Легалізація авто на єврономерах: політичні наслідки напередодні виборчого сезону

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Останні два дні довкола теми легалізації авто на європейських номерах вирували неабиякі емоції. Парламент таки ухвалив законопроекти, які мають системно вирішити проблему так званих «євроблях» на дорогах. Щоправда, рішення, яке ухвалили у Верховній Раді, більшості власників таких авто не сподобалося – мовляв, депутати могли знайти ще більш компромісні варіанти, а розмитнення мало б коштувати ледь не 300-500 євро за таке вживане авто.

Дійшло до того, що один з ініціаторів акції протесту власників автомобілів на єврономерах, голова громадської організації «АвтоЄвроСила» Олег Ярошевич на знак протесту проти непоступливості нардепів спалив свій позашляховик, який впевнено можна віднести до категорії елітних авто. За менш ніж 12 годин відео того, як активіст спалює своє авто, подивилися більш ніж 750 тисяч користувачів соцмережі Facebook. Сам Ярошевич вказав, що акція є виконанням його обіцянки – мовляв, через невраховані поправки «АвтоЄвроСили», дешевше спалити свою «євробляху», ніж розмитнити її.

У самій громадській організації вважають, що ухвалені закони – це ще не кінець боротьби за встановлення справедливості. Як може змінитися ситуація та які найбільш імовірні сценарії, спробуємо спрогнозувати в контексті майбутнього виборчого сезону 2019 року.

Протест без вектору?

Насправді питання розмитнення авто на єврономерах зараз торкається ледь не кожного п'ятого потенційного виборця. За різними підрахунками, в Україні за останні майже 3 роки було ввезено від 500 тисяч до 2 мільйонів нерозмитнених авто. Враховуючи те, що в середньому на одну українську родину припадає одне авто, ситуація із розмитненням – суттєве питання для мільйонів українців та їхнього сімейного бюджету. А враховуючи ще й кількість прихильників ідеї дешевого розмитнення вживаних авто із Європи, йдеться про суттєвий електоральний потенціал на рівні 18-22% від загальної кількості виборців.

Розмитнення «євроблях»: який вихід і коли чекати рішенняУ центрі Києва триває мітинг водіїв автомобілів з єврономерами. Про ситуацію поговорили з експертами.

І якщо більшість «євробляхерів» залишаться незадоволеними ухваленими законами, то матимемо чергову хвилю протестів якраз напередодні виборчого сезону 2019 року.

На оформлення нерозмитнених авто передбачено 180 робочих днів. При цьому надається «пільга» – якщо авто будуть розмитнені протягом 90 днів після габуття чинності законом, акцизний податок зменшується на 50%. У наступні 90 днів ця пільга не діятиме, втім, штрафи за порушення термінів перебування авто на єврономерах накладатися не будуть.

Умови й справді спростили, щоб усі власники авто на єврономерах мали змогу заплатити гроші до бюджету за розмитнення їхніх авто та отримання української реєстрації.

Для бюджету це суттєві кошти. Враховуючи пільговий період (передбачає 50% знижки), ціна на розмитнення в середньому становитиме близько 1000 євро. Якщо навіть 1 мільйон громадян розмитнять свої авто, сума вже вражає – бюджет зможе отримати близько 32 мільярдів гривень поповнення. А враховуючи суми, які автовласники витратять ще й на інші податки та на реєстрацію автомобілів уже на вітчизняних номерах, відрахування можуть бути ще більшими. Це важлива обставина в контексті непростої ситуації з надходженнями до державної казни. В уряді сподіваються на те, що більшість громадян таки розмитнять свої авто за пільговими тарифами, а держава зможе використати ці кошти для задоволення інших важливих потреб – наприклад, скорочення дефіциту Пенсійного фонду.

Втім, логіка передвиборчого сезону може надиктувати зовсім інші рішення. Зараз ухвалені закони має підписати президент. Петро Порошенко є одним із рейтингових кандидатів і збирається позмагатися за другий термін. Тож цілком імовірно, що він може заветувати закони, запропонувавши власні поправки. Таким чином, він може здобути додаткові електоральні бали й зіграти роль такого собі «доброго поліцейського», який протистоїть негнучкому та «олігархічному» парламенту.

Та схоже, що самі «євробляхери» можуть за себе постояти. Цілком імовірно, що частина власників вживаних авто на єврономерах ігноруватимуть норми ухвалених законів і чинитимуть системний спротив щодо встановленої посиленої відповідальності за свої нерозмитнені авто. Чим закінчиться це протистояння, поки не відомо. Влада в особі парламенту та уряду не даремно запропонувала 3-місячний пільговий період розмитнення авто. Враховуючи терміни впровадження норм ухвалених законів, період пільгового розмитнення як раз закінчиться в переддень виборів президента в березні 2019-го. До того ж Верховна Рада може завжди внести поправки про збільшення термінів пільгового розмитнення для авто на єврономерах, якщо досвід буде успішним, то й соціальна напруга спадатиме.

Ціна «справедливості»

Громадський рух за дешеве розмитнення авто на єврономерах частково досяг своєї мети – якщо закон набуде чинності, легалізувати свій транспортний засіб можна буде дешевше, ніж раніше. Втім, не для всіх це буде вигідно – за деякі авто, як і раніше, доведеться сплатити половину вартості.

«Євробляхи»: що насправді вирішив суд та чим небезпечна ситуаціяВерховний суд визнав законним користування власним транзитним ввезеним в Україну авто з єврономерами. Чи дійсно це так, розбирались експерти.

Однак усе одно, подібний результат діяльності – вже значна перемога та сигнал для українських політиків про те, що громадяни можуть у мирний спосіб досягати своєї мети. Й боротися за власні інтереси, навіть якщо вони не співпадають із думкою більшості.

Звісно, впливовість будь-якого громадського руху вимірюється не лише потужністю об’єднавчої ідеї, але й тим, які інтереси переслідують організатори. Або ті, хто може бути зацікавленим у такому розвитку подій. Наразі в громадських активістів залишається спокуса посилити свої переговорні позиції та йти в політику – такі ідеї цими днями лунали серед учасників акцій протестів під стінами Верховної Ради.

У «АвтоЄвроСилі» за результатами голосування повідомили, що вимагатимуть ветувати закони, й готуються до нових масштабних акцій протестів. «Закон ухвалили з правками автоолігархів, проти народу. Всі області готуються до всеукраїнської акції протесту для ветування закону президентом. Деталі повідомимо незабаром, будьте готові», – йдеться в повідомленні на офіційній сторінці організації в Facebook.

Активістам насправді є чого протестувати. Адже, крім питання самих ставок та процесу розмитнення, йдеться про посилення відповідальності в разі порушення термінів розмитнення та транзитного перебування в Україні авто на єврономерах. Гостро стоїть питання можливості збору всіх необхідних документів для того, щоб таки розмитнити свої авто. Адже в більшості випадків «євробляха» належить так званим «верблюдам» – підставним власникам авто, на яких оформлюють документи при ввезені вживаних транспортних засобів на територію України. Знайти їх та укласти угоду купівлі-продажу буде вкрай важко. Тим паче зробити це потрібно в передбачений термін у 180 днів, а в разі бажання отримати знижку – за 90 днів.

Тож є ймовірність, що в історії з авто на іноземній реєстрації зарано ставити крапку. Особливо, якщо йдеться про політичний аспект цього питання.

Спокуса виборами

Насправді, прихильники руху за доступне розмитнення авто стимулюватимуть появу одразу кількох векторів у передвиборчих кампаніях 2019 року.

Як ситуація з «євробляхами» стала розплатою за політику держави?У Києві під стінами уряду сьогодні, 19 вересня, проходить мітинг водіїв автомобілів з іноземною реєстрацією. Закон про розмитнення планують розглянути в листопаді.

По-перше, самі «євробляхери» можуть створити власну політичну силу або долучитися до якоїсь наявної. Прості й зрозумілі вимоги щодо доступного авто можна розширити та доповнити додатковими економічними смислами, щоб вони стали ще більш привабливими для інших категорій громадян.

По-друге, деякі політичні сили й кандидати в президенти вже відкрито підтримують позиції активістів за доступне розмитнення вживаних авто з Європи. Йдеться про простий розрахунок голосів потенційних виборців. Чому не дати представникам «з народу» того, чого вони хочуть? Популізм у дії, який завжди подобався українцям.

По-третє, частина політиків відстоюватимуть інші позиції – протилежні до вимог «євробляхерів». Мовляв, парламент та уряд уже пішли на суттєві поступки, платити до бюджету такі автовласники не хочуть, а значить, порушують і права тих, хто сплатив всі мита під час купівлі своїх авто. Все-таки, таких більшість, і навіть попри співчутливі настрої громадян до руху «євробляхерів», знайдеться велика кількість прихильників покарати їх за порушення законодавства.

По-четверте, частіше зростає екологічний запит у суспільстві. Адже більшість ввезених авто на єврономерах давно не відповідають екостандартам в країнах Європи, зрештою, тому й коштують там так дешево. Частину українців (зараз цей відсоток незначний, проте щороку зростає) турбують питання погіршення екології в зв’язку в тому числі й із навалою вживаних авто з Європи.

Чи не вперше в Україні маємо випадок із відсутністю однозначного рішення щодо суто економічного питання, яке поступово набуло ознак політичного руху за свої права. Не виключено, що лише перші ластівки й надалі слід очікувати інших не менш резонансних випадків. Скоріш за все, всі ці процеси ознаменують собою суттєву зміну в політичних елітах України в найближчі 10 років.

Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: