Кабінет міністрів Володимира Гройсмана почав працювати в квітні 2016 року і в найближчі місяці – після дострокових парламентських виборів – буде розпущений. Підсумки роботи міністрів «Слово і Діло» почало підбивати ще в кінці травня. Ми детально писали про обіцянки прем'єр-міністра, а також формували топ виконаних і провалених обіцянок всього уряду. Сьогодні з'ясуємо, наскільки Кабінет міністрів впорався з виконанням власної програми діяльності.
Програма діяльності нинішнього Кабінету міністрів складається з 17 розділів, це пріоритетні напрямки роботи. В цілому з програми діяльності уряду «Слово і Діло» зафіксувало 103 обіцянки. Згідно з нашими остаточними підрахунками, виконати міністри змогли 63 обіцянки (61%), а 40 (39%) – провалили.
Першим пунктом у програмі йшла реформа національної безпеки і оборони. Кабінет міністрів виконав 4 обіцянки: підвищив оклади військовослужбовців, ввів механізми житлового забезпечення військових, відновив військово-промисловий комплекс і розмежував компетенції Міністерства оборони та Генерального штабу.
Ще три обіцянки виконати не вдалося: ввести нові підходи до оцінки загроз у сфері національної безпеки, здійснити перехід до нової функціональної системи ЗСУ відповідно до стандартів НАТО і створити нову систему мобілізаційної підготовки.
Стосовно конституційної реформи у Кабміну була тільки одна обіцянка – підготувати законопроекти, а також прийняти підзаконні акти для забезпечення реалізації змін до Конституції України – і вона виконана. З квітня 2016 до червня 2019-го до Основного закону внесли зміни щодо правосуддя і щодо стратегічного курсу України на набуття членства в Європейському союзі і НАТО.
З розділу щодо відновлення територіальної цілісності і відновлення Донбасу виконані всі три обіцянки. Зокрема, була створена Державна стратегія по відновленню і розвитку миру в східних регіонах України. Уряд затвердив її в січні 2018 року. Програма ґрунтується на трьох стратегічних складових: відновлення інфраструктури, економічне відновлення, розвиток миру і соціальна стійкість. Вона спрямована на розвиток Донецької та Луганської областей (крім окупованих територій), а також Дніпропетровської, Запорізької та Харківської областей.
Що стосується оновлення влади та антикорупційної реформи, то одну обіцянку уряд виконав, а ще одну – провалив. Так, члени уряду виконали зобов'язання забезпечити проведення антикорупційної реформи.
Також Кабінет міністрів виконав єдину обіцянку щодо судової реформи – забезпечити реформування судової системи і механізмів виконання судових рішень. Було прийнято кілька постанов, щоб привести нормативно-правові акти у відповідність з вимогами змін до Конституції України щодо правосуддя. Кабмін забезпечив функціонування закону «Про Вищу раду правосуддя», ввів інститут приватних виконавців.
Щодо реформи системи органів правопорядку ситуація не така райдужна: виконано 3 обіцянки, а провалено – 5. Кабінет міністрів ввів функціональну структуру Національної поліції, підвищив поліцейським зарплати і завершив реформу з перетворення МВС у цивільний орган.
У той же час не була створена обіцяна військова поліція для запобігання, виявлення, досудового розслідування кримінальних злочинів, скоєних військовослужбовцями. Не був створений і інститут детективів і не реформована система дільничних інспекторів.
Дві обіцянки виконані і дві провалені щодо децентралізації і реформи публічної адміністрації. Зокрема, Кабмін забезпечив продовження реформи децентралізації влади. У 2016-2019 роках уряд стверджував перспективні плани формування територіальних громад, було розпочато добровільне приєднання громад до міст обласного значення. Нещодавно було прийнято рішення про скорочення працівників районних адміністрацій на 50% з 2020 року.
Також Кабмін забезпечував розвиток системи центрів надання адміністративних послуг та передачу з центру на місця таких повноважень. Зараз в Україні працює вже 787 центрів надання адміністративних послуг.
По регуляторній політиці, розвитку підприємництва та забезпечення умов конкуренції Кабмін виконав 5 програмних обіцянок, а 4 – не зміг. Одна обіцянка виконана, а одна ні, щодо реформи фінансового сектора. Тема реформи сільського господарства виявилася не надто складною для уряду: чотири виконаних обіцянки.
Багато обіцянок в програмі стосувалися енергетики та енергонезалежності України: 6 обіцянок виконано, 4 – провалені. Наприклад, не вдалося здійснити приватизацію вуглевидобувних підприємств. На початку 2018 року Верховна рада прийняла урядовий законопроект «Про приватизацію державного майна». У травні 2018 року уряд включив до переліку об'єктів приватизації ДП «Вугільна компанія «Краснолиманська», однак її не вдалося продати, тому в січні компанію виставили на приватизацію повторно, але поки безрезультатно.
Крім того, Кабмін не встиг провести реструктуризацію НАК «Нафтогаз України». Попередній план реструктуризації був узгоджений у вересні 2016 року. У листопаді в рамках реформи був створений оператор газотранспортної системи – акціонерне товариство «Магістральні газопроводи України». Але станом на червень 2019-го реорганізація «Нафтогазу» не завершена, реформування триватиме до 2020 року.
На тему інфраструктури і транспорту Кабмін виконав 6 обіцянок і провалив 3. Причому дві з невиконаних стосувалися авіаційного транспорту і ще одна – залізничного. Щодо забезпечення громадян комунальними послугами та реформування житлової політики виконано дві з п'яти обіцянок. По соціальному захисту виконано три обіцянки з п'яти, краща ситуація з освіти і науки – 5 обіцянок реалізовано, одна – провалена.
Три обіцянки виконані і три провалені на тему культури. Наприклад, українці ще чекають на створення електронного реєстру культурних пам'яток. Буквально недавно стартував пілотний проект у Вінницькій області – «Державний реєстр нерухомих пам'яток України», тільки згодом його впровадять по всій країні.
Щодо реформи системи охорони здоров'я вдалося втілити 6 обіцянок з програми уряду, 2 – провалено. Зокрема, Кабмін не наблизився до запуску системи загальнообов'язкового державного соціального медичного страхування та добровільного страхування. Два обіцянки виконані і дві провалені стосовно реформи системи управління навколишнім середовищем.
Нагадаємо, секретар Ради національної безпеки і оборони України Олександр Данилюк підтвердив, що зацікавлений в посаді прем'єр-міністра.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»