Результати позачергових парламентських виборів можуть стати «лебединою піснею» для декількох партійних проектів. Особливо це стосується тих політичних гравців, які мали тісний зв'язок із попередньою владою та спробували швидко зорієнтуватися в нинішній ситуації. Одним із таких хитрунів став лідер політичної партії «Сильна Україна» Сергій Тігіпко.
Відродивши партію, яку раніше успішно «злив» у аншлюсі з Партією регіонів, Сергій Леонідович вирішив, що стане тим акумулюючим елементом, який неначе магніт зможе зібрати докупи дезорієнтований електорат ПР. Маючи в своєму арсеналі значну політичну впізнаваність, фінансовий ресурс та потужні політичні зв’язки в середовищі олігархів часів Леоніда Кучми та Віктора Януковича, Сергій Тігіпко із упевненістю пішов на штурм Верховної Ради 8-го скликання.
Знову ж таки, соціологічні опитування сприяли оптимізму «завжди молодого» пана Тігіпка і гарантували його політичному проектові стовідсоткове потрапляння до нового парламенту. Погодьтеся, непоганий показник у 8-10% міг конвертуватися для «Сильної України» у власну фракцію, до того ж – навіть можливості вести переговори із новою владою вже на інших позиціях. Проте, на цей раз, підприємницька жилка Сергія Леонідовича не дала бажаного результату, а призвела лише до чергових марних витрат часу та великої суми грошей на виборчу кампанію.
За даними ЦВК, «Сильна Україна» не долає 5% виборчий бар’єр та отримала результат у 3,11% підтримки виборців. Спробуємо розібратися, чому ж так сталося?
-
Надія на технократичний імідж Сергія Тігіпка. Дурити виборця після Революції Гідності – вже не така перспективна справа. Політичної харизми пану Тігіпку для гуртування колишнього електорату Партії регіонів – не вистачило. А решта українців чудово знає про скромні успіхи роботи пана Тігіпка в уряді Миколи Азарова, про співпрацю із Партією регіонів та підтримку злочинних дій режиму Януковича під час революції на Майдані. До того ж, ключова помилка «Сильної України» в тому, що Сергій Тігіпко був, мабуть, чи не єдиним впізнаваним обличчям партії серед їхнього потенційного електорату. Це дуже сильно контрастувало із стратегією іншої партії, яка виникла на уламках ПР – «Опозиційним блоком», який у першій десятці свого списку зосередив декілька відомих партійних функціонерів Партії регіонів. Громадяни, які раніше голосували за Партію регіонів, шукали ці обличчя у списках нових партійних проектів. В «Сильній Україні» цих облич майже не виявилось, хоча більшість її партійного списку так чи інакше має прямий зв'язок із діяльністю та розбудовою Партії регіонів.
-
Представники старої влади та олігархів у списках. «Слово і Діло» вжеписало про це детальніше. Варто зазначити, що у першій 20-ці списку – 11 депутатів-регіоналів попереднього скликання ВР, які дружно проголосували за «диктаторські закони» 16 січня, котрі спричинили кровопролиття на Майдані. Не додало балів і несподівана поява в списку бізнесменаВалерія Хорошковського, який вирішив повернутися до України після 1,5 річного «відрядження» до Монако. Скандал із судовим засіданням щодо можливості балотування пана Хорошковського у списку «СУ» як мінімум додав її потенційному виборцю дещицю недовіри до цієї політсили.
-
Слабке позиціонування і партійні меседжі «Сильної України». «Економіка. Мир. Майбутнє» - це основні меседжі зовнішньої реклами «Сильної України». По-перше, вони нашаровуються на такі ж меседжі від «Опозиційного блоку». По-друге, той же «ОБ» розшифрував свої меседжі в більш зрозумілі повідомлення для виборця - «виплатимо зарплати і пенсії». На цьому тлі «Сильна Україна» так і не зуміла донести громадянам, що вона мала на увазі під терміном «економіка».
-
Брак електоральної бази. Тут все просто: кількості голосів колишніх виборців Партії регіонів не вистачило на всіх охочих їх отримати. Окупація Криму, військові дії на Донбасі – все це також не сприяє і політичному майбутньому «Сильної України».
-
Відсутність потужного медійного ресурсу у останні тижні перед голосуванням. Хоч витрат на рекламу у «Сильній Україні» не жалкували, проте відсутність власного потужного медійного каналу далося взнаки. Знову ж таки, «Опозиційний блок» вдало і на всю потужність використало для власної розкрутки телеканал «Інтер», який до того ж, є одним із найбільш популярних серед жителів східних та південних областей України.
-
Нездатність домовитися із колишніми партнерами із Партії регіонів. Сергій Тігіпко вирішив не пов’язувати своєї політичної долі із іншими уламками колишніх «регіоналів». Можливо, він здійснював спроби запросити до своєї команди й інших медійних облич із ПР, проте на власних умовах. Це й зіграло із ним злий жарт: занадто коротка виборча кампанія не дозволила зміцнити імідж витягнутої з полички «Сильної України», а її лідер так і не здобув більшої підтримки серед колишніх виборців ПР.
-
Заяви про можливу співпрацю із владою в новому парламенті. Це саме та ситуація, коли пан Тігіпко в черговий раз прагнув розіграти одразу 2 шахові комбінації: зіграти на почуттях колишніх прихильників ПР, і гарантувати собі можливу участь у переговорному процесі щодо створення коаліції. Якщо вже бути в опозиції – то бути в опозиції. Таких маневрів потенційний виборець «Сильної України» не зрозумів.
Не дивлячись ні на що, у «Сильної України» і її лідера Сергія Тігіпка не залишається іншого варіанту, як створювати власну електоральну базу та спробувати свої сили на місцевих виборах у 2015 році. Тим паче, що поки що у цієї політичної сили є всі шанси здобути прихильність у місцевих радах – адже все-таки за «СУ» проголосували близько півмільйона наших співгромадян. Проте, у разі ефективної роботи і вдалих кроків нової коаліції та влади, політичні перспективи Сергія Тігіпка і його політичної сили виглядають вкрай примарними.
Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»