Обіцянка політика
- Народний депутат України
- Позафракційний
- Член Комітету з питань цифрової трансформації
Соха у передвиборчій програмі пообіцяв домагатися прозорого механізму ремонту доріг за принципом «Найгірші дороги ремонтуються першими»
Джерело
Результат
Перше за все варто зазначити, що ремонт доріг не є прямим обов'язком народних депутатів України та не відноситься до компетенції народних обранців. Однак, кандидат в народні депутати у 2019 році обіцяв займатися питанням ремонту доріг та встановленням принципу «найгірші дороги ремонтуються першими».
Одним із механізмів реалізації обіцянки є виділення парламентом коштів на будівництво та ремонтування доріг та, за можливістю, звертатися до різних органів влади та інституцій для прискорення цього процесу. Наприклад, звернення до місцевих органів влади, Укравтодору тощо.
За цей час роботи ВРУ IX скликання ВРУ неодноразово виділяла безпрецедентні об’єми коштів на будівництво та ремонт доріг. Зокрема це так звана президентська програма «Велике будівництво» - програма, яка фінансується державним бюджетом та коштами, які виділяли змінами до бюджету чи перекиданням з інших програм (наприклад з так званого антиковідного фонду).
І якщо питання фінансування ремонту доріг знаходили підтримку, то принцип «найгірші дороги ремонтуються першими» реалізовано не було. Велика сума коштів передавалася саме Укравтодору, який сьогодні відповідає за ремонт доріг державного значення, а дороги місцевого значення не обслуговуються.
Деякий час існування програми «Велике будівництво» ремонтувалися лише дороги загальнодержавного значення, і лише у 2021 році програма почала охоплювати дороги місцевого значення. Сьогодні наявні проблеми в питаннях розподілу державної субвенції на ремонт доріг, який сьогодні відбувається через обласний бюджет. Зокрема, відсутній затверджений порядок надання дорожньої субвенції.
Поряд з цим, відсутні чіткі підходи до вибору ремонтних ділянок. Наприклад, у 2020 році надавалась пріоритетність маршрутному принципу, проведення ремонтів на ділянках доріг не менше 5 кілометрів. Або це були маршрути до соціальних об’єктів, чи туристичні.
Олександр Корінний, голова Асоціації об’єднаних територіальних громад, у травні 2021 року зазначив: «Перше, що нас сьогодні турбує - відсутність затвердженого порядку надання дорожньої субвенції. Чіткий механізм давав би нам можливість прогнозувати, що буде на той чи інший рік, і давав можливість обговорити із жителями громади, які саме дороги вони хотіли б відремонтувати. Сьогодні говориться для ОТГ "може бути до 20% від державного фонду, який приходить на область". Що означає "може бути"? Якщо у нас у власності є дороги, то мусить бути чітко закріплений механізм і фонд. .. Ми “за” те, щоб усі дороги, які є в межах громад, були передані на баланс громад. У місті Новоукраїнці є 4 дороги, які є територіальними. Люди питають нас: коли будуть дороги. І вони не розуміють, чому півдороги ми можемо зробити, а пів - не можемо. А тому що вона співпадає із територіальною дорогою. Дайте нам можливість ремонтувати свої дороги».
Таким чином, в Україні не діє алгоритм ремонту доріг базований на принципі «найгірші дороги ремонтуються першими», тому обіцянка отримує статус «не виконано».