Верховна рада на пленарному засіданні у середу, 2 червня, ухвалила за основу проєкт закону №3515 про новий розрахунок прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення. «Слово і діло» розібралося, що передбачає новий законопроєкт та на скільки зросте прожитковий мінімум.
Як законодавчо хочуть змінити прожитковий мінімум
За структурою законопроєкт має чотири частини:
- перша ‒ це відв'язка прожиткового мінімуму;
- друга ‒ методологія;
- третя ‒ яким чином будуть визначатися заробітні плати, якщо відв’язати прожитковий мінімум від заробітних плат;
- четверта частина ‒ це трансформація.
Голова комітету ВР з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, нардеп Галина Третьякова, представляючи законопроєкт у парламенті зазначила, що прожитковий мінімум натепер у 1,9-2,2 раза менший від того, який має бути в Україні.
Крім того, прожитковий мінімум у 15 законах прив’язаний до заробітних плат, що ускладнює його підвищення.
«Чому важливо сьогодні відв’язати прожитковий мінімум від заробітних плат? Бо коли Рада і бюджет хочуть підняти прожитковий мінімум, одночасно піднімаються і заробітні плати», ‒ пояснила нардеп.
Водночас економіст Борис Кушнірук наголошує, що прожитковий мінімум треба від’єднати від усіх штрафів та нормативів, тобто залишити винятково ті пункти, що стосуються соціальної політики.
«Очевидно, що чинний прожитковий мінімум не має жодного стосунку до економічних реалій, а скоріше прив’язаний до можливостей державного бюджету. Просто взяти і сказати, що ми за один рік піднімемо прожитковий мінімум до реальних розрахунків ‒ це несерйозно. Підняття прожиткового мінімуму вимагає наполегливої роботи упродовж кількох років», ‒ наголосив експерт.
Як зміниться визначення прожиткового мінімуму
Автори законопроєкту пропонують визначити прожитковий мінімум як прийнятний рівень витрат, що дозволяє підтримувати достатній рівень життя людини, притаманний суспільству.
Розмір прожиткового мінімуму визначатимуть у відсотковому співвідношенні до середньомісячної зарплати в Україні за рік, що передує року формування державного бюджету на наступний рік, з урахуванням прогнозного рівня інфляції поточного року.
Тобто відсоткове співвідношення розміру прожиткового мінімуму до середньомісячної заробітної плати має становити не менш як:
- у 2021 році ‒ 40%;
- у 2022 році ‒ 41%;
- у 2023 році ‒ 42%;
- у 2024 році ‒ 43%;
- у 2025 році ‒ 44%;
- у 2026 році ‒ 45%;
- у 2027 році ‒ 46%;
- у 2028 році ‒ 47%;
- у 2029 році ‒ 48%;
- у 2030 році ‒ 49%;
- у 2031 році ‒ 50%.
Чи будуть переглядати розмір прожиткового мінімуму
Якщо фактичний розмір прожиткового мінімуму протягом трьох місяців перевищує більш ніж на 10% розмір затвердженого прожиткового мінімуму, уряд на основі моніторингу виконання державного бюджету має розглянути питання щодо підвищення розміру прожиткового мінімуму.
Які ще зміни передбачає проєкт закону №3515
Крім того, до 2025 року уряд має створити орган виконавчої влади, діяльність якого буде спрямована на систематичне дослідження витрат домогосподарств. Також Кабміну доручать затвердити методологію формування прожиткового мінімуму, розрахунок якої базуватиметься на фактичних витратах домогосподарств.
Зміняться і підходи до встановлення розмірів посадових окладів, тепер вони залежатимуть не від прожиткового мінімуму, а від мінімального розміру посадового окладу для відповідних категорій працівників.
Для визначення штрафів та грошових стягнень за адміністративні, кримінальні та інші порушення передбачається застосовувати розрахункову одиницю, що затверджується законом про державний бюджет на відповідний рік.
Який прожитковий мінімум в Україні сьогодні
З 1 грудня в Україні встановили новий прожитковий мінімум:
- загальний показник ‒ 2 189 грн;
- дітям до 6 років ‒ 1 921 грн;
- дітям віком від 6 до 18 років ‒ 2 395 грн;
- працездатним особам – 2 270 грн;
- особам, які втратили працездатність – 1 769 грн.
Однак з 1 липня та першого грудня поточного року ці цифри знову зміняться:
- загальний показник ‒ з 1 липня ‒ 2 294 грн, з 1 грудня ‒ 2 393 грн;
- діти до 6 років ‒ з 1 липня ‒ 2 013 грн, з 1 грудня ‒ 2 100 грн;
- діти віком від 6 до 18 років ‒ з 1 липня ‒ 2 510 грн, з 1 грудня ‒ 2 618 грн;
- працездатні особи ‒ з 1 липня ‒ 2 379 грн, з 1 грудня ‒ 2 481 грн;
- особи, які втратили працездатність ‒ з 1 липня ‒ 1 854 грн, з 1 грудня ‒ 1 934 грн.
Для чого потрібен прожитковий мінімум
Поки що прожитковий мінімум визначається як вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров'я набору продуктів харчування, а також мінімального набору непродовольчих товарів та набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Борис Кушнірук наголошує, що у державі повинен бути інструмент для економічної політики у вигляді реального прожиткового мінімуму. Він дає розуміння того, кому варто допомагати, наприклад родинам, чий дохід у сукупності є меншим за прожитковий мінімум.
Держава має визначити реальний прожитковий мінімум ‒ експерт
«Насамперед держава повинна визначити реальний прожитковий мінімум і він жодним чином не співмірний з мінімальною зарплатою. Цей показник вимагає детального підрахунку. Треба розуміти, що прожитковий мінімум щороку змінюється в залежності від викликів часу, у якому ми живемо. Є звичайний набір товарів та послуг, які визначають оптимальними для існування людини, але і він щороку змінюється, тому кожні два-три роки треба робити перерахунок», – зазначив фахівець.
Аналітик додає, що структура споживання літньої людини суттєво відрізняється від дитячої і це треба врахувати, якщо ми хочемо вивести вірні показники, тому треба розділяти різні категорії людей.
«Держава має визначити реальний показник прожиткового мінімуму і визнати, що не може його одразу запровадити, а розробити стратегію, аби зрозуміти скільки років потрібно, для досягнення реальних показників,» – підсумував Кушнірук.
У січні 2021 року Міністерство соціальної політики оцінило орієнтовний реальний прожитковий мінімум у 4 100 гривень на місяць замість затверджених 2 270 гривень, а середній реальний прожитковий мінімум становить не менше 4 546 гривень замість зазначених 2 189 гривень.
Розмір прожиткового мінімуму наразі впливає на зарплату та її переіндексацію, суму отриманого штрафу та вартість адміністративних послуг, пенсії, аліменти, податки і ще низку інших державних виплат і зборів.
Економіст Олексій Дорошенко зазначив, що прожитковий мінімум є в кожній країні, але все по-різному його називають і розраховують. Скажімо, Велика Британія додає туди вартість футбольних квитків, оскільки це практично національне захоплення, ще хтось квитки у театр чи на інші розваги.
«На мою думку, нинішній прожитковий мінімум в Україні не задовольняє культурних потреб людини, та і фізіологічні потреби не повністю. Однак, держава наразі не може взяти і суттєво підвищити цей показник. Для початку нам потрібно перебудувати економіку країни та видати бізнесу кредити, щоб потім отримувати більшу кількість податків. В такому разі за кілька років ми зможемо побачити систематичне збільшення прожиткового мінімуму», – зазначив фахівець.
Дорошенко відзначає, що прожитковий мінімум підтягує інші виплати. І хоча він сьогодні нереалістичний, але різниця між тим, що є, і тим, що треба – все ж скорочується.
Нагадаємо, Кабмін оприлюднив календарний план підвищення пенсій у 2021 році. Пенсії будуть підвищуватися у п'ять етапів.
Також раніше «Слово і діло» писало, як політичні сили пропонують підвищувати пенсії українцям.
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps