Україна вже кілька років спільно з Європейським інвестиційним банком реалізує в 11 містах проєкт «Міський громадський транспорт». У рамках програми надається кредит, кошти якого спрямовуються на придбання нових автобусів, тролейбусів, трамваїв та вагонів метро. Цього року, наприклад, Луцьк отримає 17 нових тролейбусів, а Суми торік отримали 19. «Слово і діло» сьогодні пропонує подивитися, який транспорт обіцяють закупити мери обласних центрів.
Який транспорт пообіцяли купити мери
Мер Києва Віталій Кличко ще наприкінці 2019 року обіцяв закупити 50 вагонів для зеленої гілки метро за рахунок коштів Європейського банку реконструкції та розвитку – шляхом залучення кредиту в рамках інвестиційного проєкту «Модернізація міського транспорту м. Києва II». Станом на вересень закінчили приймати пропозиції першого етапу закупівлі нових метропоїздів.
Мер Тернополя Сергій Надал у передвиборчій програмі пообіцяв замінити «маршрутки» у місті на нові сучасні автобуси.
Наприкінці 2017 року Надал обіцяв закупити 12 нових низькопідлогових тролейбусів. Поки є лише три: останній, марки Skoda (котрий був у використанні), прибув до Тернополя у грудні з чеського міста Маріанське-Лазне. Ще два вже перебувають у депо. Тролейбуси придбали коштом міського бюджету.
Крім того, Надал в процесі виконання має масштабну обіцянку про закупівлю 100 автобусів, щоб забезпечити функціонування «Єдиної комунальної транспортної компанії». Протягом 2020 року було закуплено 41 низькопідлоговий автобус. У листопаді стало відомо, що планують купити ще 30.
Мер Чернівців Роман Кличук у передвиборчій програмі обіцяв оновити автопарк тролейбусного управління на 60%. Поки що туди закупили п'ять нових автобусів.
Наприкінці року Кличук пообіцяв закупити нові тролейбуси та 35 нових автобусів.
Сергій Моргунов, також у передвиборчій програмі, пообіцяв придбати 130 трамваїв, тролейбусів та автобусів для Вінниці. У вересні в місті з'явилися 10 нових автобусів Otokar Kent CNG турецького виробництва, які були придбані в лізинг на суму 2,6 млн євро.
Загалом у Вінниці протягом 2021 року комунальний транспорт міста поповнився 10 автобусами та 8 тролейбусами.
Одеський мер Геннадій Труханов давав обіцянку оновити рухомий склад електротранспорту. У квітні «Одесміськелектротранс» зібрав третій трамвай Odissey max. Восени у місті запустили перший електробусний маршрут – це перероблені тролейбуси Skoda 21 Tr, які можуть працювати від контактної мережі та встановлених на них акумуляторних батареях.
Мер Черкас Анатолій Бондаренко у листопаді 2020 року говорив, що планує збільшити кількість одиниць тролейбусного парку. Поки що місто тільки розглядає можливість придбання нових тролейбусів за кошти Європейського банку реконструкції та розвитку.
Олександр Сєнкевич обіцяв придбати 60 нових тролейбусів. «Ми хочемо придбати їх 60 штук, 20 із яких на автономному ходу. Тобто він зможе від'єднатися від електролінії та їхати ще понад 10 кілометрів. Для такого транспорту сьогодні плануємо збудувати лінію до Корабельного району. На жаль, є проблема з водіями. Поки що ми не можемо укомплектувати штат нашого комунального підприємства», – розповів мер Миколаєва у листопаді 2019-го.
У вересні 2020 року було підписано угоду про гарантійне узгодження з ЄБРР про закупівлю 60 тролейбусів. Станом на жовтень місто отримало 17 тролейбусів. Ще 43 мають надійти до середини 2022 року.
Які обіцянки щодо закупівлі транспорту мери вже провалили
Віталій Кличко обіцяв за 2020 рік закупити 273 сучасні автобуси. Але в результаті вдалося придбати 200, безпосередньо в 2020-му Київ отримав 160.
Крім того, столичний мер не виконав обіцянку придбати 50 нових тролейбусів та 10 нових трамваїв у 2021 році.
Станом на початок грудня Європейський інвестиційний банк, банк ЄС та мер уклали кредитну угоду на суму 100 млн євро на проєкт оновлення тролейбусного парку, а також вагонного парку метрополітену столиці. А 50 тролейбусів закуплено не було.
Щодо трамваїв, то закупили лише на один менше, ніж обіцяв Кличко – 9.
Сергій Моргунов провалив обіцянку у 2021-му купити для Вінниці 10 нових тролейбусів із автономним ходом. За рік місто отримало 8 нових тролейбусів VinLine з автономним ходом.
У мера Львова теж не склалося з обіцянкою закупити тролейбуси – Андрій Садовий хотів це зробити кінця березня 2021-го: «Орієнтовно у квітні оголошуватимемо тендер на купівлю ще 100 нових тролейбусів. Протягом 15 місяців Львів має побачити орієнтовно до 300 одиниць рухомого складу».
На початку минулого року Садовий повідомив, що завершується тендер на закупівлю 100 низькопідлогових автобусів. Закупівля відбувалася у співпраці з Європейським інвестиційним банком. Проте найвигідніша пропозиція була від білоруської компанії «МАЗ», і стояло питання, чи доцільно щось закуповувати у Білорусі.
У результаті станом на червень тролейбуси не придбали – лише розглядалася можливість залучення кредиту.
Ще одну обіцянку щодо тролейбусів провалив Олександр Лисенко. «Ми вже можемо виходити на торги, наступного року ми готуємо тендерну документацію. І я гадаю, що тендер відбудеться вже у квітні. І потім буде постачання. Постачання планується на жовтень-листопад місяць, це буде половина – 11 тролейбусів наступного року. Потім у першу-другу половину 2021 року також буде друга половина – 11 тролейбусів», – обіцяв мер Сум наприкінці 2019 року.
Спочатку замість 11 тролейбусів у місті заявили, що закуплять у 2020 році десять, потім і зовсім п'ять. Зрештою, не придбали жодного.
Нагадаємо, «Слово і діло» підбило підсумки того, як мери виконували обіцянки у 2021 році.
Також ми писали, що міські голови мають зробити цього року.
Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA
Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps