Будівництво аеропорту у Дніпрі відоме тривалою історією тендерів, зміною підрядників, проблемами з фінансуванням, затримками, замороженням та розблокуванням будівництва. Та все ж, нова злітно-посадкова смуга і термінали потроху будуються. Нещодавно мерія Дніпра подала позов, щоб скасувати сертифікат експлуатанта аеродрому. «Слово і діло» спробувало розібратися, чому затягується будівництво аеропорту, хто за що відповідає та у чому суть претензій міськради.
Остання реконструкція злітно-посадкової смуги у Дніпровському аеропорті проводилася близько 30 років тому. Інфраструктура повітряного порту є досить зношеною і застарілою.
Реконструкція аеродрому зупинить аеропорт на весь період робіт (орієнтовно на три роки за умови стабільного та безперебійного фінансування).
Тому розвиток Міжнародного аеропорту «Дніпро» без зупинки можливий лише шляхом будівництва нового аеродрому на його території.
Наприкінці листопада 2019 року у Дніпропетровській ОДА оголосили, що новий аеродром міжнародного аеропорту почнуть будувати влітку 2020 року, та показали проєкт.
За словами голови Дніпропетровської ОДА Олександра Бондаренка, новий термінал побудують раніше за смугу. Здавання ЗПС в експлуатацію намічено на III квартал 2022 року.
На сайті «Фінінпро» зазначено, що оновлений аеродром отримає нову злітно-посадкову смугу завдовжки 3200 метрів, магістральну та з’єднувальні рульові доріжки, нові перони та буде обладнаний сучасним світлосигнальним, метеорологічним обладнанням, а також радіотехнічними засобами посадки, які забезпечать безперебійну експлуатацію за будь-яких погодних умов.
«Прогнозований пасажиропотік нового аеропорту може скласти до 3 млн пасажирів на рік, що майже в 10 разів перевищує кількість пасажирів за 2019 рік. Нова злітно-посадкова смуга передбачає можливість приймати судна класу «E» (Boeing 777), на відміну від наявної сьогодні смуги довжиною 2850 м, що дозволяє зліт та посадку тільки суден класу «B» (Boeing 737 та Airbus 320)», – зазначав глава держпідприємства.
Нині прогнозується, що пасажиропотік аеропорт нарощуватиме щороку. Спершу його планують збільшити в 2,5 рази – до понад 1 млн пасажирів на рік, максимально – до 4 млн людей.
Загалом будівництво аеродрому складається з таких пускових черг:
- земляні роботи, будівництво пасажирського та VIP-перонів, будівництво рульової доріжки, що з’єднує ЗПС з пероном;
- будівництво ЗПС завдовжки 2300 м;
- будівництво ЗПС завдовжки 3200 м;
- будівництво рульових доріжок.
У вересні 2020 року тодішній очільник Мінінфраструктури Владислав Криклій заявив, що у Дніпрі стартують роботи з будівництва нового аеродромного комплексу в місцевому аеропорту.
Тоді ж міністр додав, що будувати новий пасажирський і VIP-термінали буде приватний інвестор «НС Дніпро».
«Для ефективності реалізації проєкт розділений на кілька частин і визначені підготовчі роботи окремим проєктом. Їхня вартість складе близько 12 млн грн. Це дозволить виконати важливий обсяг робіт для підготовки інфраструктури і забезпечити безперервне функціонування аеропорту на час будівництва», ‒ додав Криклій.
Згідно з даними тендеру на будівництво аеродрому Міжнародного аеропорту «Дніпро», його очікувана вартість становила практично 5,97 млрд грн.
Переможець тендеру став відомий на початку 2021 року. Ним стала компанія «Альтіс-Констракшн», яка запропонувала вартість 3,95 млрд грн (спочатку було 4,53 млрд грн). Тобто майже на 2 млрд менше, ніж було заявлено замовником.
Термін постачання товарів, виконання робіт чи надання послуг встановили до 21 грудня 2023 року.
Водночас, зі звіту від 26 липня 2021 року стало відомо, що договір з компанією розірвали. Причиною назвали «неналежне виконання підрядником зобов’язань, які передбачені у договорі».
Вже у жовтні державне підприємство «Фінінпро» підписало контракт про будівництво аеропорту з турецькою компанією «Онур Констракшн Інтернешнл» (вона брала участь і у попередньому тендері).
Згідно з угодою, завершення робіт заплановане на кінець 2024 року. Загальна вартість робіт становитиме 5,6 млрд грн (очікувана вартість – 5,71 млрд грн).
Першою мали почати будувати злітно-посадкову смугу завдовжки 3,2 км. Тендер виграла ТОВ «Автомагістраль-Південь». Заявлена вартість проєкту – 12 млн грн.
Під кінець жовтня 2021 року в аеропорту Дніпра почали будівництво нової злітно-посадкової смуги, перону та рульових доріжок.
У бюджеті на 2019 рік було передбачено виділити 200 млн грн на проєктування та будівництво аеродрому. Станом на кінець року на фінансування справді пішли зазначені кошти.
На початку своєї каденції Володимир Зеленський пообіцяв виділити кошти на будівництво. Справді, на проєктування та зведення аеродрому Міжнародного аеропорту «Дніпропетровськ» у державному бюджеті на 2020 рік було передбачено 1 мільярд гривень. Тоді ж зазначалось, щоби зробити нову смугу на місці старої потрібно півтора-два роки.
Водночас, з річного звіту про виконання Державного бюджету на 2020 рік стало зрозуміло, що Верховна рада ухвалила виділення 100 млн грн замість 1 млрд. Ба більше, за підсумками року фінансування так і не здійснили.
Наприкінці 2020 року тодішній міністр інфраструктури Владислав Криклій наголошував, що у державному бюджеті на 2021 рік на розвиток регіональних аеропортів було передбачено 2,4 млрд грн. На будівництво нового аеродрому у Дніпрі виділили 1,4 млрд грн.
Однак станом на січень-вересень 2021 року на будівництво витратили 11,29 млн грн.
На 2022 рік, згідно з правкою, яку підтримав бюджетний комітет, на «Проєктування та будівництво аеродрому Міжнародного аеропорту «Дніпро» за окремою бюджетною програмою попередньо мають запланувати 2 млрд 189,4 млн грн.
Нині злітно-посадкову смугу будує міжнародна компанія «Онур Констракшн Інтернешнл». Роботи виконуються державним коштом. Їх позиціонують як частину програми президента Володимира Зеленського «Велике будівництво».
Паралельно з цим, приватний інвестор, компанія DCH харківського бізнесмена Олександра Ярославського, працює над зведенням нового терміналу. У жовтні Ярославський повідомив, що пасажирський термінал аеропорту в Дніпрі побудований на 30%.
«Для зведення адміністративно-побутового корпусу завершена підготовка пальового поля, йде заливка ростверків – верхньої частини фундаменту, що розподіляє навантаження підпірних конструкцій. А на майданчику, де будується VIP-термінал, почали забивати палі», – розповів він.
Договором передбачено, що будівельно-монтажні роботи та прийняття терміналу в експлуатацію має бути завершено до 1 січня 2023 року (однак цей термін автоматично продовжується до дати введення в експлуатацію нової злітно-посадкової смуги, будівництво якої здійснюється коштом державного бюджету).
Окрім зведення нового терміналу та VІР-терміналу, приватний інвестор бере на себе також спорудження будівель адміністративно-побутового комплексу, привокзальної площі, електричних мереж, мереж водопостачання та водовідведення, інших допоміжних будівель.
Попри участь приватного інвестора, голова Держагентства інфраструктурних проєктів України Кирило Хом’яков наголошував, що власником нової злітно-посадкової смуги буде держава. Уся земля під будівництво нової ЗПС і майбутній аеродром перебуває в державній власності.
Восени 2021 року міська рада Дніпра подала позов до суду щодо «розблокування неба над Дніпром». Позов стосується скасування сертифіката експлуатанта аеродрому «Дніпро».
Адвокат Олена Доненко на своїй сторінці у Facebook наголосила, що у будь-якому аеродромі є експлуатант – це та організація, яка крім права з обслуговування аеродромного комплексу (за законом він може перебувати лише у державній власності), має необмежені можливості щодо блокування заходу до Дніпра інших авіаперевізників.
У липні 2021 року Державна авіаційна служба України засвідчила, що ТОВ Міжнародний аеропорт «Дніпропетровськ» є експлуатантом аеродрому «Дніпро».
На сайті YouControl у переліку засновників ТОВ зазначене Публічне акціонерне товариство «Авіаційна компанія «Дніпроавіа». Авіакомпанія є одним з найбільших українських авіаперевізників і виконує регулярні і чартерні рейси в Європу, на Близький Схід і країни СНД. У серпні 2009 року Фонд держмайна України продав 94,5 % акцій «Дніпроавіа» компанії «Галтера». Компанією володіє фінансово-промислова група «Приват», співвласником якої є Ігор Коломойський.
У березні 2017 року Господарський суд зобов'язав списати 94,5% акцій авіаційної компанії «Дніпроавіа» на користь держави. Однак в результаті відхилив позов про націоналізацію авіакомпанії.
В одному з інтерв’ю Доненко наголосила, що компанія Міжнародний аеропорт «Дніпро» є незмінним експлуатантом аеродрому близько 12 років. За її словами, коли фінансування будівництва аеропорту розблокував Антимонопольний комітет, однією з умов було забезпечення прозорої процедури відбору майбутнього експлуатанта.
Водночас адвокат наголошує: власника аеропорту так і не знайдено. Тобто Міноборони, Кабінет міністрів, Мінінфраструктури фактично заявили, що він їм не належить.
«На сайті власником аеропорту вказано Міністерство інфраструктури, але на мій адвокатський запит міністерство напряму дало відповідь про те, що на території аеродрому у міністерства немає жодної власності. Ми підозрюємо, що Державіаслужба, можливо, не досить ретельно дослідила документи, які подало ТОВ МА «Дніпропетровськ» до сертифікації», – розповіла адвокат.
Нагадаємо, на карті «Слово і діло» можна подивитися, в якому стані зараз перебувають українські аеропорти, скільки з них працюють, а скільки – потребують ремонту.
Раніше ми також писали, як змінювався пасажиропотік найбільших аеропортів України.
Анастасія Дячкіна, спеціально для «Слово і діло».
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA