У переддень другого туру президентських виборів команда Петра Порошенка мало не щогодини дивує українців новими заявами та вчинками. Всі ці ідеї неодноразово лунали під час всієї каденції чинного глави держави, втім, із тієї чи іншої причини гальмувалися.
Під час свого виступу на «Олімпійському» Петро Порошенко несподівано згадав про реформу обласних державних адміністрацій. Не дочекавшись свого візаві на дебати, глава держави розповів мало не про всі переваги, які очікують українців у разі його переобрання. Й однією з реформ має стати запровадження інституту префектів замість голів ОДА.
Чи не запізно президент України заговорив про реформу, дискусія з приводу якої триває вже 4-й рік? Які мотиви подібних заяв та що для реформи децентралізації може означати поява інституту префектів?
Некваплива реформа
Насправді, пропозицію Петра Порошенка складно назвати новою. Адже вона лунала з його вуст ще в липні 2015-го, коли він активно говорив про необхідність реформи децентралізації. Частково реформа таки дала свої позитивні плоди.
Втім, це не торкнулося саме повноважень президента. У листопаді 2017-го Верховна рада ухвалила проект закону про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань проходження державної служби, яким скасувала призначення голів ОДА та РДА через конкурсні комісії. Відтоді право призначати та звільняти з посад голів місцевих адміністрацій має президент України. При цьому прем’єр-міністр вносить на розгляд Кабміну пропозиції щодо кандидатур для призначення на посаду й звільнення з посади голів місцевих державних адміністрацій та щодо внесення президенту подань про призначення на посаду або звільнення з посади голів місцевих державних адміністрацій.
Таким чином, дуалізм підпорядкування голів ОДА залишився. Однак вважається, що саме очільники місцевих адміністрацій є «вертикаллю» президента.
Хоча з нещодавнім звільненням голови Одеської ОДА Максима Степанова якраз і виникла ситуація, коли без рішення Кабміну глава держави не зміг відправити його у відставку. Степанов не захотів звільнятися за власним бажанням за рекомендацією Адміністрації президента, тож довелося чекати засідання Кабміну для того, щоб таки відправити очільника Одеської ОДА у відставку.
Зараз Петро Порошенко наголошує на необхідності появи інституту префектів. «Одразу ж після президентських виборів я ініціюватиму зміни до Конституції, за якими посади голів обласних державних адміністрацій будуть ліквідовані», – наголосив чинний глава держави.
На думку президента, до компетенції префекта належатиме, зокрема, функція контролю суверенітету та територіальної цілісності. Тоді як виконавчі функції повністю перейдуть до громад.
Префекти vs голови ОДА
Ідея з префектами виникла під розробки реформи децентралізації. Вона передбачає внесення змін до Конституції України. Відповідний законопроект «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» Верховна рада попередньо схвалила 31 серпня 2015 року. А Конституційний суд визнав ці зміни такими, що відповідають Основному закону.
Про повноваження та роль префектів у процесі децентралізації йдеться в законопроекті, який передбачає в змінах до ст. 118 та 199 Конституції України. Так, згідно з пропозиціями, префекта призначає на посаду та звільняє з посади за поданням Кабінету міністрів України президент України.
Серед функцій префекта – здійснювати нагляд за дотриманням Конституції та законів України органами місцевого самоврядування. Координувати діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Префект забезпечує виконання державних програм, а також спрямовує й організовує діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Крім того, в разі воєнного чи надзвичайного стану префект забезпечує взаємодію органів виконавчої влади з органами місцевого самоврядування.
Щоправда, ідея з префектами так і залишилася на папері – законопроект хоч і був попередньо проголосований Верховною радою після позитивного схвалення КС, із грудня 2015 року очікує своєї черги на розгляд у комітеті.
Політичні мотиви
Виглядає так, що Петро Порошенко, відчуваючи суттєві підстави свого можливого програшу в другому турі виборів, намагається не лише «сподобатися» виборцю, але й створити певне підґрунтя для ослаблення президентської вертикалі для майбутнього глави держави.
Адже префект матиме менше повноважень, аніж голова ОДА, й фактично функції виконавчої влади на місцях виконуватимуться на базі обласних рад.
Крім того, Петро Порошенко дає більше конкретики щодо своїх подальших дій у сфері децентралізації. Таким чином, глава держави дає позитивний сигнал очільникам територіальних громад про те, що в разі його переобрання захищатиме здобутки реформи децентралізації, основна суть якої, звісно ж, у справедливому перерозподілі фінансів на користь місцевих громад.
Не секрет, що неформально голови ОДА виконували функцію головних «довірених осіб» президента на місцях і мали б забезпечити позитивне голосування на його користь. Саме на цьому тлі виник скандал із головою Одеської ОДА, який начебто не впорався з поставленим завданням, суть якого полягала в забезпеченні виплат для соціальних верств населення напередодні президентських виборів.
Що ж, цілком імовірно, що залишаючи посаду глави держави, Петро Порошенко планує вже в новому амплуа опозиційного політика – після парламентських виборів – просувати ідею з префектами вже в новій Верховній раді. А за сприятливих обставин може цілком претендувати на посаду прем’єр-міністра. Якому, за задумом реформи децентралізації, й будуть підзвітні префекти.
Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»