Власників авто на єврономерах можна поділити на кілька груп. Одна група – це жителі прикордонних територій, які тривалий час використовували «євробляхи». Представники «АвтоЄвроСили», наприклад, більшою мірою просто використовували авто для внутрішнього користування в країні.
Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив політолог Олексій Якубін, оцінюючи нові правила розмитнення та ситуацію з протестами власників «євроблях» на кордоні.
«Влада намагається зіштовхнути кілька груп власників авто на єврономерах, по-перше, один з одним, а по-друге, з іншою частиною населення. Ймовірно, цілком свідомо був запроваджений штраф, як і норма про те, що ці гроші від розмитнення підуть на пенсійні виплати. Влада намагається надати соціальну видимість цьому процесу», – зазначив Якубін.
На його думку, це спроба нейтралізувати питання про те, чому в Україні авто коштує дорожче, ніж у сусідніх країнах, навіть дорожче, ніж у РФ, яка під санкціями, чому в нас створена монополія в цій сфері та низці інших.
Є бажання влади переключити увагу на те, що є погані «євобляхери, які ввозять старі авто, яких потрібно змусити платити, яким запропонували варіант, а вони все одно не хочуть платити, хоча гроші підуть на пенсії, додав він.
«Виходить, влада зіштовхує групу автомобілістів із соціальною групою – пенсіонерами. При цьому є спроба знецінення групи власників авто на єврономерах із посилом, що вони не хочуть платити державі податки, а в країні є пенсіонери, які потребують забезпечення», – пояснив політолог.
Звичайно, частина «АвтоЄвроСили» піарилася на цій темі, про що свідчать заяви їхнього лідера щодо виборів, підтримки кандидата, який допоможе вирішити питання доступного розмитнення. Тут є очевидний політичний підтекст, але є й інша частина, уточнив він.
За його словами, прикордонні жителі стали першими жертвами ухваленого закону. Їздити всередині країни – це одне, а інша річ – щодня перетинати кордон, можливо, навіть кілька разів на день.
«Для них це дуже проблематична ситуація. Досі немає чіткого роз'яснення щодо процедури розмитнення. Ситуація з «євробляхерами» на кордоні показує, що рух не є однорідним. Якщо політична група «євробляхерів» отримала дивіденди, то звичайні автомобілісти, особливо в прикордонних районах, не отримали нічого. Ба більше, вони не розуміють, як вийти із ситуації. Адже вони першими підпадають під норми закону», – підкреслив експерт.
Виходить, що ця група не погодилася стати частиною політичного руху й просто вирішила боротися за свої інтереси, констатував він.
Владі просто вигідно, щоб суспільне обурення зосереджувалася на цих автомобілістах, тому є спроба демонізувати їх як групу, яка не хоче платити податки, не хоче допомагати пенсіонерам, ще й влаштовує мітинги, ускладнюючи маршрут, анголосив політолог.
«Цей негатив потім легітимізуватимуть для можливості розгону цієї групи. Влада розуміє, що напередодні виборів ця група обрала для себе досить дієвий спосіб впливу – блокування. Тому робиться все, щоб негатив перейшов на цю групу, а не на те, що в нас є проблема монополії ввезення авто та неадекватні ціни для населення», – акцентував він.
Але тут можливий новий виток мобілізації, додав експерт.
«Так, є «АвтоЄвроСила», яка політизована, але є інша група, не пов'язана з «АвтоЄвроСилою». Це можливість для інших політиків працювати з ними, обіцяти щось, наприклад, нові умови розмитнення. Є хороша частина електорату», – резюмував Олексій Якубін.
Більше про голосування за даний законопроект – за посиланням.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»