має шансів бути проголосованим в парламенті, як і попередній документ, який подавав Кабмін наприкінці минулого року.
«Насправді виправити ситуацію по Ситнику будь-яким законопроєктом важко. Він перебуває на посаді, сам не пішов, звільнити його за якоюсь юридичною процедурою неможливо, тому, швидше за все, він буде на посаді ще рік – до квітня 2022 року, коли спливають його повноваження. Повторно він не може бути призначений», – пояснив експерт.
При цьому Бондаренко відзначив, якщо новий директор НАБУ не буде вчасно призначений, його повноваження виконуватиме перший заступник. Тому до закінчення повноважень Ситника було б добре, щоб парламент ухвалив відповідні зміни до Конституції і після проведення конкурсу новий директор міг би бути призначений на посаду за погодженням з парламентом.
«Проголосувати нову кандидатуру і це питання нарешті зніметься. Час є, якщо ставити собі за мету зробити все по-нормальному, то є така можливість», – переконаний Бондаренко.
Юрист вважає, що запропонований нардепами законопроєкт може розв'язати проблему про конституційні повноваження президента щодо призначення та звільнення директорів НАБУ і ДБР, яка виникла ще з 2015 року.
«Якщо подивитися попередню пропозицію, яка була подана президентом в серпні 2019 року, коли сім законопроєктів передбачали різні зміни до Конституції, одна з них з них стосувався призначення та звільнення директорів НАБУ і ДБР. Тоді президент хотів отримати ці повноваження. Тепер пропонується розділити їх між президентом та парламентом», – уточнив Бондаренко.
На його думку, шанси на проходження депутатського проєкту закону щодо НАБУ та ДБР стануть зрозумілі після першого читання.
Раніше «Слово і діло» писало, що в НАБУ відреагували на законопроєкт Кабміну, який дозволяє звільнити Ситника.
Також ми розбиралися, які наслідки матиме рішення КСУ щодо неконституційності призначення Ситника.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps