Песимістичний бюджет

Читать на русском

Вчора, 6 грудня, Верховна Рада VI скликання на своєму останньому засіданні прийняла закон про державний бюджет на 2013-й рік. З першого погляду на новий державний кошторис зрозуміло, що більшість його макроекономічних показників не відповідають тим обіцянкам, які раніше давали політики. Зупинимося докладніше на головних прорахунках високопосадовців.

Дохідна частина бюджету. 23 серпня Прем'єр-міністр Микола Азаров повідомив, що дохідна частина державного бюджету на 2013-й рік складатиме приблизно 500 млрд. грн. Проте в затвердженому Верховною Радою бюджеті дохідна частина складає лише 361,5 млрд. грн.

ВВП. Згідно з новим держбюджетом, ріст ВВП наступного року складатиме 2,5% при песимістичному розгортанні подій та 3,4% - при оптимістичному. Однак раніше Микола Янович обіцяв, що обсяги валового внутрішнього продукту зростуть щонайменше на 3 %. До цього уряд прогнозував зростання ВВП на 6,5% при оптимістичному сценарії та 4,5% - при песимістичному.

Дефицит бюджету. Минулого року Перший віце-прем’єр-міністр–Міністр економічного розвитку і торгівлі Андрій Клюєв заявив, що дефіцит державного бюджету у 2013-му році не перевищить 2%, але прогнози Міністра були надто оптимістичними. В головному бюджеті на 2013-й дефіцит бюджету складає 3,2 % (50 млрд 432 млн грн.).

Валютний курс. У вересні поточного року Микола Азаров запевнив, що в першій половині 2013-го року курс гривні знаходитиметься в рамках коридору 8,11 - 8,2 грн./дол., проте розроблений під його головуванням державний бюджет передбачає курс долара на рівні 8,5 грн/дол.

Мінімальна заробітна плата. Прорахувався Прем’єр-міністр і з підвищенням заробітної плати. Якщо на початку осені він зазначав, що наступного року зростання мінімальної зарплати складе 8,5%, (майже 100 грн.), то на початку зими перерахували показник до 71 грн.

Тарифи ЖКХ. Не зрозуміло, яким чином Міністерство енергетики та вугільної промисловості України буде виконувати обіцянки щодо виходу України з енергетичної залежності, адже фінансування даного Міністерства скоротилося на 37% (8 млрд грн.). Зокрема, ліквідовано компенсацію НАК "Нафтогаз України" різниці між цінами закупівлі імпортованого природного газу та його продажу суб'єктам господарювання для виробництва теплової енергії для населення (у 2012 р. - 3,9 млрд грн). Тому цікаво, яким чином уряд планує не підвищувати тарифи на газ для населення наступного року.

Українцям слід боятися підвищення вартості й інших комунальних послуг. В новому держбюджеті субвенції на погашення різниці в тарифах на житлово-комунальні послуги скорочені втричі (на 2 млрд. грн.).  Напевно, регіонал Дмитро Саваш, який нещодавно обіцяв, що тарифи для населення не піднімуться, планує виплатити різницю по субвенціям з власної кишені.

Кому ж пощастило з видатками в новому бюджеті? Відповідаємо: підвищено витрати на утримання міліції, СБУ, Верховної Ради, та навіть якоїсь міфічної програми "Фундаментальні і прикладні розробки та дослідження у сфері державного управління, стратегічних проблем внутрішньої і зовнішньої політики...".

Новий бюджет поспішили розкритикувати представники різних політичних сил. Мінагропром Микола Присяжнюк встиг навіть заявити, що ініціюватиме зміни до нового фінансового закону. Таку думку висловлюють й самі автори бюджету. Виникає питання: якщо бюджет настільки недосконалий, то навіщо його було приймати таким поспіхом? І хто відповідатиме за бюджетні прорахунки уряду, який вже пішов у відставку?

ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS

та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»
Поділитися: