Нова влада не придумала для ГТС нічого нового

Читать на русском

Жодна українська влада не вирішила питання реконструкції застарілої газотранспортної системи, хоча обіцянок з цього приводу політики роздали багато. Нещодавно міністр економіки Павло Шеремета озвучив позицію нового Кабміну про подальшу долю ГТС: труба залишиться в державній власності, оскільки продавати її протизаконно. Таку позицію ми чуємо не вперше - її підтримували різні політики та прості громадяни всі роки незалежності. Проте всі ці останні 22 роки влада не змогла на повну використати економічний та політичний потенціал української труби.

Експерти визнають, що ситуація навколо ГТС неоднозначна. «В теорії – це (газотранспортна система в державній власності) потужний засіб гарантування української економічної незалежності. Свідченням цього є будівництво Росією «Південного потоку» та інших обхідних шляхів, на які витрачаються дуже серйозні суми», - пояснює політолог Петро Олещук. Однак експерт додає, що жодна українська влада поки не зуміла ефективно використати потенціал української труби. Тому питання, чи потрібно залишати ГТС у державній власності, є досить спірним.

Підтримує думку Олещука й економічний експерт Борис Кушнірук: «У нас фактично постійно газотранспортна система використовувалась як джерело для власного збагачення, і зараз питання полягає в тому, чи зможемо ми створити справді прозору компанію».

Українські урядовці один за одним утримувались від приватизації труби. Такі заяви звучали від Віктора ЯнуковичаМиколи АзароваКостянтина ГрищенкаМихайла ЧечетоваІнни БогословськоїОлексія ПлотніковаАнатолія Кінаха та навіть В’ячеслава Кириленка.

Юлія Тимошенко в часи свого прем’єрства заявляла, що не допустить ані приватизації ГТС, ані створення будь-яких міжнародних консорціумів для її управління. Після відставки Тимошенко з посади прем’єра справу втримання ГТС у державних «обіймах» продовжила її партія. Так, у 2012 році фракція БЮТу не голосувала за законопроект про реформування нафтогазового комплексу, а на погоджувальній раді депутати домовилися зняти його з розгляду.

Загалом на сьогодні ГТС, як і обіцяли політики, залишається в державній власності, але її модернізацією ніхто не займається. Віктор Янукович та його незмінний прем’єр-міністр Микола Азаров не раз задавалися питанням, як реконструювати українську трубу та де знайти на це кошти. Останній ще у 2011 році доводив: уряд зробить усе можливе, щоб роботи з реконструкції ГТС завершилися у стислі терміни.

На практиці за три роки Кабмін навіть не реалізував єдиний відкритий проект із модернізації газопроводу «Уренгой-Помари-Ужгород», не кажучи вже про всю газотранспортну систему. Минулого року екс-міністр енергетики Едуард Ставицький був упевнений, що на початку осені Європейський інвестиційний банк та Європейський банк реконструкції та розвитку дадуть Україні кредит для модернізації ГТС. У результаті українці так і не отримали коштів від європейської сторони.

«У діях колишнього керівництва була присутня складна корупційна гра, пошук вигод для себе і т.д.», - пояснює безуспішні спроби нещодавніх керівників держави здійснити якісь зрушення в газотранспортній сфері Борис Кушнірук.

Обіцянки екс-президента Януковича та екс-прем’єра Азарова втримати українську трубу в державній власності не завадили їм багато разів розпочинати переговори про створення газотранспортного консорціуму для передання частини повноважень з управління ГТС Росії та ЄС. Янукович планував, що рішення зі створення консорціуму буде готово вже в першому півріччі 2013 року. Однак далі декламацій справа не дійшла.

Російська сторона наполягала, що хоче створити двосторонній консорціум з української ГТС без участі ЄС. «Консорціум лише з Росією - це фактично передача контролю останній», - застерігає Петро Олещук.

Рік тому Едуард Ставицький звітував, що за декілька тижнів відбудеться «круглий стіл», де й вирішиться, який консорціум варто створювати - тристоронній чи двосторонній. Однак переговори так і не відбулися, питання створення консорціуму відійшло на другий план та майже не піднімалося.

В часи свого депутатства нинішній прем’єр Арсеній Яценюк заявляв, що у випадку незаконної приватизації Росією української ГТС він та партія «Батьківщина» докладуть максимум зусиль, щоб повернути її в державну власність. У травні минулого року він заявив, що між українською та російською сторонами ведуться подібні переговори. Підтвердженням цього, на думку Яценюка, був спірний урядовий законопроект, яким передбачалася можливість приватизації НАК "Нафтогаз" та її дочірніх підприємств. Депутати проект заблокували й відкликали.

Нещодавно Арсеній Яценюк, перебуваючи вже у статусі прем’єр-міністра, змінив свою думку стосовно продажу компанії та заявив, що хоче продати «Нафтогаз», оскільки «це абсолютно й повністю непрозоре чудовисько». Борис Кушнірук погоджується, що багато активів «Нафтогазу» можна й варто продати, однак він застерігає, що ключові активи компанії потрібно залишити в державній власності: «В «Нафтогазі» є ключове підприємство – те, яке забезпечує транспортування газу і його зберігання у сховищах. Питання про приватизацію цих підприємств наразі ставити недоречно».

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: