Ще навесні влада Києва заявила, що змушена підняти ціни на проїзд у громадському комунальному транспорті до 8 гривень. Щоправда, вже 13 червня Київрада на засіданні з питань транспорту ухвалила рішення відкласти підвищення цін на проїзд, оскільки в комунальному транспорті спочатку необхідно запровадити єдиний електронний квиток. «Підвищення цін на проїзд у транспорті потрібно відкласти до впровадження єдиного квитка та проведення незалежного публічного аудиту «Київського метрополітену» та «Київпастрансу», – повідомили тоді в мерії. Як відомо, завдяки системі е-квитка пасажири зможуть оплачувати проїзд за допомогою банківських карток, карток киянина, QR-коду, мобільного додатка або паперового носія. Запровадити єдиний електронний квиток на всі види громадського транспорту мер міста обіцяв ще у вересні 2014 року. Втім, у мерії не стали чекати нової транспортної системи. Вже 14 липня там заявили, що без підвищення тарифів на проїзд у громадському транспорті Києву не уникнути кризи в транспортній сфері, а кошти потрібні для підвищення зарплати транспортникам. Вартість проїзду підняли вдвічі.
Голова ради громадської організації «Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури» Володимир Наумов висловив сумніви з приводу того, що гроші витратять на зарплати транспортників.
Нові ціни на проїзд
«Якщо врахувати, що ціни підвищили вдвічі й те, скільки людей працюють у метрополітені, суми різні. Метрополітен має величезний кредитний борг, його потрібно закрити. Ось вони й намагаються збільшити суми надходжень і перекрити ці кредитні кошти», – зазначив Наумов.
На його думку, підвищення цін на проїзд удвічі необґрунтоване, особливо з урахуванням того, що велика частина грошей компенсується «Київпастрансом».
«Якби дійсно була загроза колапсу, потрібно було зробити громадське слухання цього питання. Підняли тариф не на 20%, а вдвічі. Зі старту підняли дуже різко. Щоб це зробити, мали викласти економічне обґрунтування в громадський доступ. Де видно витрати, пасажиропотік та інші показники. Якби підняли з 5 до 6 гривень, це ще можна було б зрозуміти», – уточнив фахівець.
Електронний квиток: як це працює
Щодо електронного квитка, то якщо він працюватиме виключно в КП, це буде електронний облік, а не квиток, додав Наумов.
«По суті, електронний квиток – це коли все місто працює за цим принципом, а якщо це лише, наприклад, у тролейбусі, а в маршрутці доведеться знову розраховуватися, це нічого не дасть», – пояснив він.
За його словами, є різні принципи роботи електронного квитка, наприклад, секторальний.
«Коли сідаєш в якомусь районі на автобус і протягом, наприклад, 40 хвилин дозволено безкоштовно пересісти на інший вид транспорту. Тобто електронний квиток діє на всьому шляху 40 хвилин. Тоді це буде ефективно для пасажирів. У нас це буде радше електронний облік. Закуплять різні технічні засоби, хтось на цьому ще й заробить», – пояснив фахівець.
На сьогодні в нас в принципі немає обліку пасажирських перевезень. У «Київпастрансі» трохи краща ситуація, тому що там хоч кондуктори є, наголосив він.
«Суперефекту це не дасть. Молодь як платила, так і платитиме. Потім платитиме карткою або зі смартфону. Від цього суть не зміниться», – констатував експерт.
«Просто поставлять у транспортних засобах сканери, на що також витратять гроші. Це не електронний квиток. Можливо, на якийсь відсоток це поліпшить, але не компенсує витрати й вкладені кошти в технічну базу», – резюмував Володимир Наумов.
Нагадаємо, аналітики порталу з'ясували, як змінювалася вартість проїзду в київському транспорті.
Також ми повідомляли, що в соціальних мережах думають про подорожчання проїзду в столиці.
Також «Слово і Діло» розбиралося, що з приводу тарифів на проїзд у транспорті обіцяють чиновники.
Хочете обговорити матеріал? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»