КСУ визнав невідповідним вимогам ч.1 ст.157 Конституції України внесений президентом Володимиром Зеленським законопроект №1016 про внесення змін до статті 85 і 101 Конституції щодо уповноважених Верховної ради.
Про це повідомляється на офіційному сайті КС.
При цьому у відповідному висновку за конституційним зверненням Верховної ради суд визнав законопроект таким, що відповідає вимогам ч.2 ст.157 і цілком - ст.158 Конституції України.
У висновку суду вказується, що запропоновані законопроектом зміни до статей 85 і 101 Конституції передбачають запровадження нового виду парламентського контролю, який може вийти за межі контролю над дотриманням конституційних прав і свобод людини і потенційно може становити ризик надмірного втручання парламенту через уповноважених за дотриманням Конституції і законів без дотримання балансу приватних і публічних інтересів, зокрема в підприємницьку діяльність, в діяльність інститутів громадянського суспільства, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а значить, може призвести до порушення і обмеження прав і свобод людини і громадянина.
«Конституційний суд України застерігає від запровадження такого контролю над дотриманням Конституції України, що суперечить Конституції України і може призвести до юридичної невизначеності, оскільки це несумісно з принципом верховенства права - однієї з основних гарантій дотримання прав і свобод людини і громадянина. Для людини і громадянина така невизначеність є загрозою свавілля з боку органів публічної влади та їхніх посадових осіб», – йдеться у висновку КС.
Крім того, запровадження нового виду парламентського контролю через інститут уповноважених Ради може призвести до звуження сфери діяльності і повноважень уповноваженого Верховної ради з прав людини (омбудсмена), а також до обмеження права громадян звертатися за захистом своїх прав до омбудсмена.
У висновку зазначається, що внесення до Конституції запропонованих змін призведе до встановлення невизначених меж повноважень Ради всупереч конституційному принципу поділу державної влади та до порушення системи стримувань і противаг між законодавчою, виконавчою та судовою гілками влади, що є загрозою для забезпечення прав і свобод людини і громадянина .
ЄС констатує, що запропоновані в законопроекті зміни не спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України, однак вони не узгоджуються з конституційними принципами верховенства права та поділу державної влади, принципами демократичної, правової держави і в разі запровадження загрожуватимуть правам і свободам людини.
Висновок КС є обов'язковим, остаточним і таким, що не може бути оскарженим.
Як повідомлялося, Зеленський вніс до Ради законопроект №1016 29 серпня як невідкладний. Ст.101 Конституції про парламентський контроль пропонується доповнити абзацом про те, що для здійснення парламентського контролю над дотриманням Конституції і законів в окремих сферах Рада може призначати своїх уповноважених, правовий статус яких визначається окремими законами. Відповідно перелік повноважень парламенту, викладений в ст.85 Основного закону, буде доповнено пунктом про те, що Верховна рада призначає і звільняє таких уповноважених, а також заслуховує їхні щорічні звіти.
Згідно з процедурою розгляду конституційних змін Верховна рада повинна була передати відповідний законопроект до Конституційного суду для отримання висновку про відповідність ініціативи ст.157 і ст.158 Основному закону.
3 вересня Верховна рада передала законопроект до КС для отримання висновку щодо відповідності Основному закону.
Нагадаємо, Рада підтримала запровадження додаткових омбудсменів. Президент пропонує збільшити кількість уповноважених парламенту, оскільки один не може впоратися.
Нагадаємо, КСУ визнав конституційним законопроект про скасування адвокатської монополії.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»