Обіцянка кандидата: як працює страхова медицина та чи реальна послуга в Україні

Читать на русском
Олексій Бабичфахівець в медичній галузі

За результатами першого туру найбільшу кількість голосів виборців отримали Володимир Зеленський і чинний президент Петро Порошенко. «Слово і Діло» вирішило проаналізувати програмні обіцянки кандидатів на посаду президента України. Сьогодні розглядаємо обіцянку Володимира Зеленського про впровадження в Україні страхової медицини.

Генеральний директор медлабораторії ДІЛА Олексій Бабич підкреслив, що Україна за порадами багатьох західних інституцій обрала британську систему охорони здоров'я. Таку ж британську систему обрали для себе інші країни, наприклад РФ, але там реформа не дала жодних результатів. Причина в тому, що не була реформована система управління фінансами в лікувальних установах, вона як була державною, так і залишилася.

«В Україні система фінансування змінена, з'явилася НСЗУ, яка розпоряджається грошима бюджету охорони здоров'я, причому в тому обсязі й напрямках, які були ухвалені в бюджеті ВР і встановлені постановою Кабміну», – зазначив Бабич.

За його словами, щороку гарантованим пакетом покриваються різні послуги, пакет може розширюватися залежно від того, який бюджет. Система фінансування, яка є на сьогодні, – солідарна система, яку можна назвати й системою страхування в тому числі.

«Тільки сьогодні не кожен громадянин платить фіксовану плату зі своїх доходів, а з ПДВ, податку на прибуток. Тобто держава зібрала податки й платить частину на систему охорони здоров'я. При цьому намагаються розподілити кошти так, щоб лікувальні установи стимулювати покращувати свою ефективність і певні послуги були безкоштовними: вакцинація, пологи, первинна діагностика», – уточнив він.

Страхова медицина – це та ж сама організація медичної допомоги, коли потрібно прагнути до ефективності, коли держава не платить за ліжко, будівлю, а платить за кожен конкретний випадок. Наприклад, пацієнт звернувся, отримав медичну допомогу, а лікувальний заклад отримав гроші за це. Те ж саме зараз відбувається в межах реформи, додав фахівець.

При цьому, коли йдеться про страхування, то це означає, що десь потрібно взяти гроші, хтось має заплатити цю страховку, підкреслив він.

Медицина та освіта: що обіцяють Порошенко та ЗеленськийПетро Порошенко обіцяє завершити впровадження медичної реформи, а Володимир Зеленський обіцяє зробити професії лікаря й учителя престижними.

«Тобто, наприклад, директор підприємства має заплатити ще більше податків або як директор, або як фізична особа. В сьогоднішній Україні це неможливо. Ми знову повернемося до тінізації зарплати, тому що всі почнуть приховувати, щоб не платити зайві податки. Виходить, що ми перекладаємо це на роботодавця, який намагатиметься ці податки мінімізувати, або на найманого працівника, який також не особливо захоче ще тисячу гривень зі своєї середньої зарплати додатково платити до фонду страхування», – пояснив Бабич.

Крім того, виникає питання, хто платитиме за дітей, пенсіонерів, військовослужбовців, малозабезпечених, бюджетників, акцентував він.

«Підвищувати податкове навантаження? В такому разі, це дуже недалекоглядний крок», – наголосив експерт.

По-друге, питання, як провести таку систему через ВР. По-третє, постає питання створення національного страхувальника, додав він.

«Створити ще одну організацію, яка розпоряджатиметься податками, бюджетними грошима? У нас не все так добре з корупцією та цільовим витрачанням коштів, щоб ми могли дозволити собі створювати таку організацію. Дати можливість акредитувати приватні кампанії, які могли б розпоряджатися бюджетом і створити конкуренцію? Можливо, в теорії, але навряд чи до цього хтось готовий. Уже є НСЗУ, яка дуже технологічно справляється з розподілом бюджетних грошей», – уточнив Бабич.

За його словами, те, що створене на сьогодні, проста система, яка працює. Те, що не дуже великий пакет послуг покривається, можна змінити в найближчі два роки. На сьогодні ми не знаємо, яка чисельність, яка структура захворюваності та скільки на це потрібно витратити грошей. Це основна проблема для створення справедливого бюджету. Після того, як стане зрозумілою статистика, можна формувати бюджет до копійки.

За п'ять років впровадити страхову медицину неможливо й не потрібно. Солідарна система також непогана. Принаймні люди в селах, окремі категорії населення гарантовано отримають безкоштовну медичну допомогу.

«І це вже працює. Якщо хочеться додати послуг, є добровільне медичне страхуванняоплату якого роботодавцем необхідно відносити на витрати підприємства, тоді б це стимулювало піклуватися про здоров'я своїх працівників. Але ця зміна обговорюється вже багато років, поки безрезультатно», – пояснив він.

«Пропозиції про запровадження страхової медицини завжди виглядають привабливо, але що за цим стоїть – немає розуміння. Це радше прояв популізму в передвиборчій програмі, аніж реальна справа, яку можливо реалізувати», – резюмував Олексій Бабич.

Пропонуємо пройти наш тест з обіцянками Порошенка та Зеленського з їхніх передвиборних програм.

Детальніше про програмні обіцянки кандидатів Зеленського та Порошенка щодо медицини – за посиланням.

Також читайте, як депутати-кандидати в президенти голосували за законопроекти, спрямовані на розвиток медицини.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: