З чого почати земельну реформу та як уникнути монополізації?

Читать на русском
Юрій Ганущакексперт з питань місцевого самоврядування

Передусім слід розуміти, що президент не відповідає за земельну реформу за Конституцією. За це відповідальний уряд. По суті, процес запущений.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів експерт Юрій Ганущак, оцінюючи земельну реформу та заяву президента Петра Порошенка про те, що земельну реформу слід розпочати з наповнення земельного кадастру.

«Остання ініціатива Гройсмана щодо процесу передачі землі поза межами населених пунктів у власність об'єднаним територіальним громадам абсолютно доречна й конкретна. Почали із земель сільськогосподарського значення. Не просто з публічних, а з того, що залишилося від колгоспів, радгоспів, з того, що забрала держава. При цьому слід врахувати норми Цивільного кодексу, де зазначено, що все, що є безгосподарським, відводиться органам місцевого самоврядування базового рівня», – зазначив Ганущак.

Фактично, вся земля не є ділянкою, як описано в кадастрі, тому процес, який розпочався й має тривати на початку, це процес описання землі, додав експерт.

«По суті, це є легітимізацією в контексті Цивільного кодексу», – уточнив він.

Мораторій на продаж сільгоспземель: історія питання«Слово і Діло» проаналізувало історію питання зі скасуванням мораторію на продаж сільськогосподарських земель, що діє в Україні з 2001 року.

За його словами, ті, хто зараз говорить, що це нібито незаконно, не врахували Цивільний кодекс.

«Єдина проблема – узаконення цієї землі у власності органів місцевого самоврядування має йти за рішенням суду. Якщо до того часу будуть готові потрібні закони, адже один із законопроектів і передбачає передачу землі органам місцевого самоврядування, то проблем не буде», – пояснив фахівець.

Окремо стоїть питання мораторію, наголосив він.

«Атака щодо вільного обігу землі й, відповідно, концентрація невеликої кількості власників, які потім диктують свої правила, вже зупиняється. Зараз питання реформи вже нарешті почали розглядати більш зважено. Тобто не можна зараз віддати на чистий ринок землю, бо її скуплять ті, хто має гроші, а не ті, хто ній порядкуватиме», – підкреслив експерт.

На його думку, найкращий спосіб – це коли власником є не держава, а орган місцевого самоврядування, який дає в оренду землю саме товаровиробникам, тобто фермерам.

«Це той шлях, який є реальним для України. Органи місцевого самоврядування не допустять безгосподарського ставлення до землі, тому що вони зацікавлені у високих надходженнях від податків», – констатував фахівець.

Не буде величезної концентрації в одних руках, додав він.

«Тобто товаровиробник стане соціально відповідальним. Тому саме через децентралізацію лежить шлях до вирішення земельної реформи», – резюмував Юрій Ганущак.

Як чиновники проводили земельну реформу, «Слово і Діло» з'ясовувало в матеріалі «Мораторій на продаж сільгоспземель. Історія питання».

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: