Традиційно із настанням осені внутрішні політичні процеси активізуються. Це стосується і діяльності законодавчої гілки влади, і роботи уряду та президента України. Восени зростають темпи ділової активності, учні та студенти повертаються на навчання, стартує новий опалювальний сезон.
І для влади, і для опозиції, так само як для парламентських, так і позапарламентських політичних сил чергова осінь – шанс не лише нагадати про себе, але й наростити політичні м’язи.
В яких головних політичних темах слід очікувати активізації? Якими будуть 5 головних політичних рішень осені-2021?
Мир та деокупація Донбасу
Мабуть, одна із найчутливіших внутрішніх та зовнішніх проблем для України. За останні пів року стало зрозуміло, що формат Мінських перемовин та засідань ТКГ себе вичерпав – дедалі більше фактів свідчать про те, що саме осінь-2021 може стати або проривом у питанні деокупації та повернення Донбасу, або остаточним перетворенням тимчасово окупованих територій на «заморожений» конфлікт.
Росія демонструє ворожість, посилюються обстріли, днями було відмовлено у продовженні мандату місії спостерігачів ОБСЄ на російських пунктах пропуску «Гуково» і «Донецьк», що розташовані на ділянці кордону з окупованими територіями України, продовжується масова паспортизація мешканців ОРДЛО російськими паспортами.
Зовнішні чинники також суттєво впливають на можливість змін у питанні деокупації Донбасу: по-перше, українська влада демонструє бажання до деокупації не лише ОРДЛО, але й Криму, що ще дужче позначається на агресивних намірах Росії стосовно України. По-друге, обережну позицію зайняли США – це видно навіть за результатами останнього візиту президента Володимира Зеленського до Вашингтона та зустрічі із президентом США Джо Байденом. По-третє, актуалізувалася тема запуску «Північного потоку-2», що становить ще більші ризики національній безпеці України. По-четверте, очікується зміна влади в Німеччині – одного із ключових країн-перемовників у «нормандському форматі». По-п'яте, абсолютно очевидно стало те, що Мінськ не може бути місцем для продовження переговорного процесу, з огляду на останні події в Білорусі, позицію України і посилення санкцій щодо самопроголошеного президента Олександра Лукашенка.
Що може статися? Найбільш вірогідними є два сценарії: умовно «перезапуск» «нормандського формату» із пошуку дієвого механізму деокупації та повернення ОРДЛО. Другий сценарій – оголошення Всеукраїнського референдуму, під час якого українцям запропонують визначити подальшу долю окупованої частини Донбасу.
Питання тарифів
Восени на новий рівень може вийти питання підвищення тарифів на комунальні послуги для населення. Кабмін усілякими способами за рахунок державних компенсацій зміг «загасити» підвищення тарифів, яке мало відбутися ще у січні поточного року.
Проте, швидше за все, нових підвищень не уникнути. Нові ринкові механізми передбачають інші методи формування тарифів, хоча рівень монополізації в енергетичній галузі – досі найвищій серед усіх інших. Чи вдасться у новому опалювальному сезоні бодай якось «пом’якшити» ситуацію компенсаторними механізмами – питання відкрите.
Деолігархізація та боротьба із корупцією
Сказали «а» - доведеться казати і «б». Окрім повернення до ухвалення у другому читанні нового закону про деолігархізацію, потрібно буде ще й забезпечити його виконання.
Загалом цієї осені може бути оголошена нова «битва з корупцією»: у США українська влада взяла на себе додаткові зобов’язання більш ретельно приділити увагу цій темі. Ймовірно відбудуться кадрові перестановки у ГПУ та нарешті розблокується ситуація із САП. Цікаво, як діятиме новостворене Бюро економічної безпеки, які процеси відбуватимуться із ДБР та НАБУ, чи впорається із новими викликами МВС на чолі із новим міністром?
Кадрові перестановки в уряді
На початку осені вчергове у 2021-му році відновилися розмови про кадрові ротації в уряді Дениса Шмигаля. Вочевидь, від точкових кадрових рішень влада таки не зможе відмовитися.
А от ключове питання – чи відбудеться повноцінна відставка нинішнього уряду у повному складі, і чи знайдеться йому заміна – схоже, викликає сумніви у багатьох ключових політичних стейкхолдерів в Україні. Найімовірніше, відставка всього уряду може відбутися лише за умови суттєвого погіршення рейтингів пропрезидентської команди внаслідок відчутних непопулярних рішень влади серед населення. Це і зростання тарифів, і курсові коливання, і збільшення темпів інфляції та безробіття.
Нові політичні протистояння
Є ще два важливих протистояння, які можуть порушити політичний баланс цієї осені. Перше - протистояння на рівні Офісу президента та мером Києва Віталієм Кличком, приводом для якого є посада очільника КМДА. Тоді як реальною причиною є політичний потенціал Кличка як політика загальнонаціонального масштабу та реального конкурента Володимиру Зеленському на наступних президентських перегонах.
Друге можливе протистояння – так звана «спікеріада», зумовлена посиленням рейтингових та іміджевих позицій чинного голови Верховної ради України Дмитра Разумкова. Спікер формально залишається в пропрезидентській команді, втім дедалі частіше демонструє відмінну від Офісу президента державницьку позицію як очільник парламенту та значний політичний потенціал.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і діло»