Будь-хто може домогтися скасування дії закону, якщо правильно поскаржиться до Конституційного суду

Читать на русском

Коли українці отримали можливість звертатися до Конституційного суду України (КСУ) зі скаргами, то майже з 600 таких звернень суттєва більшість виявилася з юридичними помилками. Ми вирішили дати універсальні поради, в яких випадках є сенс звертатися до Конституційного суду та як правильно заповнити конституційну скаргу. Для цього «Слово і Діло» поговорило з експертами Центру політико-правових реформ, які дослідили основні помилки в конституційних скаргах, що їх припускаються не лише громадяни, але й досвідчені юристи.

Отже, конституційна скарга дає можливість пересічним громадянам звертатися до КСУ та домагатися скасування закону чи його норми, що суперечить Конституції України. Але скаржитися до КСУ можуть ті, хто судився й програв не лише першу інстанцію, але й апеляцію, та якщо була можливість звертатися, то й Верховний суд. І тут дуже важливо зрозуміти, що КСУ не розглядає проблемні питання – рішення органів самоврядування, дії прокурорів, незаконні рішення суддів.

«Конституційний суд не вирішує питань встановлення та відновлення соціальних пільг, нарахування та перерахунку пенсій, інших питань, які належать до компетенції органів законодавчої та виконавчої влади, судів та органів місцевого самоврядування. Він не дає роз’яснень та консультацій із правових питань, що виникають під час застосування чинного законодавства», – пояснив експерт Центру політико-правових реформ Богдан Бондаренко.

Хто з нардепів обіцяв скаржитися до Конституційного судуСлово і Діло розбиралося, хто з народних депутатів і фракцій обіцяв звернутися зі скаргою до Конституційного суду.

Також за конституційною скаргою КСУ не тлумачить Конституцію України, а робить це лише за поданнями президента України, щонайменше сорока п’яти народних депутатів, Верховного суду, уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або Верховної Ради Криму. Громадяни можуть звертатися до КСУ лише з конституційною скаргою.

«Частіше за все до КСУ звертаються вже після того, як розгляд справи пройшов першу інстанцію, апеляцію та Верховний суд. Якщо Верховний суд застосував положення закону, яке, на думку скаржника, є неконституційним, він пише конституційну скаргу. В ній він вказує, що під час судового розгляду його справи Верховний суд застосував закон, який суперечить Конституції та порушує права скаржника. В разі, коли КСУ приймає скаргу до розгляду й вирішує, що закон дійсно суперечить Конституції, тоді він визнає неконституційною ту статтю закону, на яку послався скаржник. Від моменту, як суд проголосить своє рішення, ця стаття вважається нечинною. До того ж інші громадяни можуть вимагати перегляду своїх судових справ, де суддя в своєму рішенні посилався на статтю, яку КСУ визнав неконституційною. Щоправда, тут є нюанси, про які поговоримо далі», – пояснив Бондаренко.

Конституційний суд України: пацієнт скоріше живий, ніж мертвийБагато років Конституційний суд України був дискредитований. Зараз у нього є всі шанси повноцінно запрацювати.

Зараз на розгляд КСУ потраплять лише близько 10 скарг. Із часом таких справ може стати більше, оскільки зараз їх левова частка оформлюється з помилками та відбраковується ще на етапі подання. Щоб цього уникнути, потрібно визначитися, чи дійсно ви вважаєте, що закон, на який спирався суд, де ви програли справу, неконституційний, і обґрунтувати свою думку в скарзі.

«Автор скарги має чітко вказати частину та статтю закону України, які він просить суд перевірити на відповідність Конституції України. Так само він має зазначити, яке з гарантованих Конституцією прав людини було порушене, пославшись на конкретні положення Конституції», – додав юрист.

Звертаючись до КСУ, слід враховувати, що:

– у скарзі потрібно оскаржувати положення закону, який суд застосував у своєму остаточному рішенні;

– конституційну скаргу слід подавати протягом трьох місяців після остаточного рішення суду останньої інстанції;

– КСУ має 1 місяць на відкриття провадження та шість місяців для його розгляду;

– є можливість переглянути судове рішення, якщо воно ще не виконане (за винятком кримінальних справ, у яких перегляд можливий і після виконання рішення суду).

Детальніше – на інфографіці.

Якщо КСУ визнає неконституційним конкретне положення закону, то всі, хто раніше програв суд, і в його рішенні була застосована саме цю норму, можуть звернутися до того суду, де було винесене це рішення, із заявою про перегляд судового рішення за винятковими обставинами. В цьому випадку немає терміну давності, але є інші терміни. Оскаржити свою справу можна протягом місяця після того, як КСУ виніс своє рішення в справі щодо неконституційності цієї норми.

«Щоправда, восени 2017 року Верховна Рада ухвалила зміни до процесуального кодексу, згідно з якими перегляд справи за винятковими обставинами може відбутися лише за умови, якщо рішення суду ще не було виконане. І це дуже звужує коло тих, хто може скористатися такою можливістю. Водночас КСУ, розглядаючи конституційну скаргу, може видати забезпечувальний наказ для того, щоб уникнути незворотніх наслідків від виконання рішення суду. Тобто він призупиняє рішення попередньої інстанції. Тому важливо, подаючи конституційну скаргу, вказати в ній, щоб КСУ застосував забезпечувальний наказ (якщо є підстави для цього). А от чи застосує він таке своє право, залежатиме від КСУ», – сказав юрист.

Додаємо шпаргалку, як не наробити помилок у конституційній скарзі:

  1. Прізвище, ім’я, по батькові скаржника та адреса його реєстрації (для іноземця чи особи без громадянства – місця перебування) або повна назва та місцеперебування юридичної особи та номер телефону, адреса електронної пошти. Номер абонентської скриньки не підходить;

  2. Відомості про уповноважену особу, що діє від імені суб'єкта права на конституційну скаргу;

  3. Короткий виклад остаточного судового рішення, в якому були застосовані відповідні положення закону України;

  4. Стислий опис перебігу розгляду відповідної справи в судах;

  5. Конкретні положення закону України, які належить перевірити на відповідність Конституції України, та конкретні положення Конституції України, на відповідність яким належить перевірити закон України;

  6. Обґрунтування тверджень щодо неконституційності закону України (його окремих положень) із зазначенням того, яке з гарантованих Конституцією України прав людини, на вашу думку, зазнало порушення внаслідок застосування закону;

  7. Відомості про документи та матеріали, на які посилається скаржник, із наданням копій цих документів і матеріалів;

  8. Перелік документів і матеріалів, що додаються. Зокрема, потрібна копія остаточного судового рішення, засвідчена судом, який його ухвалив.

Детальніше – на інфографіці.

Центр політико-правових реформ презентував результати моніторингового звіту щодо конституційної скарги. Переглянути звіт можна тут.

Раніше ми писали, що суд визнав «закон Ківалова-Колесніченка» неконституційним.

Також ми повідомляли, що Конституційний суд України розглянув подання 48 депутатів Ради та визнав неконституційним оподаткування пенсій.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: