Сьогодні не обов’язково скуповувати телеканали чи ЗМІ. Ця виборча кампанія засвідчила інший тренд – політики самі можуть бути медіа.
Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив політтехнолог, виконавчий директор комунікаційної групи XPR Валентин Войтков.
«Раніше була чітка зрозуміла модель – є ньюзмейкер, ЗМІ, яким передавали інформацію, а вони вже фільтрували її й вирішували, що є цікавим, правдивим, а що – ні, а потім транслювали її на певну аудиторію, за рахунок чого ньюзмейкер міг достукатися до певної цільової аудиторії. Зараз можна говорити, що ЗМІ втратили монополію на те, щоб бути посередниками між політиками та аудиторією», – зазначив Войтков.
За його словами, наразі вже кожен політик фактично може напряму звертатися й комунікувати з аудиторією.
Ці вибори засвідчили відразу кілька трендів. Зокрема, підростає нове покоління, для якого важливе безпосереднє спілкування з політиком, підкреслив він.
«Підростає нове покоління, для якого важлива горизонтальна, пряма комунікація з політиками. Кожен політик може бути медіа для себе, якщо має зрозумілий Instagram-канал, YouTube-канал. Фактично, за рахунок цього можна перекрити середнього розміру телеканал», – констатував політтехнолог.
Він звернув увагу, що в Зеленського створена ціла система, яка задіяла нові медіа. Він має Telegram-канал, де понад сто тисяч фоловерів.
«Це дуже багато для Telegram-каналу. І це пряма комунікація. Гарантовано, що близько 80% споживачів цього каналу переглянуть повідомлення, воно не загубиться, як у Facebook. Окрім того, Зеленський має великий YouTube-канал, навіть декілька – офіційні та неофіційні. Відео сьогодні споживають усі, тому що це швидко й зручно. Instagram-канал також працює швидко й ефективно», – пояснив експерт.
Він уточнив, що попередні соцопитування перед першим туром демонстрували, що близько 45% до 30 років підтримують Зеленського. Слід розуміти, що ця аудиторія велику частину інформації отримує з нових медіа, такий стиль комунікації для них зрозумілий.
«Такий стиль комунікації простий, викликає більшу довіру, тому що немає бар’єрів, дистанції, прихованої реклами, піар-викидів. В цьому плані Зеленський продемонстрував ефективність», – додав Войтков.
За його словами, порівняно з іншими кандидатами Зеленський на свою кампанію витратив дуже мало. При цьому він більше використав не ТБ, а новітні технології, проводив тури, але, знову ж таки, це був більше сценічний виступ, не агітація, тобто радше розважальна та іронічна форма.
Однак політику недостатньо мати просто YouTube-канал чи Instagram-канал. Потрібно вміти цим користуватися, розуміти стиль комунікації, який диктується соціальними мережами, акцентував він.
«Це відсутність пафосу, простота, відсутність дистанції. Йдеться не про те, що всі, хто задіяв Instagram, чесніші, просто це інший стиль взаємодії. Це горизонтальна комунікація: «я-ти», а не «ми нагорі, а ви десь нижче». Тому можливості сьогодні є навіть без ТБ, традиційних ЗМІ. Але потрібно вміти працювати в цьому стилі, форматувати власну комунікацію», – наголосив фахівець.
Чинний президент має велику кількість фоловерів у Facebook, YouTube – трохи менше, Twitter – також, однак це не дало йому змоги заручитися більшою підтримкою нового покоління, які є основними споживачами цих медіа, додав він.
Крім того, велику роль грають ті, хто викликає певну довіру. Зокрема, якщо Гордон чи Комаровський включилися й агітували за Смешка, то слід врахувати, що обидва мають велику кількість шанувальників, причому також за рахунок соцмереж. Наприклад, у Гордона дуже потужний YouTube-канал.
«Оскільки вони агітували, сам образ Смешка лягав у формат кампанії, тому що він давно не був у владі, неконфліктний, старше покоління, яке орієнтувалося на м’яку сильну руку, проголосувало за нього. Вони знають Гордона, Комаровського, все це разом зіграло. Смешко їм видався нормальним, при цьому в нього не було масової реклами», – уточнив Войтков.
Тому ЗМІ втрачають монополію на посередництво. Потрібно працювати із соцмедіа, але для того, щоб був результат, потрібно враховувати стилістику комунікації цих медіа, підкреслив він.
Має бути системна й проста комунікація, завойовувати аудиторію можна через соціальні медіа. Якщо цього немає, то і в соцмережі політик не буде цікавим, акцентував політтехнолог.
Потрібно розуміти, що це не Зеленський такий унікальний чи провів якусь геніальну кампанію. Просто ситуація склалася таким чином, що майже 70% розчаровані в чинній політичній системі, пояснив він.
«Вони не хотіли бачити старих політиків. З’явилося нове обличчя, яке має стовідсоткову пізнаваність, ніколи не було в політиці, в нього не було конкурентів на цьому полі. Він просто спіймав протестну хвилю. Не можна сказати, що лише завдяки YouTube Зеленський має такі результати голосування. Він просто правильно використав все в сукупності, грамотно доніс свій месидж. Це не означає, що всі олігархи мають закрити канали, бо вони недієві, просто це вже не дає такого результату, особливо якщо це джинса. Всі конкурують за увагу людей, а ТБ вже не є таким авторитетним. Тренди змінюються. Зараз є запит на новітні технології, просту комунікацію», – резюмував Валентин Войтков.
Хто з топ-10 кандидатів у президенти найкраще виконує обіцянки – за посиланням.
Як змінювалися букмекерські ставки на Порошенка, Тимошенко та Зеленського протягом місяця – за посиланням.
Також «Слово і Діло» подивилось, які перші кроки на посаді глави держави обіцяють кандидати в разі перемоги.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»