Прямого зв'язку між нафтовими котируваннями і цінами на бензин на заправках не існує. Паливо може подешевшати, але це станеться не скоро. Таку точку зору в коментарі «Слово і Діло» висловив директор спеціальних програм науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев.
«Українські автомобілісти заправляються паливом, а не вторинними фінансовими інструментами, якими торгують на біржі. Тому прямого зв'язку між нафтовими котируваннями і цінами на бензин на заправках не існує», – констатував Геннадій Рябцев.
Енергетик підкреслив, що залежність є, але слабка. Однак до цих котируваннях штучно прив'язані ціни на нафтопродукти через так званий формульний підхід, уточнив він.
Директор спеціальних програм науково-технічного центру «Психея» пояснив, що приватні консалтингові агентства, маніпулюючи котируваннями, насаджують розуміння того, що реальна нафта має відношення до спекулянтів на нью-йоркській або будь-якій іншій біржі.
«Така штучна прив'язка існує. Держава може вплинути на ситуацію, але не хоче. Тому з'являються різні формулювання на кшталт Роттердам+. Таких плюсів у всьому світі величезна кількість. Так само йдуть судові процеси, оскільки люди не розуміють, чому повинні платити якусь ціну на незрозумілій підставі», – позначив він.
Геннадій Рябцев наполіг, що прямого зв'язку з нафтовими котируваннями немає, є опосередкований через ціни на нафтопродукти. Цей опосередкований зв'язок не миттєвий. Реальна нафта купується переробними заводами не за нафтовим котируванням, а за усередненими індикаторами, зазначив він.
За його словами, якщо нинішні котирування втримаються на такому рівні протягом двох тижнів, то куплена заводами нафта буде дешевша, ніж місяць тому. Експерт припустив, що вартість може бути дешевшою на 20%.
«Далі ця нафта буде перероблена, з чого отримають нафтопродукти, які надійдуть на кордон України. Це все буде за якийсь час. Тільки потім нафтопродукти довезуть до українських заправок і продаватимуть в Україні. На ці нафтопродукти зниження цін не буде на рівні 30%-20%, у найліпшому разі – 10% і не більше», – прокоментував енергетик.
Експерт додав, що, окрім цін на нафтопродукти, впливає також курс гривні та попит, який буде зростати через посівну, дачників.
«Однозначно, що ціни на бензин, дизпаливо і зріджений газ можуть знизитися, якщо ситуація на біржах продовжить розвиватися в нинішньому руслі. Однак ціни впадуть не на 30% і відбудеться зниження цін не скоро», – підсумував директор спеціальних програм науково-технічного центру «Психея».
Чим небезпечне для України зниження цін на нафту – в авторському матеріалі за посиланням.
Додамо, бензин і дизельне паливо з 2014-го до 2019 року подорожчали більш ніж удвічі.
Динаміка вартості палива для авто за останні п'ять років – на нашій інфографіці.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»