Законодавчі ініціативи проходять складний та іноді дуже довгий шлях від свого автора до президентського столу. Законопроект може не один місяць пролежати в профільному комітеті й узагалі не дочекатися розгляду в сесійній залі. Але й ухвалення його в першому читанні абсолютно не гарантує, що скоро він буде остаточно схвалений. З 2014 року в парламенті розгляду в другому читанні чекають 133 законопроекти.
З них 75 ініціатив ближче за інші до другого читання, щодо них уже є фінальний висновок профільного комітету. Ще 54 законопроекти лише готують до другого читання, після першого комітет за них ще не брався. Чотири ініціативи будуть винесені на повторне друге читання.
Наприклад, у всіх схвалених у 2014 році в першому читанні законопроектів (їх чотири) є висновок профкомітету. З ухвалених у 2015 році в першому читанні висновок комітету є лише в 25. Серед них проект Трудового кодексу. Згідно з ним, буде забезпечена відсутність дискримінації працівників за ознаками статі, раси, політичних переконань, трудове законодавство буде адаптоване під європейські стандарти, роботодавців зобов'яжуть укладати трудовий договір. Минулого року прогнозували, що новий Трудовий кодекс, можливо, буде ухвалений улітку 2017-го. Але не склалося.
Уже два роки чекає розгляду в сесійній залі проект змін до Кримінально-виконавчого кодексу України щодо покращення умов тримання засуджених. Зокрема, передбачено, що переміщення засудженого до дисциплінарного ізолятора, до карцеру або одиночної камери проводитиметься за вмотивованою постановою дисциплінарної комісії, а не за рішенням начальника колонії. Під час утримання в карцері засудженим пропонується дозволити побачення, придбання продуктів і предметів першої необхідності, отримання посилок та користування настільними іграми. Ухвалення законопроекту імплементує низку міжнародних стандартів у сфері виконання покарань і поліпшить стан дотримання прав засуджених.
У 2016 році в першому читанні парламентарії схвалили 26 законопроектів, щодо 16 вже є висновок комітету. Зокрема, щодо законопроекту про створення інституту бізнес-омбудсмена. В ньому вже є невеликий прогрес: під час восьмої сесії Рада кілька разів збиралася його розглянути, щоправда, безуспішно. Наприклад, 11 липня 2018-го спікер парламенту Андрій Парубій повідомив, що в залі для ухвалення цього законопроекту немає голосів.
Лише готується до другого читання законопроект про страхування. У Національному банку України закликали ухвалити його ще у вересні 2017-го. У регуляторі відзначили, що законопроект підвищить захист прав споживачів послуг страхових компаній і гармонізує законодавство відповідно до європейських норм.
Із минулорічних законопроектів до другого читання вже готові 14. На початку листопада в першому читанні були ухвалені зміни до ст. 149 Кримінального кодексу (щодо приведення у відповідність до міжнародних стандартів). Нова редакція статті передбачає посилення покарання за торгівлю людьми.
Того ж дня, 7 листопада, був схвалений проект нового Виборчого кодексу, згідно з яким, зокрема, запроваджується механізм обрання народних депутатів за системою відкритих пропорційних списків. Щодо Виборчого кодексу остаточного рішення профільного комітету досі немає. Однак народним депутатам варто поквапитися з його ухваленням: по-перше, тому що скоро вибори, а по-друге, багато депутатів у передвиборчій програмі обіцяли домагатись обрання парламенту за відкритими партійними списками.
Немає висновків комітету й щодо законопроекту, відомого як «Купуй українське, плати українцям». Згідно з документом, законодавство надає суттєві переваги вітчизняним виробникам при державних закупівлях. Відзначимо, що в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі виступають різко проти цього законопроекту. У відомстві заявили, що він порушує Угоду про асоціацію України з Європейським Союзом.
За цей рік у першому читанні Рада ухвалила вже 48 законопроектів. 15 уже навіть готові до фінального розгляду. Зокрема, законопроект, необхідний для запуску Державного бюро розслідувань, – «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення діяльності Державного бюро розслідувань». Документ встановлює кваліфікаційні вимоги до директорів територіальних управлінь, керівників управлінь центрального апарату та керівника підрозділу внутрішнього контролю ДБР.
Не надав ще профільний комітет висновку щодо законопроекту про концесії. Законопроект, зокрема, розмежовує регулювання концесії та інших форм державно-приватного партнерства, спрощує процедуру виділення земельних ділянок для концесійних проектів, встановлює єдину процедуру ухвалення рішень у всіх формах державно-приватного партнерства, в тому числі концесії.
Детальніше – на інфографіці.
Нагадаємо, «Слово і Діло» аналізувало, які питання Верховна Рада не змогла вирішити під час VIII сесії.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»