Росія через західні санкції має обмежений доступ до запчастин та програмного забезпечення, необхідного для проведення критично важливого технічного обслуговування сотень комерційних літаків. Це викликає занепокоєння щодо безпеки у керівників галузі та регулюючих органів.
Про це пише The Wall Street Journal.
Видання нагадує, що після вторгнення рф в Україну в лютому минулого року багато західних країн закрили повітряний простір для російських літаків. А США та Європа також ввели санкції та експортний контроль, які заблокували надання запчастин, послуг та інших технологій для парку комерційних авіалайнерів росії.
Незважаючи на це, російські авіакомпанії продовжують літати, перевізши торік близько 95 мільйонів пасажирів.
Літаки Boeing і Airbus складають близько 77% російського парку з 696 літаків, що знаходяться в експлуатації. Наприкінці року у росії визнали, що на західні літаки припадає 97% усіх пасажирських перевезень у країні.
Однак ці сучасні літаки потребують частих оновлень програмного забезпечення, доступу до посібників з усунення несправностей та технічного обслуговування, а також, що особливо важливо, до запасних частин для заміни компонентів, що застаріли або вийшли з ладу.
Але вже більше року через санкції російські перевізники відрізані від контактів із виробниками літаків, партнерів із технічного обслуговування та багатьох постачальників ключових деталей літаків – від двигунів до шасі.
Згідно з аналізом WSJ, сотні російських літаків пройшли етапи технічного обслуговування без доступу до всього перерахованого вище. Ще сотні літаків мають пройти цьогорічне планове технічне обслуговування.
Карл Стівс, який є виконавчим директором компанії TrustFlight Ltd, що спеціалізується на ПЗ для обслуговування літаків, зазначив, що без належним чином проведених перевірок «складніше обслуговувати літаки та підтримувати їх у польоті».
Ці основні перевірки технічного обслуговування бувають двох типів. Перевірка «C» повинна відбуватися приблизно кожні два роки, а більша перевірка «D» включає розбирання майже всього літака і оцінку пошкоджень і корозії – це потрібно робити кожні 6-10 років.
Минулого року близько 170 російських літаків мали пройти перевірку C і близько 55 літаків – перевірку D. Ще 159 літаків Airbus та Boeing мають пройти перевірку C цього року, а 85 – інтенсивну перевірку D.
Російські авіакомпанії також втратили прямий доступ до найважливіших онлайн-посібників та документації щодо усунення несправностей, які Boeing та Airbus надають клієнтам за підпискою. За словами Стівза, вони допомагають авіакомпаніям справлятися з непередбаченими пошкодженнями або належним чином ремонтувати літаки поза плановими перевірками.
Системи літаків регулярно оновлюються програмними налаштуваннями та покращеннями, до яких росія також втратила прямий доступ, додає видання.
У грудні виконавчий директор ПАТ «Аерофлот-Російські авіалінії» повідомив, що запасних частин у компанії вистачить на найближчі два-шість місяців.
Відсутність доступу до ресурсів технічного обслуговування частково призвела до того, що Міжнародна організація цивільної авіації знизила оцінку безпеки росії. Вона класифікував авіаційний сектор країни як такий, що має «серйозну проблему з безпекою».
Нагадаємо, у квітні минулого року Євросоюз вніс 21 російську авіакомпанію до чорного списку через невідповідність стандартам безпеки.