Катастрофа російського Іл-76 під Бєлгородом: що відомо (оновлено)

Читать на русском

Що відомо про падіння російського військово-транспортного літака Іл-76 у Бєлгородській області.
Фото: Міноборони рф

Вранці 24 січня у Бєлгородській області впав російський військово-транспортний літак Іл-76. У росії відразу відреагували на катастрофу, заявивши, що на борту були десятки українських військовополонених, яких везли для обміну. Генштаб ЗСУ непрямо підтвердив причетність до збиття літака, але в заяві наголошується, що росіяни використовують Іл-76 для доставки боєприпасів та ракет, яким потім обстрілюють Україну. «Слово і діло» зібрало все, що відомо про інцидент.

Що сталося

Вранці 24 січня у російських Telegram-каналах з'явилося відео із падінням російського військово-транспортного літака Іл-76 у Корочанському районі Бєлгородської області.

На відео літак летить вниз (під час падіння від нього відвалюється якась частина), він падає на землю і вибухає. У небі також видно димний слід.

Катастрофа сталася об 11-й ранку за місцевим часом біля села Яблонове.

Російські Telegram-канали з посиланням на джерела писали, що на борту літака перебувало 63 особи і всі вони загинули. Потім кілька пабліків, у тому числі Fighterbomber, повідомили, що в літаку були полонені військовослужбовці ЗСУ. Але повідомлення було видалено.

Падіння Іл-76 під Бєлгородом: версія росії

Росія надзвичайно швидко підтвердила катастрофу літака. Вже за годину після катастрофи в Міністерстві оборони заявили, що літак зазнав аварії при виконанні планового польоту, а на борту перебували «65 полонених військовослужбовців ЗСУ, шість членів екіпажу літака та троє супроводжуючих».

Повна версія того, що сталося, від росії така. Україна та росія нібито сьогодні мали провести обмін полоненими за формулою «192 на 192». Літак Іл-76 виконав рейс за маршрутом аеродром Чкаловський-Бєлгород для перевезення українських військовослужбовців для обміну (супроводжували їх при цьому лише троє російських військових та шість членів екіпажу).

«За досягнутою раніше домовленістю цей захід мав відбутися у другій половині дня у пункті пропуску Колотилівка на російсько-українському кордоні», – йшлося у заяві.

Україна, стверджує російська сторона, із району Липців Харківської області із застосуванням зенітного ракетного комплексу збила літак.

На підтримку цієї версії одразу включились російські депутати. Так, голова комітету Держдуми з оборони Андрій Картаполов заявив, що літак нібито був збитий трьома ракетами зенітно-ракетного комплексу Patriot або IRIS-T. Він також заявив, що слідом за Іл-76 «летів ще один борт із 80 полоненими, його встигли розгорнути».

Спікер російської Держдуми В'ячеслав Володін заявив, що потрібно підготувати звернення до Конгресу США та Бундестагу через катастрофу.

Лунали також заяви про те, що обміни полоненими тепер «будуть поставлені на паузу». Хоча із серпня і так відбувся лише один обмін.

Пропагандистка Маргарита Сімоньян виклала список українських військовополонених, які нібито були на борту літака, у ньому 65 імен. У списку вже знайшли нестиковки: частина військових повернулась в Україні під час минулого обміну.

Що говорить про катастрофу Україна

Генштаб лише надвечір прокоментував падіння російського літака: нагадали, що росія, не досягнувши успіхів на полі бою, продовжує стратегію ракетного терору проти України, у тому числі на Харківському напрямку.

Знищені та пошкоджені російські літаки: топ втрат за час великої війниНа інфографіці – найзначніші втрати росії у літаках під час повномасштабної війни. Загалом рф втратила 329 літаків.

Для зменшення ракетної загрози ЗСУ не лише контролюють повітряний простір, а й детально відстежують точки запусків ракет та логістику їхнього постачання, особливо із застосуванням засобів військово-транспортної авіації.

«Зафіксована інтенсивність обстрілів прямо повʼязана із зростанням кількості військово-транспортних літаків, що протягом останнього часу направлялися до аеродрому Бєлгорода. З урахуванням цього, Збройні Сили України будуть і надалі вживати заходів зі знищення засобів доставки, контролю за повітряним простором для знищення терористичної загрози, в тому числі на Бєлгородсько-Харківському напрямку», – йдеться у заяві.

Раніше ЗМІ з посиланням на джерела писали, що літак перевозив ракети до С-300 (повідомлення про можливу причетність ЗСУ до катастрофи було видалено).

Інформацію про полонених у Генштабі коментувати не стали. При цьому вдень омбудсмен Дмитро Лубінець та Координаційний штаб з питань полонених повідомили, що перевіряють та аналізують всю інформацію щодо інциденту.

А представник Головного управління розвідки Андрій Юсов у коментарі «Радіо Свобода» підтвердив, що сьогодні мав відбутися обмін полоненими, але він не відбувається.

Пізніше у ГУР повідомили, що запланований обмін так і не відбувся – росія стверджує, що це сталося через збиття літака.

У заяві наголошується, що Україна зараз не має достовірної та вичерпної інформації з приводу того, хто знаходився на борту літака і в якій кількості.

«Безпеку ж наших Захисників, згідно домовленостей, повинна була забезпечити російська сторона. Водночас, українську сторону не було поставлено до відома про необхідність забезпечення безпеки повітряного простору в районі міста Бєлгород у визначений період часу, як неодноразово робилось в минулому. Україна не була проінформована про кількість транспортних засобів, маршрути та форми доставки полонених. Відомо, що доставка полонених відбувається як авіаційним, так і залізничним і автомобільним транспортом», – повідомили в ГУР, додавши, що це може свідчити про навмисні дії росії, спрямовані на створення загрози життю та безпеці полонених.

Авіакатастрофа Іл-76: версії журналістів та експертів

Український OSINT-аналітик «Скринька Пандори» зазначив, що судячи з відео, Іл-76 летів у протилежному напрямку від місця, де мав відбутися обмін полоненими – від кордону з Україною, а не в його бік.

Катастрофи російських військових літаків та гелікоптерів за час повномасштабної війниПісля серії катастроф у Брянській області згадуємо інші аварії російських військових літаків та гелікоптерів за час повномасштабної війни.

За його даними, борт, що впав під номером RA-78830, летів через Єгипет, Саудівську. Аравію, Червоне море та Іран, біля Сирії зник з радарів, а потім з'явився над Бєлгородом. На його думку, це вказує на те, що літак привіз зброю зі Сходу.

Колишній спеціальний радник армії США у справах росії в Європі Марк Войгер у коментарі Sky News висловив сумнів у тому, що на борту Іл-76 були українські військовополонені. Він зазначив, що це дорога модель літака і порівняв перевезення військовополонених на такому літаку з «використанням вертольоту для походу по магазинах».

Войгер також зазначив, що траєкторія літака в момент аварії свідчить про те, що він летів не в бік українського кордону, як стверджує росія. За його словами, літак міг вилетіти з Єгипту та везти боєприпаси.

Військовий оглядач німецької газети Bild Юліан Рьопке вважає, що не можна сказати, в який бік прямував літак. Але, на його думку, він швидше наближався до пункту призначення Бєлгороду: «Судячи по невеликій висоті можливої вибухової хмари від удару ракети, я б швидше сказав, що літак наближався до пункту призначення Бєлгороду, де нинішня висота хмари складає всього 1300-1600 футів».

Хмара від вибуху, яку видно на відео, за словами Рьопке, залишила не ракета, що збила літак, а інша або зенітна зброя.

Нагадаємо, на інфографіці «Слово і діло» можна побачити інші значні втрати росіян у літаках за повномасштабної війни.

Олександра Худякова, спеціально для «Слово і діло»

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: