Про зловживання та корупційні махінації Держлікслужби України було відомо давно. Ще в червні малі підприємці – аптекарі з різних областей України – організували протест під стінами уряду проти безчинства з боку Держлікслужби. Тоді фармацевтів, серед яких були в основному жінки, розігнали силами самооборони Майдану. Через рік уряд зважився на кардинальні реформи і захотів запросити в МОЗ іноземця, який повинен «врятувати» українську медицину, а для Держлікслужби підготували відкритий конкурс на посаду керівника, сподіваючись, що управлінцем стане чесний, не пов'язаний з олігархічним угрупованнями професіонал.
Однак надії були марними. 5 березня Кабмін звільнив голову Держлікслужби Михайла Пасічника, який знаходився на посту останні півроку після люстрації одіозного екс-голови Олексія Соловйова. Звільнення Пасічника, як відомо пов'язано зі спробою «реанімації» не медицини, а старих «соловйовських» тіньових способів відмивати гроші за рахунок закупівлі ліків та їх реєстрації.
Система народного контролю «Слово і Діло» вирішила поцікавитися у фахівців, чи допоможе черговий відкритий конкурс в Держлікслужбі подолати вже традиційні корупційні механізми попередників.
Заступник голови КМДА Михайло Радуцький переконаний, що старі корупційні механізми колишньої влади Держлікслужби й досі не ліквідовані.
«В тому вигляді, в якому існує сьогодні медицина – це не більше, ніж популізм. Це обман. Треба відзначити, що уряд все ж має звернути увагу на деякі пропозиції Квіташвілі:
Держава має визначитись, з акредитованим мінімумом обсягів медичних послуг;
Держава має вести протоколи якості;
Держава має визнати страхову медицину.
Нове керівництво теж буде перед вибором: або боротися з корумпованою системою та тіньовими махінаціями попередників, або ж стати частиною цієї системи. Україна та Росія – дві країни в світі, що закуповують ліки, наприклад, інсулін на тендерах. Міністр вже тричі подавав заявку на реімбурсацію. Депутати тричі блокували. Чому? Відповідь проста: на тендері можна домовитись. Весь світ говорить про те, що тендерні закупівлі не потрібні, а Україна продовжує старі тендерні схеми. Поки не буде ліквідовано тендерну систему, змін не буде. Можна й на місце Квіташвілі, і в Держлікслужбу призначити хоч міністра зі США, але результату не буде, поки докорінно не змінять законодавство», – пояснює Михайло Радуцький.
За його словами, дуже важко в Україні призначити когось незаангажованого та без погодження з якоюсь політичною силою. За колишнього керівництва система закупівель оберталася мільйонами тіньових коштів. Крім того, були посередники, які й допомагали втілювати махінації.
«Більше не буде жодних посередників, а постачальниками будуть міжнародні організації. Міжнародні компанії не будуть робити те, що робили посередники, як це було раніше в Держлікслужбі. Система реєстрації ліків вже доходила до повного безглуздя. Це абсурдно, коли європейські країни говорили, що дозволяють певні ліки, а Україна збиралась проводити свою перевірку, на яку витрачались додаткові й немаленькі кошти. В результаті, це штучно збільшувало вартість ліків для населення», – розповідає Радуцький.
Підсумовуючи, він зазначив, що зараз шанси на зміни в Держлікслужбі є, тому що представлені декілька претендентів, до яких є довіра, і є надія на те, що вони не будуть жити за рахунок хабарів.
Нагадаємо, в минулому році Кабінет міністрів України усунув Олексія Соловйова з посади голови Державної служби України з лікарських засобів. Його звинуватили у використанні подвійних стандартів та корупції, зокрема, у блокуванні ряду європейських препаратів на користь інших учасників ринку. Його наступник Михайло Пасічник протримався на посаді рівно 9 місяців.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»