Ми ділили апельсин, чимало наших полягло. Влада не полишає спроб прибрати зі шляху боротьби з корупцією Національне антикорупційне бюро. Збити НАБУшників із правоохоронного шляху мріє багато хто – і в Адміністрації президента, і у всіх фракціях парламенту. Дуже вже багатьом детективи наступили на хвости. Олександр Онищенко, Микола Мартиненко, Роман Насиров, Михайло Охендовський – ось перелік основних постраждалих. Далі, за деякими даними, повинні взятися за Олександра Грановського і Ігоря Кононенка. А цього вже не можна допустити. Вони – стовпи чинної влади.
НАБУ пробували вбити, поставивши туди ручного аудитора. Пам'ятаете скандал з призначенням аудитора НАБУ? Тоді Штати хотіли призначити свого – з Департаменту юстиції – Роберта Сторча. А в піку йому Грановський і Кононенко десь знайшли Найджела Брауна, британського підданого, комерційного аудитора. Тоді не вдалося проголосувати ні за того, ні за іншого. І НАБУ знову залишилося без аудитора. Це, з одного боку, дозволяє тримати орган у підвішеному стані. А з іншого – дає простір для маневрів голові НАБУ Артему Ситнику. Він фактично безконтрольний. Противники НАБУшників, яких у Раді зібралося чимало, вирішили піти іншим шляхом. І знешкодити НАБУ законодавчим способом.
Я тебе породив, я тебе і вб'ю. Так подумали у Верховній Раді. І написали законопроект про зміни до Кримінального процесуального кодексу. Статтю 214 пропонують доповнити однією фразою, яка зводиться до наступного: не можна відкрити кримінальне провадження, якщо воно вже було закрите або ж є не скасована постанова слідчого за аналогічною справою. Це означає, що НАБУ тепер не зможе взятися за справи, які вже закрили інші правоохоронні органи. У висновках профільного комітету йдеться, що законопроект потрібно ухвалити за основу, але доопрацювати. Особливо в частині перевірки можливості внесення до єдиного реєстру досудових розслідувань. Оскільки нинішнім КПК дається лише 24 години на цю справу. А за добу складно перевірити, чи було вже рішення в такій справі, чи ні. Експертне управління ВР у своїх висновках, навпаки, вважає, що законопроект голосувати не можна, не описавши терміни перевірки і т. д.
НАБУ, своєю чергою, заявляє, що ухвалення законопроекту загрожує існуванню цього правоохоронного органу. І навіть випустило спеціальну заяву на цю тему. «Ухвалення цього закону дасть іншим правоохоронним органам можливість для маніпуляцій з поточними розслідуваннями своїх колег. Досить зареєструвати провадження за фактами, які вже розслідуються, або навіть ще не розслідуються, закрити його, й таким чином заблокувати будь-які подальші слідчі і процесуальні дії», – пояснюють у НАБУ. Крім того, інформують у прес-службі Бюро, ухвалення законопроекту в запропонованій редакції унеможливить реєстрацію нових кримінальних проваджень щодо деяких епізодів корупційної діяльності чиновників, якщо раніше такі провадження були незаконно закриті.
«Національне антикорупційне бюро закликає народних депутатів не допустити ухвалення законопроекту №6220 у чинній редакції та відхилити його як такий, що спрямований на забезпечення громадських та державних інтересів, ефективної боротьби з корупцією в країні. Бюро бачить у проекті закону суттєві корупційні ризики, які в разі його ухвалення можуть створити необмежене поле для зловживань працівниками правоохоронних органів з метою сприяння правопорушникам в ухиленні від кримінальної відповідальності за скоєні злочини», – підкреслюється в повідомленні.
З іншого боку така законодавча ініціатива теоретично «причеше» й без того засмічений ЄРДР. Чого тільки в ньому зараз немає. Одне й те ж саме кримінальне провадження можуть вести всі без винятку правоохоронні органи. І їх «жертва» в нинішній корумпованій системі повинна обійти всіх, щоб залагодити питання. Це не гуманно і не конструктивно. Повинна бути чітка підслідність. І тоді чотири правоохоронних органи не зможуть розслідувати одне кримінальне провадження.
Показово, що законопроект був поданий цілою низкою депутатів. 17 народних обранців працювали над внесенням змін до двох абзаців у двох статтях КПК. Законодавці представляють абсолютно всі політичні фракції парламенту. Це повинно гарантувати позитивний результат голосування.
Якщо НАБУ знешкодять, весь навколокорупційний бомонд полегшено зітхне й почне спати спокійно. Адже з ГПУ, СБУ, поліцією можна домовитися. А НАБУ – відомство дуже непередбачуване. Якщо до КПК зміни таки внесуть, то розслідування справ Олександра Онищенка, Романа Насірова, розтрати кіотських грошей (за якою, кажуть, стоїть Тимошенко) припиниться. Адже ці ж злочини розслідуються в ГПУ. Цим пояснюється така злагодженість у діях 17 різношерстих народних депутатів, що ініціювали зміни до КПК. Не дати НАБУ довести до кінця кримінальне переслідування.
Законопроект 6220 показав, що нардепи не хочуть реально розібратися з проблемою відсутності підслідності. Їм потрібно одне – вибити у НАБУ землю з-під ніг. Забрати у них хліб на користь тих, із ким можна домовитись. Адже вже давно зрозуміло, що детективів реально курирують із США й посольства. Значно легше знайти спільну мову з ГПУ, СБУ й поліцією. Адже там розмовляють зрозумілою мовою. І готові до взаємовигідної співпраці.
Ольга Василевська-Смаглюк, спеціально для «Слова і Діла»
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»